کد خبر: ۵۵۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۹ - ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - 22 November 2015
وی اضافه کرد: متاسفانه در این مدت شاهد این بوده‌ایم که کسانی در بیرون از دادگاه به متهم حرف‌ها و تعابیری نسبت می‌دهند که شاید درست نباشد و همینطور از ناحیه متهم نیز توهین‌هایی صورت می‌گیرد که این کار درست نیست.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: موسسات مالی غیرمجاز تا مهلت قانونی خود را با قانون تطبیق ندهند تعطیل می‌شوند.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه معاون حقوقی تعزیرات اخیرا از افزایش مجازات‌های قاچاق کالا خبر داده است، گفت: سازمان تعزیرات زیر نظر دولت است اما لایحه‌ای را به مجلس بردند که در این لایحه برخی مجازات‌ها در ارتباط با قاچاق کالا افزایش یافته است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه متهم پرونده نفتی در جلسات دادگاه اجازه پیدا می‌کند به مقامات دولتی توهین کند و اینکه چرا قوه قضاییه در پرونده‌های مشابه اجازه برگزاری علنی دادگاه را نمی‌دهد، اظهار کرد: اتفاقا در هر جلسه دادگاه، قاضی ابتدا تذکرات قانونی را می‌دهد و یکی‌دوبار نیز من تذکر دادم که نه متهم و نه کس دیگری حق توهین ندارد. 

وی اضافه کرد: متاسفانه در این مدت شاهد این بوده‌ایم که کسانی در بیرون از دادگاه به متهم حرف‌ها و تعابیری نسبت می‌دهند که شاید درست نباشد و همینطور از ناحیه متهم نیز توهین‌هایی صورت می‌گیرد که این کار درست نیست.

اژه‌ای تاکید کرد: البته نمی‌توان دهان متهم را بست بلکه متهم در مقام دفاع صحبت می‌کند و اگر توهینی انجام دهد، دادگاه به او تذکر می‌دهد. 

وی ادامه داد: اگر توهین به مقامات باشد به طور قطع بعدا مدعی‌العموم ورود پیدا می‌کند و اگر نیاز به شاکی خصوصی داشته باشد، پس از شکایت قوه قضاییه دنبال می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص برگزاری علنی دادگاه گفت: بالاخره نفهمیدیم دادگاه علنی برگزار شود یا غیرعلنی. بسیاری از دادگاه‌ها علنی برگزار می‌شوند اما قانون اجازه نمی‌دهد همان دادگاه علنی در رسانه‌ها منتشر شود. قانون قبلی مطلقا اجازه نمی‌داد اما قانون جدید براساس مکانیزمی این اجازه را داده و از طریق درخواست دادستان کل و رئیس قوه قضاییه و موافقت رئیس دستگاه قضا مکانیزم برگزاری علنی دادگاه‌ها پیش‌بینی شده است و این پرونده نیز طبق قانون جدید به صورت علنی برگزار شده است.

اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه اخیرا حجت‌الاسلام اشرفی اصفهانی طی مصاحبه‌ای اعلام کرده سعید مرتضوی در زمان مسئولیت خود ماهانه 60 میلیون حقوق می‌گرفته و در قتل نیز نقش داشته و اکنون رها شده است و اینکه این فرد مدعی شده بابک زنجانی از جاهایی حمایت می‌شود، گفت: در مورد اینکه چه کسی چه مقدار حقوق گرفته نه خبر دارم و نه موظف هستم پیگیری کنم مدیران چه مقدار حقوق می‌گیرند البته دستگاه‌های نظارتی چنین وظیفه‌ای را برعهده دارند اما من از این مسئله خبری ندارم.

وی ادامه داد: اینکه می‌گویند فرد مورد اشاره رها شده، حرف کاملا ناصحیحی است زیرا وی محاکمه شده و در برخی از پرونده‌ها نیز در حال محاکمه است به طوری که 25 آبان‌ماه محاکمه شد و جلسه بعدی نیز ادامه دارد.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا دستگاه قضایی فقط در مسئله دانشجویان بورسیه می‌تواند ورود کند یا خیر، گفت: با توجه به اینکه قوه قضاییه قبلا اجازه ورود نداشت، همانطور که گفتم فقط در این خصوص اجازه ورود دارد. 

اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه اگر موسسات مالی غیرمجاز خود را با قوانین تطبیق ندهند آیا با آنها برخورد می‌شود یا خیر، گفت: شورای پول و اعتبار مهلتی را تعیین کرده که این موسسات خود را با قانون تطبیق دهند و اگر تطبیق ندهند تعطیل می‌شوند. اگر سرپیچی این موسسات جرم تلقی شود، قوه قضاییه برخورد می‌کند و اگر تخلف باشد دستگاه مربوطه برخورد خواهد کرد. 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که وزیر کشور اعلام کرده گزارش کامل حادثه حمله به علی مطهری در شیراز به قوه قضاییه ارسال شده است، گفت: از این موضوع خیلی وقت است که می‌گذرد و دادگاه تشکیل شده و پرونده در حال رسیدگی است. پرونده این موضوع همان روزهای اول تشکیل شد و پس از صدور کیفرخواست دادگاه چندین جلسه محاکمه را برگزار کرد. تقاض کردند که آخرین لوایح خود را به دادگاه ارائه دهند و پس از ارائه لوایح دادگاه وارد رای می‌شود. 

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به ابلاغ سیاست‌های محیط زیست از سوی رهبر معم انقلاب اسلامی آیا شعبه‌ای خاص در قوه قضاییه برای این تخلفات تشکیل می‌شود یا خیر، گفت: در خصوص سیاست‌های محیط زیست همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز نوشتند برخی قوانین باید تهیه شود و جرم‌انگاری صورت بگیرد. در طول سال‌های اخیر دستگاه قضایی نسبت به کسانی که محیط زیست را آلوده می‌کنند حساسیت بالایی دارد و به شدت با متخلفان و مجرمان برخورد می‌کند.

محسنی اژه‌ای در ادامه هشتادوهشتمین نشست خبری خود در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در دولت قبل 500 هزار استخدام غیرقانونی صورت گرفته و اینکه معاون میراث فرهنگی از گم شدن 48 هزار سند تاریخی در دولت گذشته خبر داده، آیا قوه‌قضائیه ورود کرده است یا خیر اظهارکرد: موضوع اول به معنای دادگستری به قوه‌قضائیه مربوط نیست و اگر دولت ادعایی دارد می‌تواند در دیوان عدالت اداری پیگیری کند.

معاون اول قوه‌قضائیه افزود: اگر نسبت به موضوع دوم چنین اتفاقی افتاده باشد، حتماً باید به دستگاه قضایی گزارش داده شود و اگر تا کنون گزارش نکرده‌اند، تخلف کردند. اگر هم گزارش کردند باید پیگیری کنند و یک سرنخی هم به من بدهید تا موضوع را دنبال کنم.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری درباره جوانی که در تلگرام عکس‌هایی را پخش کرد و توسط پلیس فتا دستگیر شد گفت: اولاً از شما و همه می‌خواهم در فضای مجازی هر موضوع یا شایعه‌ای که دست‌شان می‌رسد را منتشر نکنند و رسانه‌ها باید در این راستا به ارتقای سطح آگاهی و تعالی مردم کمک کنند.

سخنگوی قوه‌قضائیه ادامه داد: ثانیاً مطلبی که گفتید بسیار زشت، قبیح و جرم است و در قانون تا حد مفسد فی‌الارض هم پیش‌بینی شده است و حکم افساد فی‌الارض را درپاره‌ای موارد داده است. البته نمی‌دانم این موضوعی که اشاره شد، جزء کدام مصادیق است.

وی همچنین درباره سردفتری که در پرونده بابک زنجانی به جای 10 میلیون تومان، هشت میلیارد و 800 میلیون تومان دریافت کرده است گفت: نمی‌دانم کدام فرد منظورتان است اما اگر در رابطه با ملک ایران زمین است باید بگویم که این فرد یک میلیارد و خورده‌ای گرفته و وقتی از قضیه مطلع شدند، فرد خاطی دستگیر، بازداشت و پرونده تشکیل شد. البته الان اطلاع ندارم محاکمه و حکم صادر شده است یا خیر؟.

محسنی‌اژه‌ای افزود: در این ماجرا یک کار خلافی صورت گرفته بود که خود آن فرد (بابک زنجانی) مقصر بود. ایران زمین در ابتدا 700 میلیارد تومان کارشناسی شده بود اما بابک زنجانی اعتراض می‌کند و در یک هیئت سه نفره یک هزار و 700 میلیارد کارشناسی می‌شود. سپس می‌روند دفترخانه و هشت هزار میلیارد تومان سند می‌زنند تا به عنوان وثیقه بدهی زنجانی قرار دهند.

کانال تلگرام رسمی خبرگزاری دانشجو
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: