کد خبر: ۶۳۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۴ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - 20 February 2016
برخی مقامات حزب جمهوری خواه ایالات متحده آمریکا و سناتورهای این کشور، همچنان سعی می کنند تقابل خود با توافق هسته ای صورت گرفته میان ایران و اعضای 1+5 را نشان دهند و حتی در مواردی راهکاری عملی برای مقابله با این توافق پیشنهاد می کنند! این در حالی است که معادله عملا پایان یافته است!
برخی مقامات حزب جمهوری خواه ایالات متحده آمریکا و سناتورهای این کشور، همچنان سعی می کنند تقابل خود با توافق هسته ای صورت گرفته میان ایران و اعضای 1+5 را نشان دهند و حتی در مواردی راهکاری عملی برای مقابله با این توافق پیشنهاد می کنند! این در حالی است که معادله عملا پایان یافته است!

 بر هم زدن توافق هسته ای به سبک و سیاقی که جمهوری خواهان ایالات متحده آمریکا تصور می کنند، در عمل کاری سخت و طاقت فرسا بوده و هزینه های تصاعدی بسیار زیادی را متوجه ساختار سیاست خارجی این کشور خواهد کرد. بی دلیل نیست که حتی اکثر رای دهندگان و طرفداران حزب جمهوری خواه نسبت به اظهارات افرادی مانند تد کروز و مارک روبیو که وعده عدم عمل به توافق هسته ای را داده اند با شک و تردید می نگرند.

به گزارش پایگاه امیدهسته ای، طی هفته های اخیر، سناتورهای حزب جمهوری خواه که نهایت تلاش خود را در جریان مذاکرات و تصویب توافق هسته ای صورت گرفته برای جلوگیری از تحقق برجام به کار گرفتند، سکوت کرده و جای خود را به نمایندگان جمهوری خواه کنگره داده اند. با این حال شانتاژ نمایندگان کنگره علیه برجام نیز بسان شانتاژهای قبلی صورت گرفته از سوی سناتورها به جایی نخواهد رسید. 

یکی از تازه ترین این موارد را در اظهارات اخیر نماینده جمهوریخواه ایالت فلوریدا شاهد هستیم: «رون دسانتیس» نماینده ایالت فلوریدا در مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با «دیلی سیگنال» تأکید کرده است که توافق هسته ای توافقی میان ایران و باراک اوباما رئیس جمهور کنونی آمریکا است و دولت بعدی آمریکا به محض روی کار آمدن باید در توافق تجدیدنظر کند. «به نظر من توافق با ایران، یک مسئله تمام شده نیست چون کماکان می بینیم که ایران رفتارش را تغییر نداده است. این توافق از چند جهت باعث تقویت ایران شده است و به نظر من کنگره باید بر اجرای توافق نظارت کند و با پیشنهاد طرح های قانونی، میزان خسارات ناشی از توافق را کاهش دهد.»

این اظهارات در حالی مطرح می شود که توافق هسته ای صورت گرفته، توافقی میان دولت فعلی ایران و آمریکا نبوده و سندی بین المللی محسوب می گردد. از سوی دیگر، حتی اگر رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بخواهد اقدامی علیه سند برجام صورت داده و عملی شدن آن را متوقف سازد، دیگر بازیگران و اعضای 1+5 با واشنگتن در این عرصه همکاری نخواهند کرد. 

بی دلیل نیست که دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه ایالات متحده آمریکا و از اصلی ترین مخالفان توافق هسته ای با ایران، سخنی در خصوص لغو توافق هسته ای با ایران ( در صورت حضور در کاخ سفید) به میان نیاورده است. در این میان سناتورها و تحلیلگران حزب دموکرات نیز تاکید دارند که اظهارات افرادی مانند تد کروز و مارکو روبیو در خصوص لغو برجام نیز رویکردی تبلیغاتی و انتخاباتی محسوب می شود. 

نماینده ایالت فلوریدا در این خصوص می گوید :'اگر به توافق هسته ای نگاه کنید، می بینید که زیرساخت های هسته ای ایران را به رسمیت شناخته است؛ تأسیسات زیرزمینی فردو هنوز سر جای خود است، ایرانیان راکتور آب سنگین را در اراک دارند که پلتونیوم تولید می کند. می گویند که بازرسان از آن جا بازرسی می کنند ولی ما نمی دانیم که بازرسان چه کاری می توانند آن جا انجام بدهند.»

در نهایت اینکه ادامه استمرار توافق هسته ای یا پذیرش نقش توافق هسته ای از سوی مقامات آمریکایی، هر دو مترادف با شکست حزب جمهوری خواه درمصاف با ایران خواهد بود. بدیهی است که حزب جمهوری خواه از ابتدا با سنگ اندازی در مسیر مذاکرات هسته ای و تلاش برای جلوگیری از جمع بندی مشترک مذاکرات، نهایت توان خود ر ا برای تقابل با هر گونه توافقی با ایران به کار بست.

هم اکنون این توافق صورت گرفته است و بر هم زدن آن برای حزب جمهوری خواه به شدت هزینه بر و سخت و حتی ناممکن خواهد بود. از این رو جمهوری خواهان یا بازهای آمریکا در این خصوص دست به قماری دو سر باخت زده اند، قماری که محصول فقدان عقل سیاسی در میان افرادی مانند تد کروز، مارکو روبیو، جان مک کین و لیندسی گراهام است. 
* منبع: پایگاه خبری امید هسته ای 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: