کد خبر: ۶۰۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۲۶ دی ۱۳۹۴ - 16 January 2016
بانک صادرات ایران از لغو تحریم‌ها بیشتر نفع را خواهد برد زیرا دارای بیشتر شعب خارجی است. بانک صادرات با 20شعبه در اروپا و آسیا و آمریکا دامنه فعالیت بین‌المللی خوبی دارد.
بانکداری ایرانی – در دوران پساتحریم می‌تواند زودتر از بقیه بانک‌ها  منتفع شود . و از سوی دیگر بانک صادرات بیشترین تجربه را در خصوص حضور در خارج از مرزهای  ایران دارد.  

در سال  1968  اولین دفتر سرپرستی و شعب بانک صادرات در کشور امارات متحده عربی و سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس تأسیس شد. پس‌ازآن در سال 1977 شعبه فرانکفورت در شهر فرانکفورت آلمان افتتاح شد و طی سال‌های 1977 و 1976 بانک صادرات ایران در ایالات‌متحده آمریکا هم به ترتیب نمایندگی نیویورک و لوس‌آنجلس خود را تأسیس کرد.

پس از انقلاب اسلامی ایران ،  تعدادی از شعب بانک‌ها در خارج از کشور تعطیل شدند، اما به‌منظور حضور گسترده‌تر در صحنه بانکداری بین‌‌المللی و استفاده از فضاهای جدیدتری که پیش روی بانک گشوده شده بود، بانک صادرات ایران مبادرت به تأسیس شعبه‌های دیگر در سایر کشورهای جهان کرد که از آن جمله شعبه آتن در یونان، شعبه‌های الخبیری، بعلبک، و برج‌البرافبه در کشور لبنان، شعبه عشق‌آباد در ترکمنستان و شعبه تاشکند در کشور ازبکستان بود.

در حال حاضر شعبه فعال در سطح بین‌المللی در حال افزایش است  در حال حاضر 20 شعبه بانک صادرات ایران در خارج از کشور فعالیت دارند و علاوه بر این، 4 بانک مستقل تحت عنوان plc در لندن و تاشکند فعالیت می‌کنند. 

 در چند سال گذشته تعداد بانک‌های مشترکی که با مشارکت بانک صادرات ایران و سایر بانک‌ها به بهره‌برداری رسیده است، درمجموع 4 بانک مشترک تحت عنوان آرین بانک در افغانستان و فیوچر بانک فعال است که آرین بانک با سیستم مشارکت بانک ملی و بانک صادرات ایران و سرمایه 10 میلیون دلار فیوچر بانک نیز با مشارکت‌های بانک‌های ملی، صادرات و اهلی یونایتد بانک و درمجموع با سرمایه 99 میلیون دلار تأسیس‌شده است که سهم بانک صادرات اهلی یونایتد بانک هر یک 33 درصد و مابقی از آن بانک صادرات است.


گفتنی است شرح خدماتی که بانک‌ها می توانند در دوران پس از تحریم به ملت ایران ارائه دهند عبارتند از: 

1- انتشار و فروش اوراق قرضه
2- انتشار و فروش اوراق قرضه‌ای که با ضمانت دولت ایران صادر گردیده است
3- دریافت وام‌های خارجی از مؤسسات بین‌المللی از قبیل بانک جهانی و یا سایر بانک‌های خصوصی 
4- تهاتر معاملات دلاری از طریق بانک‌های غیر آمریکائی
5- دریافت ضمانت‌های صادراتی از مؤسسات مربوطه؛ بانک‌ها و مؤسسات مالی ایرانی می‌توانند بدون هیچ‌گونه محدودیتی اقدام به معاملات و فعالیت‌های تجاری زیر با بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی نمایند
6- ایجاد روابط کارگزاری
7- استفاده از خدمات پیام‌رسانی شامل سوئیفت
8- تأسیس نمایندگی، شعبه و یا شرکت‌های تابعه
9- افتتاح اعتبارات اسناد و بروات اسنادی و صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی
10- سرمایه‌گذاری در سهام مؤسسات مالی و بانکی خارجی و ایجاد مشارکت با آن‌ها
11- فروش و واگذاری سهام به مؤسسات مالی و بانک‌های خارجی با توجه به قوانین داخلی 
12- نقل‌وانتقال ارز به داخل و خارج کشور یا به‌حساب خود بانک
13- خریدوفروش اوراق قرضه بین‌المللی یا سایر اوراق تجاری بین‌المللی به‌حساب خود یا به‌حساب مشتریان بانک‌ها
14- دریافت وام‌ها و تسهیلات اعتباری خارجی
15- انجام سایر عملیات مالی و بانکی و عملیات مرتبط بانکی با هر یک از موارد فوق

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: