کد خبر: ۵۷۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - 11 December 2015
کارگردان «رستاخیز» دلایل استعفای خود و انتقاداتش از شورای عالی سینما را رسانه‌ای کرد.
در هفته ای که گذشت سینما با ماجراهایی مثل رسانه ای شدن متن استعفای کارگردان رستاخیز و پاسخ همیشگی جنتی به رفع مشکل فیلم رستاخیز و... مواجه بود.
 
چرا درویش از شورای عالی سینما استعفا داد؟
احمدرضا درویش کارگردان سینما  در نامه‌ای خطاب به علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استعفای خود را از شورای عالی سینما اعلام کرد.
 
روایت جنتی از نظر رئیس جمهور درخصوص «رستاخیز»
اصلاحات درباره فیلم رستاخیز باید انجام شود. این موضوع تنها نظر من نیست و نظر مجموعه مسئولان نظام است. حتی آقای رئیس‌جمهور نظرش این است که می‌توانند هاله‌ای از نور بر چهره حضرت ابوالفضل (ع) بیندازند. فکر می‌کنم دیگر این سوال تکراری است. ما بارها پاسخ داده‌ایم و پاسخمان هم یک کلمه بیشتر نیست.از نظر محتوا هیچ مشکلی با فیلم «رستاخیز» نداریم و حتی با اینکه این فیلم در خارج از کشور با دوبله انگلیسی یا عربی یا به زبان‌های دیگر به نمایش درآمده است نیز مشکلی نداریم. حالا اینکه مقاومت جدی می‌کنند تا این کار انجام نشود، دیگر به خودشان برمی‌گردد و هیچ مشکل دیگری درباره فیلم نداریم.
من ناصر حجازی هستم» در راه اکران سینماها  
مستند «من ناصر حجازی هستم» ساخته نیما طباطبایی از 23آذر ماه اکران خود را در سینماهای گروه «هنر وتجربه» آغاز خواهد کرد.
این فیلم به زندگی ناصر حجازی دروازه‌بان و مربی فوتبال ایران در پنج فصل با نام‌های: من رویایی دارم ، آخرین مرد مقاوم ، سهراب کشی ، استقلال تا استقلال و پرواز عقاب پرداخته است.
شهاب حسینی ، بهرام رادان ، پرویز پرستویی ، مسعود رایگان ، مهران مدیری به ترتیب راویان متن این فیلم هستند.
 
یادی از شاعر سینمای ایران در خانه هنرمندان
یکصد و چهلمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران به مناسبت سالروز درگذشت زنده‌یاد علی حاتمی به نمایش منتخبی از سکانس‌های برگزیده آثار این کارگردان نامی اختصاص داشت.
پس از نمایش منتخبی از سکانس‌های برگزیده آثار زنده‌یاد علی حاتمی، امید روحانی و کیوان کثیریان به گفت و گو درباره سینمای زنده‌یاد علی حاتمی پرداختند.
علی حاتمی کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده سینما بود. او دانش‌آموخته از دانشکده هنرهای دراماتیک بود. علی حاتمی حداقل ۱۵ فیلم بلند سینمایی و مجموعه تلویزیونی ساخته‌است. اولین اثر سینمایی حاتمی در سال ۱۳۴۸ با عنوان «حسن کچل» ساخته شد و آخرین فیلم نیمه‌تمامش با نام «جهان پهلوان تختی» که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های سینمایی او بعد از مجموعه هزاردستان بود، به علت مرگ ناشی از بیماری سرطان نافرجام ماند. حاتمی در سال 1375 درگذشت.
شرایط موفقیت جشنواره ها از نظر ایوبی
رییس سازمان سینمایی ضمن اشاره به مشارکت اصناف سینمایی در سی‌ودومین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: موفقیت جشنواره‌ها بدون همراهی اصناف و هنرمندان امکان‌پذیر نیست.
حجت الله ایوبی در مراسم تقدیر از داوران سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از برگزار کنندگان جشنواره فیلم کوتاه سپاسگزاری کرد و این رویداد سینمایی را خوب و استقبال و حضور صنوف و انرژی مثبت حاضران را مطلوب توصیف کرد.
وی حضور صنوف خانه سینما را در جشنواره‌های مختلف مثل جشنواره فیلم فجر یکی از علل موفقیت جشنواره ها دانست و تاکید کرد: اگر اهالی فرهنگ و هنر در برگزاری یک جشنواره همراهی نکنند، موفقیتی در کار نخواهد بود. سال‌های خوب مدیریت فرهنگی سال‌هایی است که مدیران و اهالی فرهنگ و هنر یک اتفاق را با هم پیش ببرند.
علاوه بر حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، رمضانعلی حیدری خلیلی قائم مقام اجرایی سازمان و نصرت‌الله مرادی معاون توسعه مدیریت و منابع، محمد علی باشه آهنگر، پروین ثقه الاسلام، علیرضا شجاع نوری، هومن سیدی، مصطفی آل احمد، محمد آفریده، فرهاد توحیدی، مهدی نادری، عزیزالله حمید نژاد، سعید توکلیان از داوران این رویداد سینمایی در این مراسم حضور داشتند.
 
جدیدترین قرارداد اکران سینمایی
قرارداد فیلم «شکاف» در شورای صنفی نمایش برای اکران در گروه ماندانا و پس از فیلم «بچیگیتو فراموش نکن» ساخته جلال فاطمی بسته شد. 
این فیلم که در سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت، دومین اثر کیارش اسدی‌زاده است.  
هانیه توسلی، بابک حمیدیان، پارسا پیروزفر، سحر دولتشاهی و... این فیلم سینمایی هستند.
واکنش یک کارگردان به بحران کم آبی
رسول صدرعاملی کارگردان سینما تاکید کرد که بحران بی آبی حاصل یک دوران طولانی بی‌توجهی بوده که این مشکل پدید آمده است.
صدرعاملی ضمن اشاره به فرهنگ سازی در مصرف صحیح آب عنوان کرد: در این چند ساله اخیر شهروندان ما با آگاهی‌هایی که کسب کرده‌اند به صورت بهینه‌تری از آب استفاده می‌کنند و در واقع فکر می‌کنم مشکل اصلی مربوط به از بین رفتن حجم انبوه آب است امیدوارم «دومین دوره جشنواره گزارش یک نگرانی» به خوبی برگزار شود و همه احساس کنند به یک موضوع کلی همه گیر در سطح ملی فکر می‌کنند که باعث تفاوت آن با سایر جشنواره‌ها شود.
احساس کارگردان «آغی» از حضور در جشنواره های خارجی
کارگردان فیلم «آغی»در خصوص موضوع فیلم گفت: موضوع «آغی» در واقع در مورد تبعات جنگ تحمیلی‌ است که در ابتدا یک ایده اولیه از آن داشتم و سپس با اضافه شدن نقش اصلی به این داستان ایده‌ نهایی آن شکل گرفت و پاییز سال گذشته ساخته شد.
وی با اشاره به علت موفقیت فیلم گفت: در این فیلم لحظاتی وجود دارد که در هر جای جهان ما به ازای آن را شاهد هستیم. در روسیه و آمریکا کسانی بودند که می‌گفتند عینا با این داستان برخورد داشته‌اند. به نظر من دلیل موفقیت این فیلم ارتباط با مخاطب است. این فیلم تا این زمان حدود 36 حضور بین‌المللی داشته است و شش جایزه بین‌المللی و دو جایزه داخلی نیز دریافت کرده است.
کارگر در بخشی از صحبت‌هایش در مورد حس خود نسبت به بیانیه هیئت داوران جشنواره سالا میندانا و فیلیپین برای فیلم «آغی» گفت: بسیار حس زیبا و آرامش‌بخشی در من به وجود آمد و این بیانیه یک حس رضایت‌ در من به وجود آورد که توانسته‌ام با فیلم خود آن مفهوم را انتقال دهم.
یوسف کارگر متولد سال 64 در ارومیه است و هم اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد سینما و دانشگاه تربیت مدرس است.
تعطیلی کامل سینماها در پایان صفر
محمد قاصداشرفی رئیس انجمن سینماداران از تعطیلی سینماها در ایام سوگواری پایان ماه صفر خبر داد.
به مناسبت ایام سوگواری پایان ماه صفر، سینماهای سراسر کشور، روزهای پنج‌شنبه و شنبه به طور کامل تعطیل است.کلیه سینماهای سراسر کشور از ساعت 17 روز چهارشنبه تا پایان روز پنج‌شنبه تعطیل است و روز شنبه نیز که مصادف با شهادت امام رضا (ع) است، سینماها به طور کامل تعطیل هستند.
 
سینماها روز جمعه باز است. ضمن اینکه دو فیلم «محمدرسول‌الله» و انیمیشن «شاهزاده روم» روز چهارشنبه از ساعت 17 به بعد می‌توانند نمایش داشته باشند؛ اما در دو روز تعطیلی سینماها این فیلم‌ها نیز اکران نمی‌شوند.
  
اظهارات دبیر جشنواره سینما حقیقت در خصوص فیلم مستند
در نشست رسانه ای جشنواره سینما حقیقت،طباطبایی نژاد گفت:اعتقاد ما این است که سینمای مستند باید جدی باشد و وجه منتقدانه خودش را حفظ کند و ما از برگزاری جشنواره خنثی و بی‌خاصیت پرهیز خواهیم کرد و ما به آنچه در بخش بین‌الملل و ملی جشنواره حضور یافته نگاه کیفی داشتیم. ما ذاتا محافظه‌کار نیستیم و مهمترین مسئله انتخاب فیلم‌های خوب در بخش مسابقه ملی است و دوستان ما در هیات‌های انتخاب بدون هیچ گونه دخالت و ممیزی آثار را به این بخش راه دادند. اگر برخی موضوع‌های خاص و مهم در بین فیلم‌ها وجود نداشته باشد، به خاطر نبود کیفیت آن‌ها خواهد بود.
 
طباطبایی‌نژاد با اشاره به آمار شرکت کنندگان در این جشنواره عنوان کرددر بخش مسابقه بین‌الملل 27 فیلم که 12 عنوان کوتاه، 8 عنوان نیمه بلند، 7 بلند حضور دارند. در بخش نمایش‌های ویژه 15 فیلم، روزگار ما 16 فیلم، کیهان ما با نگاه ویژه به بحران آب 8 فیلم، مستند تجربی 11 فیلم، آمریکا واقعیت یا رویا 7 فیلم، مستند شهروند 5 فیلم، قاره سیاه 5 فیلم، آینه یک جشنواره (جشنواره مستند لایپ زیگ آلمان) 6 فیلم و بزرگداشت په‌نه بیکر (پدر سینما حقیقت) 6 فیلم حضور دارند..
 
در جریان برگزاری نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت و در روز 28 آذر 94 از برگزیدگان نهایی دعوت به عمل خواهد آمد تا به صورت حضوری از طرح خود در مقابل نماینده مربوطه (حامی بین‌المللی) دفاع نماید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: