کد خبر: ۵۴۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - 16 November 2015
طرح توسعه و تکمیل قطارهای حومه‌ای که از ماه‌ها قبل بارها از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده و به عنوان مساله‌ای مهم و حیاتی در نظر گرفته شده است یکی از این طرح‌هاست.
در شرایطی که با توجه به محدودیت‌های اعتباری، راه‌آهن مجبور شده گزینه‌های مختلفی را برای جذب حداکثری سرمایه‌های غیردولتی به کار ببندد، به نظر می‌رسد با نهایی شدن برخی از این راهکارها چند طرح اصلی اولویت‌دار در دستور کار قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، طرح توسعه و تکمیل قطارهای حومه‌ای که از ماه‌ها قبل بارها از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده و به عنوان مساله‌ای مهم و حیاتی در نظر گرفته شده است یکی از این طرح‌هاست.

آخوندی که معتقد است کلانشهری مانند تهران با توجه به اشباع شدن از نظر جمعیتی دیگر امکان رشد و افزایش جمعیت را ندارد گزینه اصلی راه‌حل خود را روی گسترش شهرها و مناطق حومه‌ای گذاشته است.

هرچند در طول سال‌های گذشته طرح مسکن مهر با هدف ساخت و تاسیس برخی از شهرهای جدید در مناطق حومه‌ای اجرایی شد، اما با توجه به نبود امکانات ابتدایی رفاهی در آن عملا دستیابی به بسیاری از اهدافش غیرممکن شد و کار تا جایی پیش رفت که وزیر فعلی دولت یازدهم یکی از اصلی‌ترین منتقدان طرح‌های گذشته شد.

از این‌رو آخوندی تلاش کرده طرح استفاده از مناطق حومه‌ای را با یک مقدمات زیرساختی کامل در نظر بگیرد که یکی از اصلی‌ترین آنها رشد و توسعه قطارهای حومه‌ای به عنوان سریع‌ترین و البته ارزان‌ترین وسیله برای جابه‌جایی از حومه به سمت مراکز شهر است.

شهر پرند که در طول سال‌های گذشته از راه‌آهن به عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های اتصال به تهران استفاده کرده این روزها با توجه به افزایش جمعیت و البته محدودیت زیرساخت‌ها برای رفت و آمد به تهران با مشکلاتی مواجه است که یکی از اصلی‌ترین آنها یک خطه بودن قطار این شهر به حساب می‌آید.

حالا معاون فنی و زیربنای راه‌آهن اعلام کرده با نهایی شدن فرآیند انتخاب پیمانکار پروژه چهار خطه کردن محور تهران – پرند به زودی وضعیت قطارهای حومه‌ای در این شهر بهبود خواهد یافت.

براساس گفته‌های محمدزاده هم‌اکنون مسیر ریلی تهران تا اسلامشهر بخشی دو خطه و بخشی سه خطه است، اما از اسلامشهر تا پرند مسیر در حال حاضر یک خطه فعالیت می‌کند، اما طبق برنامه‌ ریزی‌های صورت گرفته و با انتخاب پیمانکار تا پایان آبان‌ماه کار اصلی برای چهار خطه کردن این مسیر آغاز می‌شود که این موضوع می‌تواند به مجزا شدن مسیر حرکتی قطارها در این حوزه و افزایش تعداد تردد منجر شود.

هرچند محمدزاده زمان‌بندی دقیقی برای تکمیل این پروژه ارائه نکرده اما با توجه به تاکید آخوندی بر لزوم پیگیری جدی این پروژه احتمالا در آینده‌ای نزدیک شاهد تکمیل آن خواهیم بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: