کد خبر: ۶۴۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۴ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - 24 February 2016
جمعه روز برگزاری انتخابات مجلس و خبرگان رهبری است که هر هشت سال یکبار برگزار می شود و چند سال پیش مقرّر شد که انتخابات این مجلس برای صرفه جویی در هزینه ها با انتخابات مجلس شورا همزمان برگزار شود.
جمعه روز برگزاری انتخابات مجلس و خبرگان رهبری است که هر هشت سال یکبار برگزار می شود و چند سال پیش مقرّر شد که انتخابات این مجلس برای صرفه جویی در هزینه ها با انتخابات مجلس شورا همزمان برگزار شود.

 همان اتفاقی که برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا افتاد. با توجه به اینکه تقریباً تمامی فضای سیاسی کشور این روزها با هیجان انتخابات درآمیخته، و در و دیوار شهرهایمان نیز با انواع تصاویر کاندیداها و اقسام بنرها و پلاکاردها فرش شده است، بد نیست در این فرصت باقی مانده چند نکته ای مورد توجه قرار گیرد.

وقتی صحبت از انتخابات به میان می آید ناگزیر بحث رقابت هم درمی گیرد زیرا انتخابات بدون رقابت معنا ندارد. پس اینکه تصوّر کنیم انتخابات یعنی فقط حضور مردم و بالا بردن میزان مشارکت و دیگر هیچ، بدون اینکه دغدغه ای در مورد خود انتخابات و اینکه چه کسانی را انتخاب می کنیم داشته باشیم، معنایی ندارد. 

اینکه عده ای هیچ رقابتی را برنمی تابند و دوست دارند که همه فقط به یک لیست رأی بدهند و با انواع و اقسام تهمت پراکنی ها مانع انجام رقابت می شوند و این را خدمت به نظام اسلامی می دانند مایه شگفتی است و اصولاً این گروه گویی در ذات و در اندیشه به هیچ نوع مردمسالاری قائل نیستند. اجازه بدهید که واضح تر در این باره صحبت کنیم. 

وقتی اسامی نامزدهای تأیید صلاحیّت شده مجلس خبرگان رهبری منتشر شد عده ای از دوستان در رسانه ها چنین القا کردند که اگر به این چند کاندیدا رأی داده نشود انگار به حرف انگلستان و رادیو بی بی سی گوش کرده ایم و در خط فکری آنان قرار گرفته ایم! فارغ از اینکه انگلیسی ها و یا آمریکایی ها چه می خواهند و چه سودایی در سر دارند آنچه که به صورت غیرمستقیم به ذهن متبادر می شود این است که با این حرف، هم یک فشار غیردمکراتیک و انحصارطلبانه به گروه رقیب آورده ایم، هم به خود شورای نگهبان تهمت زده ایم و هم فضای انتخابات را امنیتی نشان داده ایم. دلیل آن هم روشن است. 

وقتی شورای نگهبان افرادی را تأیید می کند به این معناست که به همه آنها می توان رأی داد و هیچکس حق ندارد فردی را که به این رأی می دهد و یا نام دیگری را بر ورقه رأی می نویسد یا نمی نویسد، انگلیسی یا ضد انقلاب بخواند. وقتی رهبر انقلاب همه آحاد جامعه حتی آنها را که با انقلاب یا رهبری زاویه دارند برای حفظ عزت ایران و ایرانی به حضور و مشارکت دعوت می کنند و وقتی شورای نگهبان اسامی افرادی را به عنوان افراد دارای صلاحیت اعلام می کند دیگر دلیلی برای متصلب کردن فضای انتخابات وجود ندارد. 

نمی دانم چرا عده ای از دوستان همچنان دوست دارند بازار تهمت افکنی و شقاق و اختلاف داغ باشد و مگر چه سودی از این رفتار دیده ایم؟ ضمن آن که به شعور ملت توهین می کنیم که آنها خود قدرت تصمیم ندارند و تحت تأثیر القائات آمریکا و اسرائیل یا این و آن هستند.
نکته دیگر این است که صرف حضور و مشارکت در رأی دادن رفع تکلیف نمی کند. بلکه باید به کسانی که رأی می دهیم هم دقت کنیم زیرا با تصمیم ما عده ای بر کرسی های بسیار مهمی تکیه می زنند. فردی که با بیست هزار رأی راهی مجلس می شود همان رایی را دارد که دیگری با دویست هزار یا دو میلیون رأی. لذا مهم است که با شناخت اقدام به انتخاب کنیم.

نکته مهم این که به همه افرادی که باید، رأی بدهیم یعنی اگر در حوزه ای 5 نماینده باید انتخاب کنیم نام 5 نفر را در برگه رأی بنویسیم و اگر در حوزه دیگری 10 نفر، تمامی ده نفر را انتخاب کنیم.
نام هایی را که ما خالی می گذاریم به این معناست که اجازه داده ایم عده دیگری با حداقل رأی قدم به مجلس بگذارند. مثلاً اگر در تهران رأی می دهیم حتماً به انتخاب 30 نفر اقدام کنیم. 
در این رابطه دقت کنیم که از قبل لیست مورد نظر خود را روی برگه ای مشخص کرده باشیم. به طور خلاصه باید گفت اولاً حتماً در انتخابات شرکت کنیم. یادمان باشد عدم شرکت ما مشکلی را حل نخواهد کرد پس بنا را بر مشارکت بگذاریم. نکته دیگر این که حتماً به یک لیست رأی بدهیم و از همه حق خود استفاده کنیم. 

اگر سی حق انتخاب داریم به نوشتن نام چهار و یا پنج نفر بسنده نکنیم. نکته دیگر این که به هیچ فشاری تن ندهیم و از هیچ تهمت افکنی نه ناامید شویم و نه بهراسیم. و اما یک نکته مهم بی اخلاقی هایی است که چون هر انتخابات دیگری در این انتخابات نیز شاهد آنیم. 
جدای بداخلاقی های رسانه ای و مطبوعاتی، درعرصه میدانی نیز 

اخلاقی هایی را در سطح شهر شاهدیم. پاره کردن پوستر تصاویر و یا لیست های انتخاباتی رقبا ازجمله بداخلاقی ها و بی قانونی هایی است که هیچ توجیهی ندارد. متاسفانه شایعاتی نیز مطرح می شود که برخی از این اتفاقات به صورت برنامه ریزی شده و توسط عوامل مرتبط به فلان ارگان یا بهمان نهاد صورت می گیرد که مایه تأسف است. 

مراجع قانونی و نهادهای امنیتی باید با قدرت و قاطعیت با بی قانونی ها و بی اخلاقی هایی از این دست بدون مماشات مقابله کنند. سخن دیگر با عزیزانی است که در شهرستان ها رأی می دهند و با انواع و اقسام وعده های انتخاباتی روبرو هستند این عزیزان حتماً می دانند که نگاه بخشی و منطقه ای چه لطماتی به نظام برنامه ریزی کلان کشور زده است لذا به نمایندگانی رأی دهند که نگاه ملی و فرابخشی دارند. 

گرچه این مشکل تا زمانی که شاهد فعالیت احزاب واقعی و ارائه لیست و نماینده توسط احزاب دارای شناسنامه و فراگیر و پاسخگو در کشور نباشیم دامان نظام سیاسی و تصمیم سازی ما را پاک نخواهد کرد اما در این فاصله کوتاه تا زمان انتخاب باید امیدوار بود که این خلاء و یا حداقل بخش مهم یا اندکی از این خلاء را خود مردم با انتخاب شایسته و همه جانبه گر خویش جبران کنند. 
به امید مشارکت همه جانبه مردم در انتخابات مهم جمعه ای که در پیش است.
*منبع: روزنامه اطلاعات
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: