کد خبر: ۶۰۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۸ - ۲۸ دی ۱۳۹۴ - 18 January 2016
معاون وزیر خارجه اسبق مصر با تاکید بر اینکه روابط کشورش با ترکیه همچنان پرتنش است، گفت که رئیس‌جمهور مصر در نشست سازمان همکاری اسلامی در استانبول حضور نخواهد یافت.
معاون وزیر خارجه اسبق مصر با تاکید بر اینکه روابط کشورش با ترکیه همچنان پرتنش است، گفت که رئیس‌جمهور مصر در نشست سازمان همکاری اسلامی در استانبول حضور نخواهد یافت.

«رخا احمد حسن» معاون وزیر خارجه اسبق مصر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره در خصوص اظهارات ترکیه مبنی بر دعوت از مصر برای حضور در کنفرانس سازمان همکاری اسلامی در استانبول به رغم روابط تیره بین دو کشور اظهار داشت: دعوت ترکیه از مصر امری طبیعی است، اما منطقی‌تر این است که تا زمانی که ترکیه رویکردی حامیانه نسبت به دولت قاهره ندارد، رئیس جمهور مصر به دعوت ترکیه پاسخ مثبت ندهد.

حسن گفت: به دلیل برگزاری کنفرانس سازمان همکاری اسلامی در استانبول حضور رئیس جمهور مصر در آن قابل انتظار نیست به خصوص که روابط بین دو کشور تیره است.

وی تاکید کرد: بهبود روابط بین مصر و ترکیه منوط به این است که دولت اردوغان سیاست‌های جدیدی در پیش گرفته و از مواضع خود در حمایت از اخوان المسلمین عقب‌نشینی کند.

این مقام سابق مصر با تاکید بر اینکه هم اکنون توپ در زمین ترکیه است، گفت: در صورت تغییر سیاست ترکیه در قبال مصر، عبدالفتاح السیسی می‌تواند در کنفرانس سازمان همکاری اسلامی حضور یابد، اما اگر تغییری رخ ندهد به احتمال زیاد وزیر خارجه نماینده دولت مصر در این کنفرانس خواهد بود .

حسن تصریح کرد: سازمان همکاری اسلامی نهادی بین‌المللی است و ملک ترکیه محسوب نمی‌شود بنابراین دعوت ترکیه از مصر برای حضور در این کنفرانس طبیعی است چون مصر هم یکی از اعضای این سازمان است، پس از آتش سوزی مسجد الاقصی این سازمان فعالیت خود را سال 1969 در مکه آغاز کرد.

معاون وزیر خارجه اسبق مصر گفت: کنفرانس سازمان همکاری اسلامی سالانه به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود و دعوت ترکیه از مصر برای حضور در این کنفرانس هیچ ارتباطی به روابط بین مصر و قاهره ندارد این وظیفه دولت میزبان است که از همه کشورهای عضو این سازمان برای حضور در نشست دوره‌ای دعوت کند.

«تانجو بلقیچ» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه هفته گذشته گفت: به‌ رغم روابط تیره آنکارا – قاهره، مصر را به سیزدهمین نشست سازمان همکاری اسلامی که دهم تا پانزدهم آوریل در استانبول برگزار می‌شود، دعوت می‌کند.

بلقیچ، گفت که هنوز دعوتنامه‌ای ارسال نشده است.

به گفته وی، مصر درباره حضور نمایندگان خود در نشست مذکور تصمیم‌گیری می‌کند و قرار است ریاست دور‌ه‌ای را به ترکیه تحویل دهد.

اگر عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در نشست استانبول شرکت کند، این اولین بار خواهد بود که از زمان عزل محمد مرسی از مقام ریاست جمهوری مصر به دست پارلمان در سال 2013، یک مقام عالی‌رتبه به ترکیه می‌رود. همین طور احتمال دارد شریف اسماعیل، نخست‌وزیر مصر در نشست مذکور حاضر شود.
برچسب ها: السیسی ، استانبول
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: