کد خبر: ۵۴۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - 18 November 2015
روزنامه پروتوتما اعلام کرد این فرد ظاهرا از یک جزیره مجاور وارد لروس شد و در روز پنجم ماه اکتبر از آنجا با کشتی خود را به آتن رساند و به همراه یک مرد دیگر اقدام به خرید بلیط کرد.
گاردین نوشت تجارت گذرنامه های جعلی تردیدهایی را درباره هویت عاملان حملات پاریس ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، روزنامه گاردین در گزارشی به قلم اِما گراهام هریسون نوشت: یک گذرنامه کشف شده در نزدیکی جسد یکی از عاملان انتحاری پاریس متعلق به مردی است که به عنوان پناه جو و از طریق یونان و صربستان وارد اروپا شده است.

این کشف سبب بروز سوالات بسیاری شده است زیرا هنوز مشخص نیست آیا این گذرنامه واقعی است یا آن که جعلی است و هنوز مشخص نیست آیا عامل انتحاری از آن برای وارد شدن به پاریس استفاده کرده است یا آن که از شخصی دیگر به صورت غیر قانونی به دست آورده است.
در روز سوم ماه اکتبر، مردی که از نام احمد المحمد استفاده می کرد وارد جزیره کوچک لروس Leros در یونان شد و با یک گذرنامه سوری نام خود را به عنوان پناه جو ثبت کرد.

روزنامه پروتوتما اعلام کرد این فرد ظاهرا از یک جزیره مجاور وارد لروس شد و در روز پنجم ماه اکتبر از آنجا با کشتی خود را به آتن رساند و به همراه یک مرد دیگر اقدام به خرید بلیط کرد.

او ظرف دو روز ظاهرا از طریق شمال یونان وارد مقدونیه شد و خود را به مرز با صربستان رساند.
وزارت کشور صربستان در بیانیه ای اعلام کرد: «نام یکی از مظنونان تروریستی به نام A.A. در مرز پرزوو ثبت شد و او در روز هفتم اکتبر امسال از این مرز عبور کرد، جایی که او رسما درخواست پناهندگی داد.»

روزنامه بلیک صربستان تصویر این گذرنامه را با جزییات آن منتشر کرد . این تصویر نشان می دهد صاحب گذرنامه مردی بیست و پنج ساله و اهل شهر ادلب در شمال سوریه است . کشف این سند در بحبوحه حوادث خونبار در فرانسه سبب شد مخالفان پذیرش پناه جویان در اروپا از آن به عنوان بهانه ای برای تشدید کنترل های مرزی استفاده کنند.

مقامات فرانسوی هنوز اعلام نکرده اند آیا آنها توانسته اند اثر انگشت فرد مظنون را با اثر انگشت ثبت شده در گذرنامه در یونان تطبیق دهند یا خیر. اگر هم ارتباطی بین این دو یافت شود این موضوع نمی تواند تأیید کننده هویت یا ملیت این مرد باشد زیرا تجارت گذرنامه های جعلی سوری به صورت فزاینده ای شدت یافته است.

همچنین گفته می شود سوری ها اسناد خود را در حملات خیابانی یا کلاهبرداری ها طی سفر دشوار به سوی اروپا از دست داده اند از این رو، ممکن است این گذرنامه در یونان در اختیار یک نفر و در پاریس در اختیار فردی دیگر قرار گرفته باشد.

اثر انگشت ثبت شده در شبکه توسط کشورهای اروپایی که در تلاش برای نظارت بر روند ورود مهاجران و پناه جویان هستند ممکن است سرنخی برای تأیید این موضوع به دست دهد که چه کسی با این گذرنامه سفر می کرده است.

اگر فرد مظنون همان صاحب گذرنامه باشد او به احتمال زیاد از شمال و شرق از صربستان به سوی کرواسی رفت زیرا مجارستان مرزهای خود را با صربستان بسته بود . او سپس از طریق اسلوونی یا مرزی دیگر وارد اتریش شد.

رد همه اثر انگشت ها احتمالا به آلمان یا اتریش ختم می شود، جایی که بیشتر پناه جویان خواستار اقامت در آنجا شده اند.

حتی اگر اثر انگشت نشان دهد مردی که وارد جزیره لروس شد در حملات پاریس دست داشته است «احمد المحمد» ممکن است قبل از ورود به اروپا هویتی جدید برای خود دست و پا کرده باشد.

یک تحلیل گر اطلاعاتی آمریکا در گفتگو با شبکه سی بی اس اعلام کرد به نظر می رسد این گذرنامه جعلی است زیرا ارقام موجود در آن با نام و عکس فرد همخوانی ندارد. اگر این گذرنامه جعلی باشد این موضوع سبب بروز سوالاتی برای کشورهای حوزه بالکان در این باره خواهد شد که اجازه دادند این فرد با گذرنامه جعلی وارد اروپا شود.

ژان کلود یونکه رئیس کمیسیون اروپا روز یکشنبه به کشورهای اروپایی هشدار داد از طرح ها برای اسکان پناه جویان در سراسر اروپا دست بر ندارند . این درخواست پس از آن مطرح شد که لهستان پس از حملات پاریس خواستار متوقف شدن روند پذیرش پناه جویان در اروپا شد.

کشورهای شرق اروپا -که عضو اتحادیه اروپا هستند- درباره طرح اسکان پناه جویان که در ماه اکتبر بر سر آن توافق شد، خشمگین هستند و خواستار تشدید کنترل های مرزی شده اند.

یونکه در گفتگو با خبرنگاران -به هنگام برگزاری اجلاس گروه بیست در آنتالیای ترکیه- گفت: «می خواهم از کشورهای اروپایی دعوت کنم در دستورالعمل های خود در ارتباط با مهاجرت تغییراتی ایجاد کنند و در باره این موضوع جدی باشند و دست به واکنش های شدید نزنند. »

وزیر دفاع آلمان نیز درباره تلفیق تروریسم با بحران پناه جویان هشدار داد.

اورسولا فان در لین در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: «تروریسم به اندازه ای خوب برنامه ریزی شده است که نیازی به اتخاذ تدابیر ویژه از سوی پناه جویان ندارد، افرادی که با عبور از دریاها جان خود را به خطر می اندارند.» او همچنین گفت:« از این رو می خواهم در این باره توصیه کنم که باید درباره تلفیق ایده تروریسم با پناه جویان احتیاط را در پیش بگیریم.»

یک گذرنامه دیگر کشف شده در محل یکی از حملات پاریس نشان دهنده خطراتی که منجر به نتیجه گیری درباره هویت مهاجمان می شود.

دوستان ولید عبدالرزاق جمعه شب و روز شنبه را در پی یافتن این جوان بیست و هفت ساله مصری بودند که در یک بازی فوتبال مفقود شده بود.

در نهایت آنها دریافتند او زنده است اما به شدت زخمی شده بود و در بخش مراقبت های ویژه یک بیمارستان بستری شده بود.

اما گذرنامه او با او نبود و بر روی زمین افتاده بود. پس از کشف گذرنامه او، روزنامه لو پوینت ادعا کرد او یکی از مهاجمان بوده است.

سفیر مصر در فرانسه اعلام کرد عبدالرزاق به اشتباه به عنوان یک مظنون معرفی شد و او در واقع قربانی حملات بوده است. او برای حمایت از برادرش که برای درمان به فرانسه رفته بود، به این کشور سفر کرد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: