کد خبر: ۶۳۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - 13 February 2016
توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم ها می تواند تاثیر بسزایی در بخش کشاورزی از مکانیزاسیون و تولید تا بازار و بهبود تراز تجاری کشاورزی در سال های آینده داشته باشد.
توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم ها می تواند تاثیر بسزایی در بخش کشاورزی از مکانیزاسیون و تولید تا بازار و بهبود تراز تجاری کشاورزی در سال های آینده داشته باشد.

پس از برداشته شدن تحریم ها بازارهای جهانی به ویژه بازار کشورهای اروپایی به روی محصولات تولید داخل باز می شود که افزایش ارزآوری در پی صادرات محصولات کشاورزی را به همراه دارد. یکی دیگر از آثار توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم ها این است که تراز تجاری منفی بخش کشاورزی با سرعت بیشتری بهبود پیدا می کند و همان طور که طی دو سال گذشته تراز تجاری بخش کشاورزی از منفی هشت میلیارد دلار به 5.5 میلیارد دلار رسید می توان زمان نزدیک تری برای به صفر رساندن تراز تجاری بخش کشاورزی متصور بود.

در دوران رفع تحریم ها علیه ایران بازار فروش ایران در پساتحریم بهتر خواهد شد. با تعاملی که انجام شده هم بازار فروش ما بهتر خواهد شد و هم محصولاتی که لازم است با قیمت مناسب تر و بدون واسطه به ایران وارد می شود. در بخش کشاورزی محصولاتی مثل کود، بذر و سم مورد مصرف ما است. به امید خدا با اجرای برجام که به فرجام رسیده، تسهیل امور بهتر انجام خواهد شد.

باید بدانیم که کشاورزی همچون نفت می تواند ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته باشد. چه بسا رفع تحریم ها می تواند اقتصاد ما را از محدودیت ها و موانعی مثل سرمایه گذاری خارجی و افزایش منابع خارج کند؛ کشاورزی هم به تبع آن مشمول این مساله می شود.

ما در تحقیقات، از نظر منابع مالی مشکل داشتیم، در مکانیزاسیون هم باید ماشین آلات را از خارج وارد می کردیم و در بخشی مثل مدیریت مزرعه هم به منابع مالی نیاز داشتیم. وقتی در کل درآمدهای دولت گشایش ایجاد شود، چون کشاورزی در اولویت است، منابع بهتری برایش ایجاد می شود. از آن جایی که کشاورزی، پایه و اساس اقتصاد مقاومتی است می تواند بیشترین سهم را در پساتحریم داشته باشد؛ مساله اصلی هم در این زمینه، سرمایه و تکنولوژی است و ما امید به یاری فن آوری هسته ای به کشاورزی کشور نیز داریم. 
منبع : سایت امید هسته ای ایرانیان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: