کد خبر: ۶۳۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۲ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - 21 February 2016
انتخابات همزمان مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی هم اکنون شوری را در جامعه ایجاد کرده و سوری را در چند روزآینده برای منتخبین به ارمغان خواهد آورد که امید است این سور برای آحاد جامعه سودمند باشد.
 انتخابات همزمان مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی هم اکنون شوری را در جامعه ایجاد کرده و سوری را در چند روزآینده برای منتخبین به ارمغان خواهد آورد که امید است این سور برای آحاد جامعه سودمند باشد.

 زمان به سرعت در حال سپری شدن است، مکان برای رخدادی با اهمیت در حال آمادگیست، زبان برای گفته ها و ناگفته ها در حال باز شدن است، گوش ها از حرف های پرطمطراق پر است، چشم ها در حال رصد کردن رویدادهاست، دل ها در آرزوی های دست نیافتنی ها در حال طپش است و مغزها در حال پایش و پویش همه شنیده ها و دیده ها وگفته هاست ؛ خلاصه همه برای رویدادی مهم آماده می شوند در حالیکه هلال حاصلخیز در حالت جنگ و خونریزی به سر می برد .

جامعه ما در کمال آرامش در صدد پی ریزی ساختار چهار سال آینده جامعه است. در حالیکه بساط وعده ها گسترانیده شده، نشاط و فعالیت در حال پرتو افشانی است. انتخابات همزمان مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی هم اکنون شوری را در جامعه ایجاد کرده و سوری را در چند روزآینده برای منتخبین به ارمغان خواهد آورد که امید است این سور برای آحاد جامعه سودمند باشد. برای این منظور اشخاصی از طیف های گوناگون نامزد انتخابات شده اند. همه می دانیم در هر مبارزه انتخاباتی سه طرف وارد میدان می شوند: یکی نامزدهای انتخاباتی، دوم رسانه های منتقل کننده پیام های انتخاباتی و سوم رای دهندگان یا به عبارتی دیگر انتخاب کنندگان.

نامزدهای انتخاباتی هرکدام دارای پیشینه و سوابقی هستند که برای مردم قابل بررسی و سنجش است. رای دهندگان نیز به دنبال برنامه و راهکارهایی هستند که در جهت منافع جامعه باشد ولی رسانه های منتقل کننده پیام های انتخاباتی دچار تغییرات گوناگونی در هر بازه زمانی می شود. 

اگر در گذشته نامزدها برای کسب آرا از تبلیغات حضوری و خانه به خانه استفاده می کردند ولی اکنون رسانه ها اعم از شنیداری و دیداری نقش و جایگاه مهمی پیدا کرده اند ؛ هر چند در برخی جوامع سخنرانی ها و مناظره های تلویزیونی ابزار تبلیغاتی بسیار مناسب می باشد ولی در ایران به ندرت آن را مشاهده می کنیم. ولی در این میان دانشگاه ها توانسته اند خود را پویا و زنده نگه دارند. هر از چندگاهی شاهد برگزاری جلساتی از نوع سخنرانی و یا مناظره در دانشگاه ها هستیم دانشگاه ها توانسته اند میزبان خوبی برای آن دسته از نامزدها و طرفداران و حتی منتقدانشان باشند.

جامعه پویا و زنده جوانان سرحال و با نشاطی را می طلبد جوانانی که آینده سازان جامعه اند و آموزش و تربیت خوب آن جوانان نوعی بیمه کردن آینده جامعه محسوب می شود و چنانچه مکان تربیتی آنها به طور شایسته مهیا نگردد نمی توان هموار کردن کوره راه های جامعه را به آنها سپرد. 
پس اهمیت این سخن که راه اصلاح جامعه از دانشگاه می گذرد هر روز بیشتر از دیروز محسوستر خواهد بود. 

وجود تشکیلات اجتماعی، نهادها و انجمن هایی که زیاد وابسته به دولت نیستند می توانند نقش تعیین کننده ای در صورت بندی قدرت سیاسی داشته باشد در جامعه ما که انتخابات حزبی برگزار نمی شود جامعه مدنی و نهادهای آن می توانند به برخی امور سر و سامان بدهند دانشگاه و دانشگاهیان می توانند یکی از آن نهادها باشند. 
دانشگاه در توان دارد که با کارفکری گفتمان سازی کرده و تحول ایجاد نماید روحیه مطالبه گری را در جامعه افزایش دهد. دانشجو می تواند با طرح پرسش و انتقادهای سازنده از مسوولین همیشه آنها را در انجام وظایف آگاه و هوشیار نماید. 

هرچند برخی برای دانشگاه تنها رسالت تولید علم و توسعه آموزش و پژوهش را مدنظر قرار می دهند ولی دانشگاه پویا و پرسشگر، نیرویی علمی و پژوهشی را نیز تقویت خواهد کرد.
دولت تدبیر و امید که خود را متعلق به آرمان های تاریخی جامعه ایرانی می داند و با رگه هایی از دموکراسی خواهی در حال خدمتگزاری به مردم می باشد در این میان دانشگاهیان می توانند با حمایت فعال و در عین حال نقادانه در انجام وظایف به دولت و سایر دستگاه های خدمت رسان کمک نمایند. این بدان معنانیست که دانشجویان سیاستمداران حرفه ای شوند بلکه تنها با اتکا به دانش و دانسته های خود اهداف ملی را پیگیری و رصد نمایند این نقش از بحث و گفت وگو در عرصه عمومی گرفته تا توزیع آگاهی های سیاسی و اجتماعی و... را در برمی گیرد.
در ایران به موازات رسالت تولید علم و دانش، دانشگاه در جهت مشارکت در اهداف و آرمانها احساس مسوولیت نموده و نوعی رسالت آگاهی بخشی و مشارکت در روند توسعه سیاسی اجتماعی و اقتصادی کشور را برای خود تعریف کرده است. شاهد این ادعا نگاهی کوتاه به تاریخ معاصر ایران در مبارزات علیه رژیم شاه همچنین نقش دانشگاه در تشویق و ترغیب دانشجویان جهت حضور در جبهه های جنگ تحمیلی است.

با عنایت به اینکه کشورمان در حال گام برداشتن در مسیر توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است و با انواع مشکلات و بحرانها در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ناشی از بحران های موجود در خاورمیانه و مساله هسته ای روبرو بوده دانشگاه و دانشجویان صرفاً نمی توانند خود را به امر تولید علم محدود کنند بلکه باید مشارکتی فعالانه در توسعه جامعه داشته باشند و کمبودهای ناشی از توسعه نیافتگی سیاسی و اجتماعی را در حد توان پر کنند و این انتخابات فرصتی برای دانشگاه فراهم نموده که خود را از حالت انفعال خارج نموده و با تشویق و ترغیب دانشجویان جهت مشارکت حداکثری در امر انتخابات پیش رو نقش و رسالت خود را به نحو احسن ایفا نمایند. می ماند بگوییم زمانیکه کاندیداها با علم به احساس مسوولیت آمده اند پس ما هم با درایت و تیزبینی می آییم.
*منبع: روزنامه مردم سالاری، یکم اسفند 1394
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: