کد خبر: ۶۲۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - 04 February 2016
منطقه‌ آزادی که به گفته اکبر ترکان، مهم‌ترین مرز زمینی کشور و پیشانی تجارت با اروپاست. اکبر ترکان در مراسم بهره‌برداری از باند این فرودگاه با وجود این اتفاق مسئولیت‌های منطقه آزاد ماکو را در تجارت کشور بیش از پیش دانست.
بانکداری ایرانی ـ سرویس گردشگری و مناطق آزاد:  نخستین پرواز آزمایشی فرودگاه بین‌المللی منطقه آزاد ماکو در حضور دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی، مسئولان سیاسی، اقتصادی و امنیتی استان آذربایجان شرقی، خبرنگارانی از ترکیه و شبکه تلویزیونی هلال این کشور در فرودگاه منطقه آزاد ماکو به زمین نشست.

منطقه‌ آزادی که به گفته اکبر ترکان، مهم‌ترین مرز زمینی کشور و پیشانی تجارت با اروپاست.
اکبر ترکان در مراسم بهره‌برداری از باند این فرودگاه با وجود این اتفاق مسئولیت‌های منطقه آزاد ماکو را در تجارت کشور بیش از پیش دانست. مشاور رئیس‌جمهور گفت: 15 میلیارد دلار تجارت از طریق این مرز در حال انجام است و در آینده به 30 میلیارد دلار خواهد رسید. دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد افزود: چهاربانده کردن مسیر ماکو به بازرگان، آماده شدن باند فرودگاه این منطقه گام‌هایی برای توسعه منطقه آزاد ماکو محسوب می‌شود، چرا که راه را برای ورود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی هموار خواهد کرد.

اکبر ترکان جذب سرمایه‌گذار را در چند مرحله تعریف کرد و توضیح داد: ما باید ابتدا سرمایه‌گذاران داخلی، پس از آن ایرانیان مقیم خارج و سپس سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کنیم. وی جذب سرمایه‌گذار داخلی را پیش از سرمایه‌گذار خارجی ضروری دانست و گفت: خارجی‌ها می‌خواهند بدانند امنیت برای سرمایه‌گذاران داخلی وجود داشته همچنین تجربه آنها در کشورشان تجربه موفقی بوده است. بعد از این اتفاق است که خارجی‌ها از سرمایه‌گذاری در داخل کشور ما استقبال خواهند کرد. مشاور رئیس‌جمهور گفت: دولت موتور اقتصاد نیست و در حال حاضر، توان بودجه‌ای را برای پرداخت هزینه‌های جاری دارد. اما سیاست‌های دولت می‌تواند موتور محرکه اقتصاد باشد.

ترکان به طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام اشاره کرد و گفت: 450میلیارد تومان اعتبار برای اتمام این طرح‌ها لازم است و اگر امسال 30 هزار میلیارد تومان هزینه کنیم و به شرط آنکه قیمت‌ها بیشتر نشود با این وضع 15 سال زمان لازم است تا طرح‌های نیمه‌تمام به اتمام برسد. مشاور رئیس‌جمهور از اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و حضور بخش غیردولتی و مردمی در اقتصاد کشور به‌عنوان سیاست‌های دولت نام برد و این مولفه‌ها را بستری برای جذب سرمایه‌گذار دانست. ترکان گفت: ایرانیان خارج از کشور ظرفیت قابل توجهی دارند، به خصوص که بسیاری از آنها در کشورهای صنعتی کار کرده و با روش‌های جذب سرمایه آشنا هستند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی، مدیران مناطق آزاد را خطاب قرار داد و گفت: هیچ کارآفرینی نباید پشت در اتاق این مدیران منتظر بماند و کارآفرینان همیشه باید به مدیران مناطق آزاد دسترسی داشته باشند. ترکان درخصوص شناسایی و جذب سرمایه‌گذاران گفت: می‌دانم که برخی خودشان را قاطی سرمایه‌گذاران واقعی می‌کنند اما این شما هستید که باید سرمایه‌گذاران واقعی را شناسایی کنید و به آنها کمک کرده که درگیر بوروکراسی اداری نشوند.

حسین فروزان، مدیرعامل منطقه آزاد ماکو دیگر سخنران این نشست، بهره‌برداری از باند فرودگاه منطقه آزاد ماکو را نتیجه همدلی مسئولان، سازمان‌های دولتی، هنگ مرکزی، فرماندهی سپاه و... عنوان کرد و درباره پیشینه فرودگاه ماکو گفت: پیش از این در سال 72 ما مطالعات و نقشه‌های فرودگاه خوی و ماکو را شروع کردیم که متأسفانه متوقف شد و با همراهی استاندار و دبیرخانه مناطق آزاد در سال 1393 ادامه یافت. فروزان گفت: ما یک سال برای آماده شدن برای بهره‌برداری از این فرودگاه برنامه‌ریزی کرده بودیم که با توجه به سرمای زمستان در سال گذشته و امسال کمی تأخیر داشت اما هنوز دو ماه فرصت داریم که این فرودگاه را برای افتتاح آماده کنیم.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو توضیح داد: پیش از این قرار بود شرکت هواپیمایی تجهیزات فرودگاه را برعهده بگیرد اما آنها اعلام کردند که تجهیزات باید توسط منطقه آزاد ماکو انجام شود، بنابراین فرودگاه با کمی تأخیر در تابستان سال آینده به بهره‌برداری کامل خواهد رسید. حسین فروزان استفاده از فرودگاه را برای پروازهای مسافری در نوروز 95 با تجهیزات موقتی که نصب خواهد شد، امکان‌پذیر دانست.

اکبر ترکان در سفر به منطقه آزاد ماکو ضمن افتتاح پایانه صادراتی منطقه آزاد ماکو همچنین نیروگاه برق سیکل ترکیبی و کارخانه فروآلیاژ آلومینیوم را در این منطقه افتتاح کرد و از مرز بازرگان نیز بازدیدی به عمل آورد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: