کد خبر: ۵۴۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - 15 November 2015
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: متقاضیان بسیاری برای سرمایه گذاری در حوزه های زیرساختی استان وجود دارد که منتظر تصویب منطقه آزاد مهران در مجلس شورای اسلامی هستند.
بانکداری ایرانی ـ سرویس گردشگری و مناطق آزاد: سرمایه گذاران در انتظار تصویب منطقه آزاد مهران به گزارش فرينا، حشمت الله عسگری افزود: با تصویب و ایجاد منطقه آزاد مهران کارکرد بسیاری از طرح ها از عمرانی به اقتصادی تغییر یافته و توجیه پیدا می کنند بنابراین با ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی بار زیادی از دوش دولت برداشته خواهد شد. 

عسگري گفت: راه اندازی منطقه آزاد مهران نقطه عطفی در تاریخ استان ایلام است و سهم این استان در اقتصاد ملی و تولید ناخالص داخلی بیش از پیش افزایش خواهد یافت. 
وی تاکید کرد: منطقه آزاد یک برنامه نیست بلکه یک زیربنای بنیادی و زیرساخت اقتصادی است که تمامی ظرفیت های توسعه استان ایلام را فعال می کند و با یک ضریب تکاثر رشد و پیشرفت استان را به همراه خواهد داشت. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: در ادبیات ساده اقتصاد، اقتصاد دولتی هیچ جایگاهی ندارد و بسیاری از پروژه ها حتی با وجود داشتن پیوست قانونی بدلیل نداشتن توجیه اقتصادی ، اجرا نمی شوند. 
عسگری افزود: نمونه های بسیاری از این طرح ها همچون راه آهن ایلام و چهاربانده کردن محور ایلام مهران وجود دارد که تنها به دلیل صرف داشتن توجیه اجتماعی در پیوست قانون قرار گرفته اند. 

وی ادامه داد: اجرای این طرح ها به علت هزینه بالا بدون استفاده از کمک و اعتبار دولتی امکان پذیر نیست. 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: با ایجاد منطقه آزاد و تبدیل شدن مهران به کانون جمعیتی در کنار بحث زوار اربعین، توجیه اقتصادی طرح های عمرانی در کنار تجارت بیش از پیش افزایش می یابد و زمینه اجرای طرح های بزرگ زیرساختی را فراهم می کند.

به گزارش ایرنا، هیات دولت هفتم بهمن ماه سال گذشته با ایجاد منطقه آزاد تجاری در مهران که در سفر اوایل اردیبهشت سال 93 در سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان ایلام به عنوان وعده دولت به مردم این استان مطرح شد، موافقت کرد و این برنامه مهم دولت یازدهم، هم اکنون منتظر نظر نهایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

به گفته احمد شوهانی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، لایحه تبدیل مهران به منطقه آزاد تجاری و صنعتی در صحن علنی قرار است پس از پایان تعطیلات مجلس شورای اسلامی بررسی شود.

مناطق آزاد تجاری و صنعتی از 12 قانون مالیاتی و گمرکی معاف هستند و مردم ساکن در محدوده این مناطق از بسیاری مزایای آن همچون ورود و خروج کالا بدون تعرفه گمرکی برخوردار می شوند.
شهرستان مرزی مهران در 85 کیلومتری جنوب استان ایلام 220 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد. 

هم اکنون روزانه بیش از 500 دستگاه کامیون و تریلر محموله های صادراتی را از مناطق مختلف کشور به گمرک مهران منتقل می کنند تا پس از سیر مراحل قانونی از این مسیر به کشور عراق صادر شود. 

سال گذشته یک میلیارد و 200 میلیون دلار کالا از پایانه مرزی مهران به کشور عراق صادر شد که در مقایسه با سال ماقبل آن 42 درصد افزایش یافت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: