کد خبر: ۶۳۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۳ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - 19 February 2016
در حالی سخنگوی دولت عملکرد آماری دولت را شفاف دانست و گفت هیچ چیز محرمانه‌ای نداریم که نزدیک به یکسال است هیچ آماری درباره نرخ رشد اقتصادی به صورت رسمی اعلام نشده است.
در حالی سخنگوی دولت عملکرد آماری دولت را شفاف دانست و گفت هیچ چیز محرمانه‌ای نداریم که نزدیک به یکسال است هیچ آماری درباره نرخ رشد اقتصادی به صورت رسمی اعلام نشده است.

خبرنگار مهر، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت چند روز پیش وعده داد که به‌زودی ریز تحولات رشد اقتصادی کشور توسط عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران به رسانه ها اعلام خواهد شد، این در حالی است که طی یکسال اخیر هیچ آماری درباره نرخ رشد اقتصادی کشور به صورت رسمی از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی به عنوان متولیان آماری کشور اعلام نشده است.

بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود جزئیات شاخص های عمده اقتصادی در سه ماه دوم امسال را اعلام کرد. بر این اساس باز هم در گزارش بانک مرکزی خبری از نرخ رشد اقتصادی نیست. همچنین این بانک در گزارش اخیر خود که مختص نماگرهای اقتصادی سه‌ماهه دوم سال ۹۴ است، گزارش رشد اقتصادی سال ۹۳ را که قبلا هم اعلام شده بود را دوباره منتشر کرده است که براساس آن نرخ رشد اقتصادی سال ۹۳ با نفت ۳ درصد و بدون نفت ۲.۸ درصد اعلام شده است.

گزارشات آماری بدون رشد اقتصادی

در شماره جدید خلاصه تحولات اقتصادی آمده است که در سال ۱۳۹۳ مسیر اقتصاد کشور پس از هشت فصل پیاپی رکود و رشد منفی طی سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ تغییر جهت داد و طی سال ۱۳۹۳ با رشد مثبت همراه شد به طوری که تولید ناخالص داخلی کشور در سال مورد بررسی از رشد قابل قبول ۳ درصد برخوردار شد.

البته روند رشد اقتصادی از فصل پاییز سال ۹۳ ( ۰.۶ درصد) کاهنده شده و این روند در سال جاری هم تاکنون ادامه داشته است. اگرچه بانک مرکزی تاکنون در آمارهای اعلامی سعی کرده است نرخ رشد اقتصادی امسال را اعلام نکند اما برآوردهای کارشناسان، رشد اقتصادی سال ۹۴ را نزدیک به صفر نشان می‌دهد.

عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران درباره دلیل عدم انتشار نرخ رشد اقتصادی سال ۹۳ و نیمه نخست امسال توسط این مرکز می گوید: نرخ رشد اقتصادی سال ۹۳ را اعلام نکردیم تا تشتت نشود. وی با اشاره به برخی از آمارهای اعلام شده از پیش گفته است: عدد اولیه نرخ رشد اقتصادی ۶ ماه نخست سال جاری یک درصد بود که  تقریباً در حال نهایی شدن است.

این وضعیت در حالی گفته می شود که نوبخت سخنگوی درباره محرمانه شدن برخی آمارهای کلان اقتصادی کشور گفته است: من هر هفته اعداد و ارقام را بیان می کنم. سایت سخنگوی دولت نیز این آمار را منتشر می کند. مجلس به همه اسناد و مدارک موجود دسترسی دارد و متناسب به حضور همکاران دولت در مجلس، به اعتبار حضور نمایندگان مطالبی را بیان می کنند و بلافاصله اخبار و اطلاعات روی شبکه ها و سایتها می رود.

وی با تاکید بر اینکه ما هیچ چیز محرمانه ای نداریم. البته برخی اسناد طبقه بندی شده و برخی نیز هنوز تکمیل نشده است، تصریح کرده است: آمار اقتصادی را بانک مرکزی و مرکز آمار منتشر می کند. به نظر می رسد ما خیلی شفاف عمل می کنیم و چیز پوشیده و پنهانی نداریم. هر چیزی را عرضه می کنیم قابل دفاع است.

نوبخت اضافه کرده اشت: رفتار دولت عقلانی است و منطبق با نظریات علمی است و چیز پوشیده و نگران کننده ای نداریم. البته اشکالی از نقد کردن منتقدان نمی بینیم. جایگاه منتقد، نقد است حتی اگر منصفانه عمل نکند. مشکل رسانه هایی است که گزینشی مطالب را منتشر می کنند.

سیف به‌زودی در مجلس

البته عدم انتشار آمار رشد اقتصادی باعث شد که نمایندگان مجلس تصمیم بگیرند به‌زودی در کمیسیون اقتصادی درباره موضوع محرمانه شدن آمارهای اقتصادی جلسه ای را برگزار کنند و از سیف رئیس کل بانک مرکزی توضیحاتی را در این زمینه بخواهند.  

برخی از نمایندگان مجلس درباره دلایل عدم اعلام آمارهای اقتصادی می گویند که دولت در اعلام آمارهای اقتصادی هنوز به جمع بندی نرسیده است و محرمانه شدن آمار برای نمایندگان مجلس هم سئوال برانگیز است و دولت باید برای رفع این موضوع اقدامات لازم را انجام دهد. دولت باید برای این اوضاع نابسامان اقتصادی تصمیمات اساسی بگیرد و به جای محرمانه کردن آمارها با مردم شفاف باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: