کد خبر: ۵۵۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۷ - ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - 28 November 2015
رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به تغییر نگاه در دو سال اخیر به مناطق آزاد گفت: امیدواریم دولت مناطق آزاد اقتصادی را تبدیل به مناطق توسعه یافته صنعتی با محوریت صادرات کند.
بانکداری ایرانی ـ سرویس گردشگری و مناطق آزاد: محمد لاهوتی در رابطه با وجود و عملکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کشور افزود: اصل شکل گیری مناطق آزاد تجاری که در دولت سازندگی کلید خورد با هدف تولید برای صادرات بود و عملا به این منظور این مناطق ایجاد شد که واحدهای صنعتی جدای از سرزمین اصلی بتوانند با قوانین راحت‌تر نسبت به تولید و صادرات و پرداخت تعرفه های وارداتی نسبتا به تولید کالاهایشان و رفت و آمد افرادی که در آنجا حضور دارند و به خصوص با حضور بانک‌های خارجی فعالیت کنند.

لاهوتی با اشاره به دور شدن مناطق آزاد از مسیر اصلی گفت: مناطق آزاد تبدیل به مناطق سیاحتی برای ورود کالاهای همراه مسافر و کالاهای مصرفی و یا کالاهایی که توجیه اقتصادی ندارد و یا شاید ممنوعیت دارد شده است.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید بر اینکه این مناطق نتوانست به اقتصاد کشور کمکی کند تصریح کرد:  مناطق آزاد باعث تقابل با تولید قرار گرفت و باعث ورود کالاهای مصرفی به کشور شد.

وي با اشاره به تغییر نگاه در دو سال اخیر به مناطق آزاد گفت: در طی چند سال گذشته مناطق آزادی در جهت حمایت از تولید داخلی تشکیل شده است و اخیرا هم نگاه به این مناطق تغییر کرده و به سمت اصلاح ساختارهای این مناطق حرکت کرده ایم. امیدواریم دولت مناطق آزاد اقتصادی را تبدیل به مناطق توسعه یافته صنعتی با محوریت صادرات کند.

لاهوتي ادامه داد: مناطق آزاد که در نقاط محدود کشور ایجاد می شود می تواند به ایجاد اشتغال و رفاه در این مناطق منجر شود این کار موجب ورود دانش فنی و ایجاد ارتباط بهتر در این مناطق می شود.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه ما در دوره تحریم علی رغم همه فشارهایی که متحمل شدیم، تجربه های خوبی هم به دست آوردیم گفت: ارز حاصل از فروش نفت طی سالهای اخیر تحویل دولت نمی شد و برخی کشورها در قبال نفت به ما کالا می فروختند و برخی دیگر هم پول ما را در بانک‌ها بلوکه می کردند ولی با وجود تمام این مشکلات صادرات و واردات غیر نفتی ما تقریبا 150 میلیارد دلار رسیده است اما فروش نفت در خوشبینانه ترین حالت 250 میلیارد دلار است.

لاهوتی افزود: اگر ما هزینه های جاری کشور را از وابستگی به نفت خارج کنیم صادرات و واردات کشور توانایی این را دارند که خودشان را بالانس کنند اما این منوط به این است که پرداخت مالیات در کشور ساماندهی و اصلاح شود و با شرایط عادلانه صورت بگیرد یعنی همانگونه که تولید کننده و کارمند دولت مالیات خود را پرداخت می کنند همانطور کسانی هم که به صورت غیر شفاف فعالیت می کنند شناسایی شوند.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران در پایان با تاکید بر لزوم ارائه فاکتور در معاملات جاری کشور خاطرنشان کرد: خرید کالا فقط در قبال فاکتور انجام می شود تا مشخص شود هر کسی چه مقدار کالا فروخته است و باید چه مقدار مالیات پرداخت کند. هزینه های جاری کشور اگر از طریق مالیات حقه و بدون تکیه به نفت لحاظ شود قطعا می توانیم بدون فروش نفت کشور را اداره کنیم.
برچسب ها: لاهوتی ، مناطق آزاد ، نفت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: