کد خبر: ۵۹۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۸ - ۱۰ دی ۱۳۹۴ - 31 December 2015
وظیفه اصلی ایمف، تامین اعتبارات موردی و موقت برای اعضایى است كه در موازنه پرداخت‏های خود با مشكل مواجه شده‏اند. در عوض كشورهایى كه از این اعتبارات استفاده می‏كنند، موظفند اصلاحاتی را كه صندوق بین‏المللی پول برای رفع این اشكالات توصیه می‌کند، اجرا كنند.
صندوق بین‏ المللی پول موسوم به ایمف در ژوئیه 1944م. با شركت 44 كشور تاسیس شد و مفاد قرارداد صندوق در 27 دسامبر 1945م. به اجرا گذاشته شد. این صندوق دارای هیات‌مدیره، هیات اجرایى و مدیر كل است و به‌طور سالانه تشكیل جلسه می‏دهد.

اهداف صندوق بین‌المللی پول كه از سازمان‏های تخصصی سازمان ملل متحد و در عین حال، یك نهاد مستقل بین‏المللی است، عبارتند از: تسهیل همكاری پولی بین‏المللی، ایجاد ثبات در نرخ برابری ارزها و تنظیم این نرخ‏ها، كمك به برقراری یك نظام چند جانبه، پرداخت‏های ارزی و از میان برداشتن محدودیت‏های ارزی، ارائه كمك‏های لازم برای تامین منابع مالی كشورها در جهت حفظ موازنه پرداخت آنها.

 وظیفه اصلی ایمف، تامین اعتبارات موردی و موقت برای اعضایى است كه در موازنه پرداخت‏های خود با مشكل مواجه شده‏اند. در عوض كشورهایى كه از این اعتبارات استفاده می‏كنند، موظفند اصلاحاتی را كه صندوق بین ‏المللی پول برای رفع این اشكالات توصیه می‌کند، اجرا كنند.

حق رای در صندوق بین ‏المللی پول براساس میزان سهام است، به همین دلیل كشورهای غربی به‌ویژه آمریکا كه مقر این نهاد است، نفوذ فراوانی در این سازمان دارند. از اقدام‏های مهم این صندوق، سرمایه‏گذاری در طرح‏های سودآور و اعطای وام به اعضا است. با وجود این، شرایط سودجویانه و غیرواقع‌بینانه این صندوق برای پرداخت وام، باعث اعتراض كشورهای وام‌گیرنده شده است.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: