کد خبر: ۶۱۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۳ - ۲۹ دی ۱۳۹۴ - 19 January 2016
رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: آمارهای احصاء شده از برخی کمیسیونهای استانی حاکی از افزایش ۶۰ درصدی کشفیات و کاهش قاچاق خروجی است.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، حبیب الله حقیقی در نشست تخصصی دبیران کمیسیون های برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان ها بر لزوم کاهش 15 درصدی قاچاق به صورت سالانه و براساس برنامه ششم توسعه اشاره کرد و افزود: در طول برنامه باید 75 درصد از حجم قاچاق را کاهش دهیم که درصورت اجرای آن به نوعی به مبارزه و مقابله با قاچاق جامع عمل پوشانیده شده است.

وی با بیان سیاستگذاری های صورت گرفته براساس برنامه جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در این برنامه که از سوی ستاد طراحی شده مبنا را بر توقف رشد میزان قاچاق در سال نخست و کاهش آن در سالهای بعدی گذاشته ایم.

حقیقی ادامه داد: بر اساس این برنامه ریزی باید در یک برنامه 5 ساله قاچاق کالا و ارز کاهش و زمینه پیشگیری آن اجرایی شود.

به گفته رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سال 92 هدف اولیه تامین شد و بر اساس برآوردهای انجام شده حجم قاچاق از 25 میلیارد دلار به 19.8 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.

وی خاطر نشان کرد: کاهش 9 درصدی در قاچاق ورودی و توقف رشد نشانگر اقدامات مناسب ستاد در این زمینه بوده که با این اقدامات از سوی کمیسیونهای استانی شاهد ادامه روند کاهشی خواهیم بود.

حقیقی کشف 2 هزار تن میوه در سه ماهه نخست سال 94 را گواهی بر جدیت مبارزه از سوی کمیسیون های استانی اعلام کرد و گفت: این درحالی است که در کل سال 93 میزان کشفیات میوه 300 تن بوده است.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه گفت: ستاد در حوزه سیاستگذاری اقدامات عمده ای انجام داده که این برنامه بر اساس سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه است.

وی به 4 بند از سیاستهای اقتصاد مقاومتی در مورد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و گفت: بر اساس بند 8 سیاست‌های اقتصادی مقاومتی و بند 58 برنامه ششم توسعه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدام به تدوین برنامه جامع کرد. در بند4 از سیاستهای کلی ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری آمده است: استفاده ازظرفیت اجرای هدفمندسازی یارانه ها درجهت افزایش تولید، اشتغال و بهره وری، کاهش شدت انرژی وارتقاء شاخص های عدالت اجتماعی است.

به گفته او همچنین بند 8 از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر مدیریت مصرف با تاکید بر اجرای سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالای داخلی همراه با برنامه ریزی ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری تولید تاکید دارد.

حقیقی با اشاره به بند 58 برنامه ششم توسعه نیز گفت: موضوع مبارزه با قاچاق از مبادی ورودی تا سطح عرضه به عنوان سیاست کلی این برنامه مورد تاکید قرار گرفته است.

بند پنجاه وهشتم برنامه ششم توسعه برپیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز از مبادی ورودی تا محل عرضه‌ آن در بازار تاکید دارد و حقیقی در این باره افزود: دولت و تمامی دستگاه های متولی در بحث مبارزه با قاچاق کالا وارز ملزم به برداشتن گام های موثر در این ارتباط و همچنین پاسخگویی نسبت به عملکرد خود هستند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: