کد خبر: ۶۴۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - 23 February 2016
جمعه آینده روز انتخابات و روز مردم است با در اختیار داشتن «حق انتخاب» که قانون اساسی به مردم داده است تا برای آینده سازی بهتر کشور همچنین مهار قدرت از گرایش به فساد و تمامیت خواهی، از آن بهره گیری کنند.
روزنامه اطلاعات در شماره سه شنبه چهارم اسفند در یادداشتی به قلم ابوالقاسم قاسم زاده، می نویسد: جمعه آینده روز انتخابات و روز مردم است با در اختیار داشتن «حق انتخاب» که قانون اساسی به مردم داده است تا برای آینده سازی بهتر کشور همچنین مهار قدرت از گرایش به فساد و تمامیت خواهی، از آن بهره گیری کنند.

این یادداشت در ادامه می افزاید: با هر نگاهی به دموکراسی و تاریخ طولانی فلسفه سیاسی آن در می یابید که ریشه و اساس آن بر حق انتخاب از جانب مردم استوار است. اگر مردم قدرت حق انتخاب خود را نادیده بگیرند و یا از این «حق» در زیر چتر تبلیغات گوناگون به درستی استفاده نکنند، چرخه معیوب نظام مدیریتی نه تنها تکرار که شدیدتر می گردد. 

در نظرپردازی های سیاسی درباره دموکراسی شاهد ادبیات فربه ای هستیم که از شرح تاریخی آن در جوامع گوناگون و در مسیر تحولات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشورها تا نقد اندیشه ای و فلسفه ای و تا منافع و کاستی های آن را در بر می گیرد.

فصل مشترک در تمامی نوشته ها و ادبیات درباره دموکراسی مواردی است که از مهمترین آن، رابطه وثیق آزادی و دموکراسی است، بسیاری ازصاحبان اندیشه سیاسی بر این باورند که دموکراسی تنها در بستر آزادی های فردی و اجتماعی سر بر می آورد و رشد می کند. دموکراسی هرگز با دیکتاتوری همخوانی ندارد، حتی اگر از مسیر دیکتاتوری پاره ای از مشکلات عادی زندگی مردم برطرف گردد.
این نویسندگان معتقدند دموکراسی نیاز به نظرپردازی و انتخاب سپهر سیاسی دارد و نظرپردازی سیاسی نیز تنها در ساحت آزادی نقد می شود و رشد می کند. فاصله و مرز دیکتاتوری با دموکراسی، عوام فریبی و سلطه بلامنازع قدرت با آزادگی و چرخش قدرت براساس حق انتخاب مردم است.

فصل اشتراک نظری دیگر، نقد رابطه «قدرت» و «دموکراسی» است. 
همه صاحبان اندیشه سیاسی بر این باورند که:
اولاً، قدرت نه تنها پدیده شومی نیست بلکه نیاز اصلی و عمده در اعمال قانون و استقرار نظم در جامعه است، اما قدرت در بطن خود دارای فساد است و اگر مهار نگردد لاجرم مبدل به فساد فراگیر می گردد. چرخش قدرت از طریق دموکراسی و حق انتخاب مردم، مانع بزرگ رشد فساد است.
ثانیاً، شیوه کار دموکراسی بر ریشه حق انتخاب مردم از یکسو و زمان پذیرسازی قدرت مدیریت یا حاکمیت در دوره معین است. دولت ها نماد قدرت حاکمیت اند اما از طریق دموکراسی و در مدار حق انتخاب مردم ناچار به پذیرش پایان دوره خود و آغاز دوره جدیدند. احزاب با گرایش های گوناگون در این دایره می چرخند و نشو و نما پیدا می کنند و اوج و افول دارند.
دموکراسی پدیده تخیلی نیست و امری واقع است. 

دموکراسی در بستر تحولات در جوامع رشد می کند و همچنان سمت و سوی کمال دارد. به قول اندیشمندی، «هیچ دموکراسی کاملی وجود ندارد، همه دموکراسی ها در حال تکامل هستند. جامعة آمریکا پس از 240 سال تمرین دموکراسی تازه اولین رئیس جمهور رنگین پوست را پذیرفته است و هنوز هیچ زنی به ریاست جمهوری آمریکا نرسیده است. آنان نیز در حال تمرین و تکامل دموکراسی هستند.»

حال پس از این دو شاهدی که از نظرپردازی های گوناگون درباره دموکراسی به اختصار آوردم، سری به قانون اساسی جمهوری اسلامی بزنیم. از مهمترین جایگاه قدرت، مجلس است که به قول بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در رأس امور است. 
مجلس، خانه ملت و اصلی ترین مرکز قانونگذاری برای اداره کشور است که باید براساس آراء مردم و در مدار حق انتخاب آنها در فاصله هر چهار سال یکبار شکل بگیرد. در قانون اساسی ما، همچون دیگر کشورها که بر مدار دموکراسی قرار دارند سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه تعریف شده و مانند دیگر کشورها تفکیک قوا را اصل دانسته است. اما مجموعه حاکمیت را بر مدار حق انتخاب مردم تائید کرده و می شناسد، آن هم از طریق انتخابات و آراء مردم در فواصل زمانی مورد نظر و قانونی که در قانون اساسی تبیین شده است. 

جمهوری اسلامی ایران از این جهت مردمی است که همواره بر اصل استوار «حق انتخاب» از سوی مردم ایران قرار دارد. روح قانون اساسی بر مدار حق انتخاب مردم تثبیت شده است.
جمعة پیش رو روز انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی است. این روز را باید روز آزمایشی دیگر برای استمرار دموکراسی در کشور دانست. مردم رنج بسیار دارند اما در شمارش رنج های آنها و صدر آن، موضوع فساد، شاخص موضوعیت برای کشور است. 

مبارزه با فساد قدرت را با شیوه های گوناگون می توان نقد و تفسیر کرد. اما اگر مردم از حق انتخاب خود آگاهانه بهره گیری کنند و برای این آگاهی، اول شناخت از حقوق فردی و اجتماعی خود در قانون اساسی کشور را به دست آورند و شاید مهمتر از آن، به تجربه گذشته، به خصوص ادوار گوناگون مجلس و علی الخصوص مجلس نهم که در دوران هشت ساله دولت احمدی نژاد شکل گرفت، نگاه کنند، بدون تردید در روز جمعه، روز انتخابات و روز ظهور و بروز «حق انتخاب» خود را از دست نخواهند داد. در این صورت با چرخش قدرت و مسئولیت، گامی مهم در راه مبارزه با فساد که از متصلب شدن قدرت سر بر می آورد، بر می دارند. مدار حق انتخاب، مدار بازسازی دموکراسی در ساختار قدرت است.

از نگاه مردم، جمعه (روز انتخابات) روز تسویه حساب کینه ها یا تخاصم کور سیاسی نیست. اگر چه فضای انتخاباتی چندان مطلوب عموم جامعه نباشد اما هنوز استفاده از مدار حق انتخاب پابرجاست. اگر شعار می دهیم که «ما می توانیم»، از مدار حق انتخاب بدون تردید خواهیم توانست.
*منبع: روزنامه اطلاعات
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: