کد خبر: ۵۶۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - 08 December 2015
نرخ ارزش تنگه قزاقستان در برابر دلار آمریکا در یک دسامبر 2015 با نرخ آن در تاریخ مشابه سال 2014 حدود 70 درصد کاهش نشان می دهد. زمانی که مقامات قزاقستان تصمیم به اجرای طرح نرخ ارز شناور کردند تنها در یک روز ارزش تنگه 30 درصد کاهش یافت و نرخ دلار از 185 تنگه به 254 تنگه افزایش یافت.
 ایرنا - نرخ ارز درکشورهای آسیای مرکزی درسال 2015 افزایش شدید داشته و این اتفاق به کاهش ارزش پول ملی و بحران اقتصادی تبدیل شده است. بی ثباتی در بازار ارز در این منطقه با وجود تمام اقدامات انجام شده توسط دولت های این کشورها همچنان و بشدت ادامه دارد.

پول ملی قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان در سال جاری میلادی بشدت تحت تاثیر ارز خارجی قرار گرفت و ارزش این پولهای ملی کاهش زیادی یافته است.
«تنگه»،«سام»، « صوم»، «سامانی» و «منات» به ترتیب واحد پول ملی کشورهای قزاقستان، قرقیزستان ، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان هستند. 
در برخی از این کشورها، اگر چه برخی روش های اقتصادی اقتدارگرایانه برای کنترل بازار ارز انجام شده اما این اقدامات هنوز به نتایج ملموس نرسیده است.

**قزاقستان(تنگه)
نرخ ارزش تنگه قزاقستان در برابر دلار آمریکا در یک دسامبر 2015 با نرخ آن در تاریخ مشابه سال 2014 حدود 70 درصد کاهش نشان می دهد. زمانی که مقامات قزاقستان تصمیم به اجرای طرح نرخ ارز شناور کردند تنها در یک روز ارزش تنگه 30 درصد کاهش یافت و نرخ دلار از 185 تنگه به 254 تنگه افزایش یافت.

باوجود مداخله 1.5میلیارد دلاری دولت در ماه نوامبر برای کنترل نرخ ارز، پول ملی قزاقستان بار دیگر به پایین ترین نرخ تاریخی خود رسید و دسامبر سال 2015 ارزش تنگه در برابر دلار حدود 70 درصد کاهش یافت یعنی هر دلار به 300 تنگه رسید.

**قرقیزستان (سام)
در قرقیزستان، بازار ارز نیز وضعیتی وخیم دارد. در اواخر ماه نوامبر، دلار به رکورد جدید 75 سام رسید این نرخ در پایان سال 2014 ، 16سام برای هر یک دلار بود.
داشتن روابط مستحکم با روسیه و کاهش ارزش روبل روسی در پایین آمدن پول ملی قرقیزستان تاثیر مستقیم داشته است.دولت برای کنترل این مشکل اقداماتی از جمله منع خرید و فروش با دلار را انجام داده است. ارزش سام قرقیزستان طی یکسال گذشته بیش از 30 درصد کاهش یافته است.

**تاجیکستان (سامانی)
سامانی واحد پول ملی تاجیکستان در برابر دلار 50 درصد از ارزش خود را نسبت به سال گذشته از دست داده است.

موسسات مالی دولتی این کشور برای این موضوع تصمیم گرفتند مبادله خرید و فروش ارز را خصوصی وبه شعبه های بانکی دولتی بسپارند. مقامات تاجیکستان اعلام کردند که دفاتر مبادله ارز نرخ دلار را بالاتر از قیمت واقعی آن نرخ گذاری کرده اند. 
برهمین اساس ریاست بانک ملی تاجیکستان اعلام کرد که تمام صرافی های کشور بسته شده و عملیات خرید و فروش ارز تنها در شعبه های خدمات رسانی و موسسات مالی زیر نظر این بانک انجام خواهد شد. 

بانک ملی تاجیکستان اعلام کرده است که از این به بعد شهروندان، تجار، پیمانکاران، اشخاص حقیقی و حقوقی، ادارات و بنگاههای اقتصادی برای دریافت ارز تنها باید به این تشکیلات مراجعه کنند.

طی یک ماه اخیر ارزش دلار به طور بی سابقه ای دراین کشور بالا رفته و هم اکنون نرخ غیررسمی آن به بیش از هفت سامانی و 60 درم رسیده است که سبب مشکلات اقتصادی زیادی برای این کشور شده است. 

بانک ملی تاجیکستان یکی ازدلایل افزایش ارزش دلار درمقابل پول ملی این کشور را روانی ورفتارهای خودفروشنده ها و خریداران می داند. 

درماه می سال جاری میلادی نیز در پی یک چنین افزایشی، امام علی رحمان رئیس جمهوری این کشور تمام مدیران بانک ملی از جمله رئیس و همه معاونانش را برکنار کرد. 

رئیس جدید این بانک در طول چند ماه گذشته توانست تا ارزش سامانی را ثابت نگه دارد، ولی اقتصاددان ها می گفتند حفظ ارزش سامانی با اقدامات معمولی موقتی است. 
طی این مدت ارزش دلار درحدود شش سامانی و 50 درم حفظ شده بود که طی ماه گذشته مجددا افزایش وهم اکنون به هفت سامانی و 60 درم رسیده است. 
هر سامانی تاجیکستان حدود 650 تومان ایران ارزش دارد

**ازبکستان(سوم- soum)
ازبکستان هم در مجموع چنین وضعیتی را دارد. ارزش پول ملی ازبکستان در برابر دلار 66 درصد نسبت به اواخر سال گذشته میلادی کاهش یافته است.

اگرساکنان ازبکستان اوایل سال جاری میلادی می توانستند با چهار هزار صوم (soum) یک دلار بخرند، این نرخ این روزها به بیش از شش هزار «سوم» رسیده است.
این میزان رشد ارزش دلار، موجی از ترس و وحشت را در میان کارآفرینان و تجار محلی ازبکستان ایجاد کرده است.

درازبکستان، نرخ دلار در بانک مرکزی این کشور معادل دو هزار و 663 «سوم» و در بازار غیررسمی تقریبا بیش از شش هزار«سوم» است.

ناظران مستقل اقتصادی به این باورند که رشد ارزش دلار در بازار غیررسمی در ازبکستان با کاهش وجوه ارسالی از کارگران مهاجر در روسیه در ارتباط است.
به گزارش منابع محلی، حجم مبالغ ارسالی از طریق مهاجران کاری در روسیه به ازبکستان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 30 درصد کاهش یافت که این موضوع در کاهش ارزش پول ملی این کشور بی تاثیر نبوده است.

**ترکمنستان (منات)
دراوایل سال 2015 مقامات ترکمنستان به طور ناگهانی با کاهش ارزش پول ملی مواجه شدند. تنها در یک روز منات در برابر دلار23 درصد کاهش یافت. نرخ رسمی منات جدید 3.5 در هر دلار به جای 2.84 منات نرخ قبلی بود .
نرخ رسمی ارز ترکمن در طول سال بدون تغییر باقی مانده است. اما برای چند ماه در بازار «سیاه »، منات در حال سقوط بود.

** عوامل کاهش ارزش پول ملی نرخ ارز در اسیای میانه
افت اقتصاد جهانی و بی ثباتی بازارهای مالی بین المللی در اروپا و آسیای مرکزی کاهش قیمت نفت و کاهش ارز ارسالی مهاجران کاری آسیای میانه از جمله عوامل مهم بروز بحران ارزی در این منطقه اعلام شده است.

کشورهای صادرکننده نفت شامل ازبکستان، قزاقستان و ترکمنستان با مشکلات قابل توجهی تنظیم برای کاهش قیمت مواد خام مواجه هستند که این موضوع به ناچار به کاهش شدید ارزش واقعی ارز محلی همراه شده است، از دست دادن شغل درصنعت ساخت و ساز وبخش خدمات دربازار داخلی، افزایش آسیب پذیری در بخش مالی و کاهش در آمد خانواده ها در این کشورها که به شرایط ارزش دلار وابسته اند از جمله تاثیرات کاهش شدید ارزش پول ملی در این کشورهاست.
درسال 2014 میلادی گردش مالی حاصل از فعالیت شهروندان کشورهای آسیای مرکزی در روسیه حدود 25میلیارد دلار بوده است که حدود 18 میلیارد و 300 میلیون دلار آن به این کشورها منتقل شده است.

این میزان گردش مال در سال جاری میلادی بشدت کاهش یافته است که از جمله دلایل مهم آن پایین آمدن ارزش روبل روسی و تحریم شدن روسیه از سوی کشورهای غربی بوده است.
به گزارش اداره خدمات مهاجرت روسیه، چهار میلیون و 877 هزار و 163 نفر از شهروندان جمهوری های آسیای مرکزی در روسیه مشغول بکار هستند که از این تعداد دو میلیون و 551 هزار نفر ازبک، یک میلیون و 170 هزار تاجیک، 555 هزار قرقیز، 580 هزار قزاق و 20 هزار نفر هم ترکمن هستند.
ازبکستان 30 میلیون نفر،قزاقستان 15 میلیون نفر ، تاجیکستان هشت میلیون نفر ، قرقیزستان 5.5 و ترکمنستان نیز حدود پنج میلیون نفر جمعیت دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: