کد خبر: ۶۱۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۲ - ۲۹ دی ۱۳۹۴ - 19 January 2016
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم، با بیان این‌که 120 هزار هکتار کانون تولید آلودگی و ریزگرد کشور در استان قرار دارد، گفت: قم یکی از کانون‌های مهم ریزگرد کشور است.
رحمان دانیالی امروز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: دریاچه نمک یکی از کانون‌های تولید ریزگرد است و در این زمینه استاندار قم مکاتباتی با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست داشت و امیدواریم طی جلسات استاندار با استاندارهای استان‎های همجوار اثرگذار بر دریاچه نمک، شاهد کاهش اثرات ریزگرد این دریاچه باشیم.

وی به تبعات ناشی از ریزگردها اشاره و بیان کرد: ذرات معلق در هوا به ویژه ذرات زیر 2.5 میکرون، به دلیل ریز بودن‌شان به عمق نای و نایژه انسان نفوذ می‌کنند و می‌توانند در مغز و کبد رسوب کنند و باعث بروز بیماری‌هایی از جمله افزایش آلزایمر، پارکینسون و سرطان‌های مختلف شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: تلفات ناشی از آلودگی هوا خیلی بیشتر از تلفات ناشی از سوانح رانندگی است و زمانی که تولید، اشتغال و اقتصاد اولویت اول کشور و محیط زیست در اولویت‌های بعدی باشد، تبعات زیادی دامن‌گیر کشور می‌شود و بروز این بیماری‌ها هزینه هنگفتی را به کشور تحمیل می‌کند.

دانیالی ادامه داد: آلودگی هوا 11 برابر آلودگی آب و غذا برای سلامتی انسان خطرناک است.

وی با بیان این‌که تاکنون سه هزار هکتار از کانون تولید ریزگرد در قم بوته کاری شده است، افزود: طبق اطلاعات به دست آمده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، شاخص آلودگی هوای قم به نسبت کلانشهرهای دیگر، به مرحله بحرانی نرسیده است.

وی گفت: 6 درصد اشتغال و اقتصاد استان قم وابسته به بخش کشاورزی و 94 درصد وابسته به صنعت و خدمات است و وجود صنایع زیاد، مزاحم و آلاینده درون شهری نقطه ضعف قم است و بسیاری از این صنایع، فاقد استانداردهای حداقلی هستند.

وی در ادامه، با بیان این‌که نیروگاه‌های قم را از دیگر معضلات بزرگ این استان است و گفت: نیروگاه فعلی قم در جوار این شهر قرار دارد و سالانه حدود یک میلیارد و 140میلیون مترمکعب گاز که معادل یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب گاز مصرفی کلانشهر قم است، مصرف می‌کند.

دانیالی افزود: مصرف این میزان سوخت بار آلودگی زیادی به این شهر تحمیل می‌کند و با توجه به افزایش مصرف گاز شهری در فصول سرد سال، این نیروگاه از گازوییل استفاده می‌کند که آلودگی را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که مکان استقرار نیروگاه قم در جوار شهر و در جهت باد غالب است، محیط زیست خواستار جابه جایی نیروگاه است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: