کد خبر: ۶۴۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۳ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - 24 February 2016
حرکت در مسیر دستیابی به هدف گذاری های صورت گرفته در حوزه سیاست خارجی اولین برنامه دولت یازدهم بود که با محقق شدن برجام به ثمر رسید، به عبارت دیگر یکی از مهم ترین اقداماتی که در دو سال اخیر انجام شد، هموار شدن مسیر برای تعامل با دنیا و به تبع آن تحقق برجام بود.
طی سال های متمادی برخی کشورهای معاند تلاش های زیادی انجام دادند تا ایران هراسی را در دنیا شیوع دهند، اما برجام مانعی شد بر سر تمام این تلاش ها و جریان را حتی معکوس کرد، به گونه ای که امروز ایران هراسی جای خود را به علاقه مندی به ارتباط با ایران داده است، به صورتی که بعد از توافق اولیه تا امروز شاهد حضور تیم های بزرگ سیاسی و اقتصادی از سوی کشورهای اروپایی و غیراروپایی در ایران هستیم.

باید به این نکته توجه داشت که جهان تعامل با ایران را خواستار است و در دوران پسابرجام شاهد تحولات عمیق در روابط خارجی ایران با کشورهای دیگر به مفهوم گسترش روابط هستیم. قراردادهایی که طی دو سفر به فرانسه و ایتالیا انجام و منعقد شدند، در واقع قراردادهای مهمی هستند که با هدف پیشبرد وضعیت اقتصادی کشور و جذب سرمایه و تکنولوژی خارجی منعقد گردیده اند. 

مهم ترین دستاورد ارزشمند در زمینه سیاسی در جریان فعالیت دولت یازدهم، شکست فضای ایران هراسی بود که در جامعه بین المللی توسط صهیونیست ها و دیگر مخالفان جمهوری اسلامی ایران در طی سال های گذشته شکل گرفته بوده و این فضای ایران هراسی حتی در کشورهایی که اصلا با ایران مساله ای نداشته و ندارند، نیز به وجود آمده بود. 

ایران همیشه تلاش داشته که روابط حسنه ای با کشورها و همسایگان خود در خاورمیانه داشته باشد. اما طی سال های گذشته برخی کشورها در منطقه و در جهان تلاش می کردند که فضای ایران هراسی را ترویج کنند که امروز با اثبات صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای، دوستی میان ایران و دنیا برقرار شد و جهانیان تایید کردند که برنامه هسته ای ایران همیشه صلح آمیز بوده است.

با رفع تحریم ها، قطعا ایران به هدف خود که رونق اقتصادی و گسترش صادرات غیر نفتی است، نزدیک خواهد شد و تلاش ها باید به سمت جذب سرمایه گذاران خارجی و واردات تکنولوژی های خارجی برای تولید محصولات داخلی باشد. 

در پایان ذکر این نکته نیز لازم است که پس از اجرایی شدن برجام عربستان نارضایتی خود را از آن چه از برجام در ذهن دارد، نشان داده و به بهانه ماجرای سفارت تحرکات منفی سیاسی را آغاز کرده؛ اما این مساله از تبعات توفیق بزرگ ایران و قابل کنترل و مدیریت است، چنانچه اغلب کشورها دریافته اند، ماجرای سفارت عربستان یک موضوع مقطعی بود که حواشی آن امروز تحت الشعاع برجام قرار خواهد گرفت. عربستان دیگر قادر نخواهد بود در برابر موج مثبتی که امروز به نفع ایران در جهان به راه افتاده است تبلیغات منفی خود را پیش برده و به ثمر برساند. 
منبع: پایگاه اینترنتی امید هسته ای ایرانیان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: