دبیر سابق انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره دلایل انباشته شدن بدهی ایرلاینها توضیح داد.
حمید غوابش در گفتوگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره دلایل انباشته شدن بدهی ایرلاینها اظهار داشت: «مسایل مختلفی در این زمینه مطرح است؛ از جمله اینکه روی نرخ سوخت در مقاطع مختلف اختلافنظر وجود داشت، چون مستندات دولت در مورد نرخ سوخت در بازههای مختلف یکسان نبود و این مساله باعث شد که اختلاف حساب بین ایرلاینها و شرکت پخش و پالایش ایجاد شود.»
وی افزود: «مساله دیگر، به خدمات ناوبری برمیگشت که یکسویه نرخ خدمات ناوبری بالا رفت؛ بدون اینکه اثر افزایش نرخ خدمات ناوبری در نرخ بلیت هواپیما لحاظ شده باشد.»
دبیر سابق انجمن شرکتهای هواپیمایی تصریح کرد: «همه اینها تاثیرگذار بود در اینکه اختلاف در میزان پرداختیها به وجود آید و این باعث شد که بدهیهایی ایجاد شود؛ البته در رقم بدهی ها نیز اختلافنظرهایی وجود دارد.»
غوابش عنوان کرد: «در کل به نظر من شفاف کردن نرخ چه در حوزه خدمات ناوبری و چه در حوزه سوخت یک مقداری از این مسایل کاسته است.»
وی متذکر شد: «در حال حاضر نرخها کاملا مشخص است؛ اینکه سوخت معلوم است با چه نرخی ارائه میشود و خدمات ناوبری نیز تا حدود تعیینتکلیف شده است، بنابراین اختلافنظر روی تعرفهها وجود ندارد.»
دبیر سابق انجمن شرکتهای هواپیمایی خاطرنشان کرد: «بدهیهای ایرلاینها هماکنون انبوه شده و بازپرداخت آن از نظر مالی به شرکتهای هواپیمایی فشار آورده است.»
غوابش تاکید کرد: «این مساله را می توان با همکاری بین کارفرما و شرکتهای هواپیمایی حل و فصل کرد که این اقدام دارد صورت میگیرد.»
وی یادآور شد: «البته شرکتهای بزرگ مطالبات دیگری نیز از دولت داشتند؛ چراکه ناچار بودند یکسری پروازهای تکلیفی به برخی نقاط بگذارند و قرار بود که دولت هزینههای آن پروازهای تکلیفی را به آنها پرداخت کند.»
دبیر سابق انجمن شرکتهای هواپیمایی متذکر شد: «همین موضوع ممکن است یکی از مسایلی باشد که موجب اختلاف در تعیین رقم بدهی بین شرکتهای بزرگ هواپیمایی و دولت شده باشد.»
به گزارش خبرآنلاین، در حال حاضر خبرهای متعددی درباره رقم بدهی ایرلاینها منتشر میشود؛ اما تازهترین رقم مربوط به مقصود اسعدیسامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی است که رقم بدهی ایرلاینها بابت دریافت سوخت به شرکت پخش فرآوردههای نفتی را حدود ۸۵۰ میلیارد تومان اعلام کرده بود.»