کد خبر: ۵۴۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۵ - ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - 10 November 2015
رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: کاهش نرخ موالید در سال‌های اخیر به خصوص در مناطق شهری باعث شده جمعیت کشور به سمت پیری پیش برود.
به گزارش ایسنا، حمید درفشی در همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت با هدف افزایش نرخ باروری که با حضور مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت، معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس و کارشناسان این حوزه در دانشگاه علوم پزشکی البرز برگزار شد، گفت: کاهش نرخ جمعیت از دهه ۶۰ در ایران آغاز شد و از آن سال تاکنون این روند نزولی بوده و شیب تندی داشته است.

او افزود: در اوایل انقلاب نرخ رشد جمعیت ایران به ۶.۶ رسیده بود که در آن زمان برخی نگرانی ها موجب شد برنامه‌هایی در راستای کنترل جمعیت کشور اجرا شود و امروز به جایی رسیده ایم که بسیاری از والدین به تک فرزندی روی آورده‌اند که این روند نگران کننده است و باید تدبیر شود.

این مقام مسئول گفت: در شرایطی که سیاست مسئولان کشور به دلایل مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و سیاسی بر افزایش جمعیت است اما کاهش نرخ باروری و ازدواج و گرایش به تک فرزندی از مسائلی است که آسیبهای جدی به کشور خواهد زد.

درفشی با اشاره به تاکید رهبری در خصوص افزایش جمعیت کشور تاکید کرد: در سیاستهای کلی افزایش جمعیت پویایی و بالندگی جمعیتی، تربیت نسل سالم، صالح و کارآمد پیش بینی شده است که باید اجرایی شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز تغییر فرهنگ، افزایش خودآگاهی و مهاجرت روستاییان را از مهمترین دلایل کاهش نرخ باروری جامعه دانست و گفت: در حال حاضر جمعیت جوان کشور رو به میانسالی می رود که بارداری در میانسالی ابتلا به بیماریهایی چون دیابت و فشار خون را در زنان افزایش می دهد.

او ادامه داد: اگر نرخ باروری در جامعه افزایش نیابد سال به سال از تعداد نیروهای جوان جامعه کاسته می شود و هرم سنی جامعه به سمت پیری پیش می رود در حالی که جامعه برای پیشرفت و توسعه نیازمند داشتن نیروهای جوان و کارآمد است.

این مقام مسئول در پایان گفت: ترویج ازدواج در سنین مناسب و تسهیل ازدواج از مهمترین راهکارهایی است که در تببین سیاست‌های افزایش جمعیت موثر است لذا باید برای تحقق این مهم برنامه ریزی مدون تری صورت بگیرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: