کد خبر: ۵۶۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - 09 December 2015
بانکداری ایرانی – سرویس بورس ؛کشورهایی همچون ایران که کشورهای جهان سومی هستند توجه به قراردادهای آتی و سایر ابزارهای پوشش ریسک و به تبع آن یک بورس کالای قوی بسیار لازم است.

با تکیه بر قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران که مصوب 1 آذر 1384 مجلس شورای اسلامی است و با تصویب شورای عالی بورس، شرکت بورس کالای ایران با ادغام بورس فلزات و بورس کالای کشاورزی در آذر سال 1385 تشکیل شده و سپس در شهریور سال 1386 به طور رسمی تشکیل شد.

بورس کالا برای اقتصاد و فضای اقتصادی کشور بسیار مهم است از مزیت های آن می توان به شفافیت قیمتی و کشف قیمت مناسب در این بازار یاد کرد.

شایان ذکر است که فضای اقتصاد کشور نیازمند یک بورس کالای حرفه ای با انواع و اقسام معاملات است و یکی از بخش های مهم برای بورس کالا راه انداری بخشی برای اجرای قراردادهای آتی است که ازدلایل این عدم راه اندازی می توان به قیمت گذاری غلط آن ها اشاره کرد ضمن این که بسیاری فعالان بازار آن ها را به عنوان ابزار مدیریت ریسک قبول نکرده اند.

طراحی یک ابزار مدیریت ریسک به بررسی همه جانبه نیاز دارد که یکی از این ابزارها همچنان که گفته شد قرارداد آتی می باشد که با کمال تاسف در بازار ایران جایگاه چندانی ندارد و راه اندازی آن دور از انتظار به نظر می رسد اما اگر این کار و طراحی آن صورت گیرد کمک شایانی به بازار سرمایه خواهد کرد.

گفتنی است ابزارهای مدیریت ریسک متعددند که در سایر کشورها بورس کالا فضایی برای ارائه آن ها وجود دارد اینجاست که وجود یک بورس کالایی قوی لازم به نظر می رسد.

البته بورس کالا آن زمان رونق می گیرد که دست دولت در جای جای آن وجود نداشته باشد و حضور دولت در آن احساس نشود چرا که تمامی معامله گران و فعالان بازار خواهان نبود دولت در بسیاری از قراردادهایشان هستند.

گقتنی است کشورهایی همچون ایران که کشورهای جهان سومی هستند توجه به قراردادهای آتی و سایر ابزارهای پوشش ریسک و به تبع آن یک بورس کالای قوی بسیار لازم است.

ضمن این که در ادامه آن می توان به ایجاد بازارهای معاملاتی همچون قراردادهای فیوچرز و آپشن به عنوان یک مزیت بزرگ اشاره کرد که نه تنها به انواع صنایع کمک بسیار می کند، مطمئنا بخش مهمی از اقتصاد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: