کد خبر: ۶۱۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۷ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - 25 January 2016
انتخابات از ارکان مهم و پایدار در شکل گیری ساختارهای سیاسی جوامع مختلف است.
در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز که مبتنی بر نظریه مردم سالاری دینی است، راه های حضور اثر گذار مردم در تشکیل تمامی نهادهای قدرت به صورت مستقیم و غیر مستقیم پیش بینی شده است. توجه به جایگاه رسانه ها در تحقق مشارکت سیاسی به صورت عام و کارکرد رسانه در نظام جمهوری اسلامی به صورت خاص، اهمیت مضاعف و تعیین کننده رسانه ها در انتخابات مختلف را آشکار می سازد.

اگرچه در جهان امروز و حتی در سنتی‌ترین کشورهای جهان، رسانه، سایه سنگین خود را بر نظام اجتماعی و مناسبات انسانی انداخته و قدرت و نفوذ آن نه‌تنها در عرصه عمومی و مدیریت کلان که در خصوصی‌ترین ساحت زیست فردی تعمیم یافته است، اما شاید در هیچ زمان و شرایطی، مثل زمان انتخابات نقش رسانه‌ها برجسته و بااهمیت نشود، به طوری که بخش عمده‌ای از فرآیند انتخابات چه به لحاظ سخت‌افزاری و بهره‌گیری از کارکرد و برد تبلیغاتی آن و چه از منظر نرم‌افزاری برای نهادینه کردن رفتار انتخاباتی و رهبری افکار عمومی بردوش رسانه‌هاست.

اینک در ایام انتخاباتی دیگر،وظایف رسانه‌ها سنگین‌تر از گذشته‌است. در روزهای باقیمانده تا برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری، آنچه نیاز ضروری فضای سیاسی حاکم بر کشور است، آرامش است؛ آرامشی که در حالت امید و انتظار کاندیداها می‌تواند با اتکا به قانون، فضا را برای پذیرفتن اعلام هر نتیجه‌ای از سوی نهاد نظارتی انتخابات آماده کند.

یکی از تذکرات چندروز پیش‌رهبر معظم انقلاب این بود که مردم را نباید به انتخابات بدبین کرد. ایشان فرمودند:«اگر ملت ایران،خوب ،قوی ،حازم و عازم وارد میدان بشود و صندوق‌های رای را از رای خود عزم پرکند، ایران خواهد بالید ...»

الیاس حضرتی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: