کد خبر: ۶۳۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - 16 February 2016
نشست دیروز مدیران نظام بانکی کشور رخدادی است که به رغم داغی تنور انتخابات و تمرکز ویژه رسانه ها بر روندهای انتخاباتی به یکی از کانون های اصلی توجه روزنامه های امروز تبدیل شد؛ نشستی که می تواند مقدمه ای بر کاهش گام به گام نرخ سود بانکی و تحول در بازار سرمایه باشد.
نشست دیروز مدیران نظام بانکی کشور رخدادی است که به رغم داغی تنور انتخابات و تمرکز ویژه رسانه ها بر روندهای انتخاباتی به یکی از کانون های اصلی توجه روزنامه های امروز تبدیل شد؛ نشستی که می تواند مقدمه ای بر کاهش گام به گام نرخ سود بانکی و تحول در بازار سرمایه باشد.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز سه شنبه 27 بهمن ماه 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** کاهش 2 درصدی نرخ سود بانکی از اول اسفند 
بانک ها برای کاهش سود بانکی به توافق رسیدند و بر این اساس سود سپرده سالانه از 20 به 18 درصد و سود روزشمار به کمتر از 10 درصد کاهش می یابد؛ موضوعی که بن مایه خبری بخش های اقتصادی روزنامه های امروز بود.
روزنامه «تعادل» با عنوان قرار دادن «مقاومت بانکداران شکسته شد» به سراغ این خبر رفت و نوشت: به دنبال جلسات هماهنگی مشترک مدیران عامل نظام بانکی کشور که روز شنبه هفته جاری همزمان با 24بهمن ماه با حضور مدیران عامل بانک ها و مقامات بانک مرکزی در محل بانک پارسیان تشکیل شد، در فاصله یک ماه مانده به پایان سال توافق برای کاهش نرخ سود انجام شد.
به نوشته تعادل، بانک ها باید قبل از شروع سال های جدید نرخ سود مورد انتظار سپرده های سرمایه گذاری را محاسبه و به گونه یی تعیین کنند که سود علی الحساب پرداختی طی دوره همواره کمتر از نرخ سود قطعی پایان دوره باشد و با توجه به پیش بینی عدم امکان اجرای مقرره فوق و براساس نرخ های سود علی الحساب پرداختی فعلی (حداکثر 20درصد) و ایجاد تمهیدات برای حسن اجرای دستورالعمل مذکور، کاهش نرخ سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری از حداکثر 20درصد به کمتر از حداکثر 18درصد برای سپرده های یک ساله و متناسب با کاهش نرخ سود سپرده های کوتاه مدت کمتر از سه ماه به کمتر از 10درصد ضروری است.

روزنامه «ایران» هم به این توافق بزرگ بانک ها بر سر کاهش نرخ سود اشاره کرد و نوشت: بانک مرکزی نیز در ابلاغیه ای اعلام کرد که با توجه به کاهش چشمگیر نرخ تورم که به طور طبیعی نرخ بازدهی اسمی فعالیت های اقتصادی را نیز تحت تأثیر قرار داده است و بر همین مبنا بانک مرکزی نیز از اقدام شورای هماهنگی بانک ها و کانون بانک های خصوصی در جهت کاهش نرخ های سود علی الحساب سپرده های بانکی استقبال می کند.

روزنامه «جهان صنعت» درباره چرایی کاهش نیافتن نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم به نقل از «اکبر کمیجانی» قائم مقام بانک مرکزی، نوشت: بانک ها تعهداتی دارند که هزینه تمام شده منابع را برای آنها گران کرده بنابراین نیاز به زمان است تا بانک ها بتوانند از سپرده ها و منابع پرهزینه سال های گذشته رهایی یابند. برای مثال در تیرماه سال 1393 سپرده های دو تا پنج ساله با نرخ سود حدود 25 درصد داشتیم و اکنون سپرده های یک ساله و زیر یک سال با نرخ سود پایین تر است. با این وجود، تعهدات سپرده های قبلی همچنان ادامه دارد و یک دلیل مهم بالا بودن هزینه منابع بانک هاست. 

به گزارش جهان صنعت، کمیجانی، کاهش نرخ سود بین بانکی از 29 درصد در فروردین ماه سال جاری به کمتر از 19 درصد را نتیجه اقدام های گسترده بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار به منظور نیل به هدف کاهش نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم عنوان و تصریح کرد: انتظار داریم در شش ماهه آینده اقدام های اصلاحی نرخ سود بانکی به نتیجه برسد و بانک ها نیز نسبت به کاهش نرخ سود سپرده ها اقدام کنند.

*** تازه ترین تحرک های انتخاباتی 
روزنامه «شرق» از نشست همگرایی 2 تن از نامزدهای مطرح انتخاباتی در تهران یعنی «محمدرضا عارف» رییس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان و «علی مطهری» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خبر داد؛ چهره هایی که به عنوان سرلیست های تهران مطرح شده اند. 
در این گزارش آمده است: با نزدیک شدن به انتخابات هفتم اسفند، همایش ها و سخنرانی های سیاسیون و نامزدها بیشتر می شود و فضای سیاسی گرم تر. روز گذشته دانشگاه امیرکبیر و انجمن فرهنگ و سیاست این دانشگاه میزبان محمدرضا عارف و علی مطهری در همایش «انتهای جمهوری، بهارستان» بود.عارف در ابتدای سخنرانی خود با اشاره به اینکه «خوشحال هستم در اولین حضور انتخاباتی خود در مجلس، در بین جوانان دانشجو هستم»، گفت: «حضور من در دانشگاه به خاطر تعصب صنفی نیست، بلکه به خاطر جایگاه دانشگاه است و مردم ثابت کرده اند که آن را قبول دارند.»

شرق در این گزارش سخنرانی عارف و مطهری را به طور کامل منتشر کرد و به نقل از مطهری نوشت: تعبیر جمهوری اسلامی از همان روزی که مطرح شد، با سؤال و انتقاد مواجه بوده است. در همان رفراندوم سال ٥٨ برخی روشنفکران می گفتند این تعبیر، خودش را نقض می کند و جمهوری با اسلامی تناسب ندارند که شهید مطهری جواب آنها را دادند و گفتند جمهوری شکل حکومت و اسلامی محتوای آن است. او در پایان درباره لیست های انتخاباتی گفت: «من موقع ثبت نام گفتم که فهرست «صدای ملت» را برای تهران و مراکز استان ها منتشر می کنیم و هر گروهی هم که خواست می تواند نام من را در لیست خود قرار دهد، که اصولگرایان نخواستند من در لیستشان باشم. اصلاح طلبان هم خواستد من در لیستشان باشم که من به جز عضویت در فراکسیون اصلاح طلبان، بقیه اصول آنان را قبول کردم اما میثاق نامه ای را امضا نکردم.»
روزنامه «آرمان» نیز در گزارش «چشم ها به لیست ائتلاف اصلاح طلبان» از انتشار لیست ائتلاف اصلاح طلبان و میانه روها خبر داد.

به نوشته آرمان: دو جریان در نظر دارند لیست انتخاباتی را با کمترین اختلاف نظر و بیشترین توافق آماده کنند چنانکه دیروز رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: در روزهای اخیر ائتلاف با حامیان دولت در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان به تصویب رسید و دلیل تاخیر در ارائه لیست تهران هم همین بود. عارف خاطرنشان کرد: وضعیت لیست تهران در مرحله نیمه نهایی قرار داشت اما به دلیل مذاکره با جریان حامی دولت ارائه آن به تعویق افتاد. امروز ما در مذاکره با حامیان دولت به نتایج خوبی رسیدیم و امیدواریم بتوانیم تا ساعت های آینده یا ان شاءا... تا فردا (امروز) لیست تهران را نهایی کنیم.
«مشارکت پایین مردم به تکرار مجلس نهم می انجامد» هم عنوان برگزیده روزنامه «مردم سالاری» از همایش دیروز «انتهای جمهوری، بهارستان» بود که به نقل از مطهری نوشت: باید جامعه را در انتخاب وکیل آزاد بگذاریم حتی اگر 100 بار هم اشتباه صورت گرفت باید جامعه آزاد باشد تا به رشد برسد بنابراین باید بدانیم نظارت استصوابی اگر در مورد مسایلی مانند فساد مالی، سیاسی یا اخلاقی باشد خوب و لازم است ولی بقیه مسائل را باید به عهده مردم بگذاریم. همه مردم را به مشارکت حداکثری پای صندوق های رای دعوت می کنم.

روزنامه «قانون» در یادداشت «آسیب لیست های جعلی به سرمایه های اجتماعی» نوشت: گویا لیست تهران آرام آرام تبدیل به تراژدی می شود. لیست هایی که در ساعت های عجیب و غریب وحتی گاه نیمه شب منتشر می شود و هر بار ادعا می کنند لیست نهایی اصلاح طلبان هستند تبدیل به آسیب جدی برای رای دهندگان شده و دراین میان در روزهای گذشته پای خبرگزاری ها و سایت های خبری خاص نیز به این ماجرا باز شده است.سایت های منتسب به جریان های سیاسی خاص اکنون تلاش دارند از تعلل شورای هماهنگی اصلاح طلبان در عدم انتشار لیست تهران سود ببرند و یکی از روش های آنان جنگ روانی است که می تواند انتشار لیست های جعلی یا در نهایت درهم آمیختن بخشی از حقیقت با شایعات باشد.
در ادامه آمده است: اصلاح طلبان باید در این مقطع توجه کنند که بزرگ ترین سرمایه آنان رای دهندگان شان هستند و اگر به آن توجه نشود می تواند دچار سرخوردگی جدی شده و تجربه اشتباهاتی چون مجلس هفتم و شورای شهر دوم تکرار شود.اکنون بیش از هر زمان دیگر اصلاح طلبان نیازمند سرمایه اجتماعی خود هستند و برای تکرار پیروزی خود به اعتماد کامل رای دهندگان شان نیاز دارند. 

*** سفر به ایران بدون سرعت گیر روادید 
دیروز، «حسین جابری انصاری» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، از صدور روادید 30 روزه ایران در فرودگاه برای اتباع 180 کشور - به استثنای 9 کشور – خبر داد؛ موضوعی که به تعبیر روزنامه های امروز، قطار صنعت گردشگری را بر ریل توسعه به حرکت در می آورد.
در همین پیوند، روزنامه «تجارت» به نقل از جابری انصاری نوشت: ایران بر اساس منافع ملی خود و برای تسهیل حرکت توریستی و جهانگردان به ایران به دلیل وجود زمینه های گسترده موضوع توریسم و جهانگردی در ایران تصمیم گرفته است تا به همه اتباع همه کشورهای جهان به استثنای 9 کشور در مبادی ورودی فرودگاهی کشور روادید ایران را اعطا کند. امیدواریم مورد استقبال واقع شود و در زمینه گسترش حرکت توریسم به سمت ایران تاثیرات خود و کمک خود را در احقاق منافع ملت ایران و دولت ایران فراهم کند.

روزنامه «ابتکار» هم از «درهای باز بر روی گردشگران» خبر داد و نوشت: هرچند کشور ما ظرفیت های بسیار برای رونق و جذب گردشگر دارد و می تواند پول خوبی از این حوزه به جیب بزند اما گردشگری یکی از صنایعی است که در ایران به حاشیه رفته است. با این حال دولت ها همیشه در پی رونق دادن به این صنعت هستند و دولت یازدهم نیز از این ماجرا مستثنی نمانده است. جابر انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته از صدور ویزای 30 روزه در فرودگاه به اتباع 180 کشور خبر داده و این اقدام را در جهت تسهیل موضوع توریسم و جهانگردی، یک تصمیم ملی عنوان کرده است. هرچند این تصمیم هنوز اجرایی نشده است اما می تواند یک خبر خوش در حوزه گردشگری در ایران باشد چرا که تسهیل صدور ویزا یکی از موانعی است که می تواند صنعت گردشگری را به خطر اندازد و سرعت پیشرفت آن را کند کند.

در این باره، رقیه حاتمی پور، کارشناس گردشگری و رئیس کمیسیون کانون زنان کارآفرین و بازرگان ایران در گفت و گو با ابتکار گفت: این اقدام قطعا تاثیر مثبتی بر روی رونق گردشگری در ایران خواهد داشت. ویزا صنعت درآمد سازی است که بسیاری از کشورها در تسهیل آن و افزایش گردشگر از یکدیگر سبقت می گیرند. تسهیل ویزا و ارتباطات پروازی و امکانات سه رکن اصلی برای افزایش گردشگر در کشور است. باید توجه داشته باشیم که توام با وزارت امور خارجه سایر ارگان ها به فکر تکمیل زیر ساخت های کشور باشند.
به گزارش این روزنامه، حاتمی پور با اشاره به نبود زیر ساختی مانند هتل برای گردشگران در کشور گفت: هم اکنون که نمایشگاه گردشگری در تهران برگزار شده است برای حتی یک نفر گردشگر یک اتاق در تهران پیدا نمی شود و این به خاطر کمبودهایی است که در زیر ساخت ها داریم. باید به توسعه هتل ها و ناوگان زمینی فکر کنیم.
روزنامه «شهروند» هم با بیان اینکه «سفر ایرانی ها آسان می شود» نوشت: خبرهای خوب برای گردشگری ایران یکی یکی از راه می رسند؛ نمونه اش آخرین اتفاق در این باره، یعنی لغو روادید سفر به گرجستان و برعکس.

به نوشته شهروند، شش روز پیش که وزارت خارجه گرجستان خبری را روی سایتش قرار داد که پیام خوبی برای ایرانی ها داشت: «٢٦ بهمن ماه جاری، ایرانی ها می توانند بدون نیاز به دریافت ویزا، به کشور گرجستان سفر کنند.» و این یعنی بعد از سه سال که دولت گرجستان به دلیل تحریم ها، برنامه لغو ویزا با ایران را به حالت تعلیق درآورده بود، آن را از 15 فوریه یعنی ٢٦ بهمن، بار دیگر به صورت کامل اجرایی خواهد کرد و این یعنی ایرانی ها از روز گذشته به بعد می توانند بدون نیاز به دریافت ویزا به گرجستان و به ویژه پایتخت وسوسه انگیزش، تفلیسِ تاریخی سفر کنند و ٤٥ روز در این کشور اقامت داشته باشند.

***پاسخ جهانگیری به منتقدان 
دیروز «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری، از تریبون هفدهمین همایش ملی معرفی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز استفاده کرد و به منتقدان اقتصادی دولت پاسخ داد؛ موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب داشت.
روزنامه «اعتماد» در این باره نوشت: شکایت احمدی نژاد هم کارساز نبوده. گویا چیزی نمی تواند جلوی اسحاق جهانگیری را بگیرد تا او دیگر در سخنرانی های خود سراغ فسادهای دولت قبل نرود. سخنانی که مدت هاست مرز گلایه ها را پشت سر گذاشته اند و رنگ و بوی دیگری گرفته اند. برای معاون اول رییس جمهوری فرقی نمی کند در چه جمعی سخن می گوید. هر کجا که باشد حرف هایی از فسادهای دوره های قبل برای زدن دارد. حتی اگر مانند دیروز تریبون سخنرانی در همایش ملی معرفی واحد های صنعتی و خدماتی سبز برای او مهیا شده باشد. جایی که او آمده بود تا پاسخ منتقدان اقتصادی دولتش را بدهد. کسانی همچون الیاس نادران که همین هفته قبل در نشست خبری خود گفته بودند اگر دولت نرخ رشد اقتصادی را اعلام کند، «شرمنده» خواهد شد. 
روزنامه «فرهیختگان» هم با عنوان قرار دادن این بخش از اظهارات جهانگیری مبنی بر اینکه «افرادی باید شرمنده باشند که دکل نفتی گم کردند» از زبان وی آورد: آقایان در کشور ما کل پول نفت را بردند، خرج کردند و بدهی های سنگین به بار آوردند و یک دولت بدهکار به جا گذاشتند که در برخی آمارها گفته می شود 380 هزار میلیارد تومان بدهی دارد. کسانی باید شرمنده باشند که 22 میلیارد دلار پول مملکت را به بهانه تعادل قیمت ارز در دبی و استانبول با قیمت پایین به خارجی ها فروختند.کسانی باید شرمنده باشند که فساد را در کشور نهادینه کردند؛ کسانی باید شرمنده باشند که بابک زنجانی درست کردند و دکل نفتی را گم کردند.

روزنامه قانون هم در گزارشی، دلیل بیان این انتقادها به دولت را کسب پیروزی در انتخابات پیش رو عنوان کرد و نوشت: انتخابات پیش روی مجلس علاوه بر اینکه به عرصه رقابت سیاسی جناح های مختلف برای تکیه بر کرسی های ساختمان سبز بهارستان بدل شده، سمت وسوی دیگری نیز پیدا کرده وآن بازی در زمین اقتصاد است .جایی که با توجه به رکود و نزدیک بودن سال نو حساسیت ویژه ای نیز برای مردم پیدا کرده است . به نظر می رسد مخالفان دولت با درک این موضوع سعی دارند که اقتصاد را تبدیل به پاشنه آشیل دولت کرده و از طریق این دیوار کوتاه سنگ ها را در مسیر دولت بیندازند 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: