کد خبر: ۵۹۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۱۰ دی ۱۳۹۴ - 31 December 2015
روزنامه جهان صنعت / 10 دیماه
هنگام انتخابات مجلس پنجم شورای اسلامی، زنی کاندیدای ورود به پارلمان جمهوری اسلامی ایران شد که اگر پدر او هر شخصی به غیر از آیت‌الله اکبر‌هاشمی رفسنجانی بود، رد صلاحیت می‌شد.

دختر جین‌پوش، طرفدار دوچرخه‌سواری خانم‌ها و بسیاری دیگر از القابی بود که در دوران تبلیغات به فائزه‌هاشمی نسبت داده بودند اما هنگامی که آرا منتخبین مجلس اعلام شد، این دختر جنجالی آیت‌الله بود که رای اول تهران را در اختیار داشت‌ هرچند بعد از آن ناطق نوری به عنوان رای اول اعلام شد و فائزه در جای دوم نشست اما همین اتفاق، برای جامعه سیاسی ایران سرآغاز یک حضور بود.

از آن زمان نقش زنان هر روز پر رنگ‌تر شد تا اینکه در دولت‌های نهم و دهم رفته رفته این قشر به حاشیه رفتند و حتی آنهایی که عنوان نمایندگی زنان را در مجلس به دوش می‌کشیدند، چنان خاموش بودند که بود و نبود آنها در مصوبات دولت و مجلس فرقی نداشت. به طوری که در جریان طرح تعالی خانواده، آنها کاملا همسو با حزب و جریان سیاسی خود و بر خلاف مصلحت زنان‌ به مواد قانونی رای دادند که صدای زنان مستقل را در آورد.

تغییر فضای کشور
نادیده انگاشتن زنان، سبب شد که آنها همزمان با تغییر دولت و فضای سیاسی کشور، خود را برای حضور در جامعه سیاسی کشور آماده کنند. فاطمه راکعی در گفت‌وگو با «جهان صنعت» در خصوص حضور زنان در مناصب اجرایی گفت: فکر می‌کنم دولت یازدهم و شخص آقای روحانی به حضور زنان در مناصب اجرایی اعتقاد دارد اما برای عملی شدن این کار، موانع و ملاحظاتی دارد که سبب شده این اتفاق به کندی پیش برود باید این را هم در نظر داشت که محروم کردن کشور از نیمی از پتانسیل خود، نوعی ضربه زدن است.

وی افزود: متاسفانه عده‌ای با تفسیر غلط از دین رحمانی اسلام که به مساوات و برابری اعتقاد دارد، می‌خواهند حضور زنان فقط در خانه‌ها باشد و عملا آنها را خنثی کنند کما اینکه در دولت گذشته تا حدود زیادی موفق به انجام این کار شدند. نماینده مجلس ششم مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخابات مجلس دهم‌ گفت: زنان این توانایی را دارند که 30 درصد کرسی‌های مجلس را به دست گیرند و احزاب نیز باید این امکان را برای حضور زنان مهیا کنند.

تفاوت نگاه‌ها به زنان
وی با بیان اینکه نگاه اصولگرایان با اصلاح‌طلبان به زنان متفاوت است، افزود: احزاب اصلاح‌طلب به دلیل نوع نگاه خود به زنان و مسائل آنها، فضای بازتری را برای فعالیت زنان مهیا کرده‌اند بر همین اساس، خروجی زنان اصلاح‌طلب بیش از زنان اصولگرا بوده است.

راکعی تصریح کرد: اکنون نیز زنان اعتماد به نفس خود را بازیافته‌اند و حقوق خود را از جامعه مدنی طلب می‌کنند؛ بر همین اساس ما فکر می‌کنیم زنان علاوه بر حضور پر رنگ در پای صندوق‌های رای، در بهارستان نیز حضور جدی‌تری داشته باشند. به نظر می‌رسد جناح مقابل خصوصا طیف تندرو آن به همین تحلیل این فعال اصلاح‌طلب رسیده است تا جایی که در زمانی که همگان انتظار حملات آنها را به آیات‌ هاشمی رفسنجانی و سید‌حسن خمینی بابت حضور آنها در انتخابات خبرگان را می‌کشیدند اما این اقلیت با یک تغییر تاکتیک در چند روز اخیر، دو زن عضو کابینه یازدهم یعنی معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط‌زیست و شهیندخت مولاوردی (معاون رییس‌جمهور در امور زنان) مورد شدید‌ترین حملات از سوی رقبای سیاسی قرار گرفته‌اند‌ اولی به بهانه آلودگی هوا و دومی به سبب حمایت از حضور زنان در انتخابات.

انتشار فحش‌نامه
اهانت هفته‌نامه یالثارات به معاون رییس‌جمهور‌ به قدری رکیک و مملو از ادبیات ناسالم بود که حتی نشریه‌های همسوی اصولگرا نیز از تکرار این مطلب اجتناب کردند. عصبانیت نویسنده متن به اندازه‌ای زیاد بود که یک هفته بعد از انتشار آن فحش‌نامه، هنوز هم گاف‌های آن اصلاح نشده چنانچه در جایی نوشته است: «اواخر خرداد امسال و همزمان با ایام عزاداری محرم» و البته که اواخر خرداد امسال همزمان بود با جشن‌های شعبانیه!

این تنها هجمه یالثارات‌نویسان علیه زنان فعال در دولت نیست و همزمان با فحاشی به خانم مولاوردی، در مطلبی دیگر الهه کولایی را مورد هجمه قرار داده است و با صفاتی که بازنشر آنها در منادی آداب نیست، مسوولیت جدید وی را مورد انتقاد جدی قرار داده است.

از سویی دیگر، بخش خبری بیست‌وسی صداوسیما در کنار دو خبرگزاری مشهور اصولگرایان نیز در هفته گذشته و همزمان با تعطیلی مدارس تهران و شهرهای صنعتی به خاطر آلودگی هوا، انتقادها تند و گزنده‌ای را به معصومه ابتکار مطرح کردند؛ انتقادهایی که خلاف رویه همین خبرگزاری‌ها در دولت قبل بود و این تناقض با انتشار تصاویری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد. آذرماه امسال نیز وقتی در احکام استاندار خوزستان مریم عیوض‌زاده (بخشدار مرکزی اهواز)، سحر احمدی آرپناه (بخشدار مرکزی لالی)، اعظم شنبدی (بخشدار مرکزی هندیجان)، بلقیس حسینی (بخشدار مرکزی ماهشهر)، حمیده آل‌بوعشیره (بخشدار مرکزی خرمشهر)، بتول سعیدی‌زاده (بخشدار مرکزی آبادان)، لیلا مسحنه (بخشدار مرکزی شهرستان شوش) و معصومه خنفری (بخشدار مرکزی کارون) شدند، صدای اعتراض بسیاری از دلواپسان بلند شد و افراد منصوب شده را بی‌تجربه و ناتوان معرفی می‌کردند!

تصمیم جدی زنان
به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان امسال قصد دارند از مجلس پنجم و ششم الگو‌برداری بهتری کرده و همانطور که افراد سببی و نسبی شخصیت‌های سیاسی توانستند آرای زیادی را کسب کنند، امسال نیز از همین تاکتیک بهره گیرند. دختر آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی، خواهر علی شکوری‌راد، همسر محسن آرمین، همسر ابراهیم اصغرزاده و همسر فیض‌الله عرب‌سرخی برخی از این افراد هستند که خود را آماده ورود به مجلس می‌کنند.

این در حالی است که برخی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب زن همچون فاطمه راکعی و الهه کولایی نیز برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند؛ در کنار این افراد شاخص، بیش از هزار نفر از زنان نیز برای حضور در مجلس اعلام آمادگی کرده‌اند که همین امر، نشان از تصمیم جدی زنان برای حضور در عرصه سیاسی است. اصلاح‌طلبان تنها جریانی هستند که از این پتانسیل ایجاد شده استفاده کرده‌اند و طیف رقیب از همین نکته به هراس افتاده که چگونه نیمی از آرای جامعه به سبد اصلاح‌طلبان می‌رود‌ زیرا همین آرا، برای برنده شدن آنها کافی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: