کد خبر: ۵۴۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۳ - ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - 13 November 2015
در هفته ای که گذشت خبرهایی درباره «آیفون۷»، «درمان جدیدی برای سرطان هایی با امضای ژنتیکی» ، «نابینایان هم از تماشای نقاشی لذت می برند» جزو پربیننده های هفته بوده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهمترین اخبار علم و فناوری در هفته ای که گذشت به شرح زیر هستند :

* فضانوردانی که با مشاغل غیرمرتبط به فضا رفتند
اگر کارگر ساده فست فود هستید و حتی یک عکاس ساده اما به فضا علاقه دارید شانس آن را خواهید داشت که یکی از فضانوردان تاریخ ساز ناسا در مأموریت مریخ لقب بگیرید.
 آژانس فضانوردی آمریکا اعلام کرده که به زودی مراحل رسمی پذیرش درخواستها برای تربیت نسل جدید فضانوردان را آغاز خواهد کرد. این فضانوردان در دور آتی مأموریتهای فضایی ناسا حضور خواهند داشت که بدون شک مهمترین آنها سفر به مریخ خواهد بود.

البته گفته می شود نخستین مأموریت سرنشین دار ناسا به مریخ در حد فاصل سالهای ۲۰۳۰ تا ۲۰۴۰ صورت خواهد گرفت که با یک حساب سرانگشتی ساده می توان نتیجه گرفت که در آینده باز هم ناسا به دنبال جذب استعدادهایی برای تربیت آنها و آماده کردنشان جهت شرکت در این سفر پرمخاطره خواهد بود.

*آیفون۷ با «حالت اضطراری» می آید
انتشار شایعاتی درباره محصولات ویژه شرکتهای معتبری نظیر آیفون به رویدادی عادی تبدیل شده اما وقتی منابع معتبری نظیر پاپیولار ساینس به آن می پردازند داستان چیز دیگری می شود. این نشریه می نویسد: در حال حاضر از گوشی ۶S به عنوان پرچمدار آیفون یاد می شود. این محصول خلاقانه فناوری سه بعدی، تصاویر زنده و اسکن سریعتر اثر انگشت را به دنیای تلفن های همراه آورده است و حالا گفته می شود در سال آینده با ورود آیفون ۷ به بازار از ویژگی امنیتی جدید و حیرت انگیزی موسوم به «حالت اضطراری» رونمایی شود.

* اسمارت فون ها راه حل بعدی درمان سرطان
اپلیکیشن اندرویدی جدیدی با نام DreamLab طراحی شده که حاصل همکاری محققان موسسه تحقیقاتی Garvan و بنیاد Vodafone استرالیا است. محققان معتقدند با استفاده از این برنامه می توان به درمان بسیاری از بیماری ها مانند سرطان پرداخته تا تلفن های هوشمند تحول عظیمی را در سلامت بشریت ایجاد کنند. سرطان، یکی از موضوعات همیشگی مطالعات محققان بوده و همواره به دنبال راه حلی بوده اند تا نه تنها بتوانند روند پیشرفت این بیماری را تحت کنترل داشته باشند بلکه بتوانند درمان موثری نیز برای آن ارائه کنند.

* ساخت تجهیزات پزشکی با استفاده از چاپ سه بعدی
محققان امریکایی با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی موفق به ساخت دستگاه های پزشکی خاص شده اند. نوزادان نارس یا بیمار که در بخش های نوزادان بیمارستان ها بستری می شوند جثه بسیار کوچک و همینطور وزن خیلی پایینی دارند. چنین نوزادانی با لوله های پلاستیکی که از طریق اتصال به بینی یا دهان یا به رگ های آنها متصل شده، تغذیه می شوند.

اما لوله هایی که نوزادان با آنها تغذیه می شوند در اندازه و همینطور شکل های استاندارد و یکسانی است و نمی توان با استفاده از این لوله ها این نیاز را در همه نوزادان نارس تامین کرد. حال محققان با استفاده از فناوری سه بعدی به دنبال ساخت دستگاه ها و تجهیزات جدیدی هستند تا بتوانند این مشکل را برطرف کنند.

* نابینایان هم از تماشای نقاشی لذت می برند
شرکت ۳Dphotoworks که در نیویورک مستقر است در نظر دارد تا دنیای دو بعدی هنر نقاشی را برای نابینایان قابل لمس و مشاهده کند. این نوآوری با استفاده از فرآیند چاپ سه بعدی صورت می گیرد که طی آن نقاشی ها، طراحی ها و تصاویر از قالب دو بعدی به اثر هنری سه بعدی تبدیل می شود. ایده اولیه این نوآوری که با همکاری فدراسیون ملی نابینایان صورت گرفته در ابتدا توسط دکتر پاول ریتا از دانشگاه ویسکونسین مدیسون ارایه شد و حالا توسط شرکت ۳Dphotoworks جنبه تجاری و کاربردی پیدا کرده است.

* تشخیص تومورها از روی زلزله های مغزی
نشریه نیوساینتیست در خبری کوتاه نوشت: تجزیه و تحلیل ارتعاشات درونی مغز برای دانشمندان از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا حالا آنها می توانند با نتایج به دست آمده از این بررسی ها با اطمینان خاطر بیشتری درباره مکان دقیق تومورها صحبت کنند.

ممکن است در سراسر بدن اتفاقات غیرعادی مختلفی روی دهد که در نتیجه آنها بروز علایم بیماری و اختلالات حاد دور از ذهن نخواهد بود. اکنون دانش بشری به آن سطح از پیشرفت دست یافته که می تواند از روی بررسی موشکافانه ارتعاشات مغزی که دسته کمی از زمین لرزه در مقیاس بسیار ریز ندارد، کیفیت و مکان دقیق این اختلالات را رصد کند.

* درمان جدیدی برای سرطان‌هایی با امضای ژنتیکی
 محققان انگلیسی دانشگاه آکسفورد موفق به کشف پاشنه آشیل برخی سلول های سرطانی خاص شده اند که عبارتند از جهش در ژنی با نام SETD۲ . نتایج مطالعات محققان انگلیسی قرار است در کنفرانس موسسه تحقیقات سرطان ملی (National Cancer Research Institute (NCRI در لیورپول ارائه شود.

محققان به خوبی می دانستند جهش ژنتیکی باعث رشد سلول های سرطانی و همینطور مقاومت آنها در برابر داروهای درمانگر می شود. اما از سوی دیگر، همین جهش ژنی می تواند نقطه ضعفی علیه تومورهای سرطانی و حمله به آنها باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: