کد خبر: ۵۳۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - 01 November 2015
با وجود اینکه بزرگان موسسات اعتباری غیرمجاز اغلب در مسیر ساماندهی و دریافت مجوز فعالیت از بانک مرکزی قرار گرفته‌اند، ولی در مواردی هستند موسساتی که اوضاع چندان مناسبی نداشته و تضمینی برای انجام تعهدات آنها مقابل سپرده گذارانشان وجود ندارد.
با وجود اینکه بزرگان موسسات اعتباری غیرمجاز اغلب در مسیر ساماندهی و دریافت مجوز فعالیت از بانک مرکزی قرار گرفته‌اند، ولی در مواردی هستند موسساتی که اوضاع چندان مناسبی نداشته و تضمینی برای انجام تعهدات آنها مقابل سپرده گذارانشان وجود ندارد.

شرایطی که تاکید دارد تا زمانی که مجوز موسسات نهایی نشده جایگاه قابل اعتمادی برای سپرده‌گذاری نیستند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، اخیرا رییس کل بانک مرکزی بار دیگر نسبت به خط قرمز کشیدن دور موسسات اعتباری غیر مجاز هشدار داد و اعلام کرد که مردم برای دریافت خدمات و سپرده‌گذاری به بانک‌ها و موسسات اعتباری که اسامی آنها در سایت بانک مرکزی ثبت شده است مراجعه کنند.

تاکید چندباره سیف و معاونانش نسبت به عدم سپرده‌گذاری و فریب خوردن در مقابل سودهای بالای موسسات غیر مجاز در حالی مطرح می‌شود که با وجود تحولاتی که در ساماندهی و کنترل عملکرد بازار غیرمتشکل پولی در یکی دو سال اخیر ایجاد شده، باز هم مردم از سپرده‌گذاری در این موسسات سودی نبرده و در مواردی نتیجه وارد شدن به آنها جز زیان و یا از دست رفتن سرمایه‌هایشان نبوده است.

چندی پیش بود که موسسه میزان که حتی تا پای دریافت مجوز هم پیش رفته بود به دلیل نداشتن ساختاری محکم و پایه‌ای قوی و منطبق با قانون با یک تکانه فرو ریخت و در طول یک سال کارکنان و سپرده‌گذارانش را با مجموع سرمایه بیش از 3000 میلیارد تومانی که از مردم جمع کرده بود معلق گذاشت.

این در حالی است که برخی گزارش‌های اخیر از مشتریان یکی دیگر از موسسات غیرمجاز حاکی از آن است که موسسه مربوطه که البته از بزرگان غیرمجاز هم است، اکنون شرایط مطلوبی نداشته و حتی در برخی شعب آن توان پرداخت منابع مشتریان وجود ندارد.

بنابر اظهارات سپرده‌گذاران این موسسه، این روزها برخی شعب آن دچار ازدحام مشتریان برای دریافت منابع است، ولی نه تنها توان ارائه سپرده ها وجود ندارد حتی مشتریان از دریافت سودهای کوتاه مدت سپرده‌های خود هم محروم شده‌اند که البته در این شرایط هم باز برای نگه داشتن منابع سپرده‌گذاران، آنها را به تمدید حساب سپرده سالانه و گشایش چنین حسابهایی با سود بالاتر و حتی تا 25 درصد تشویق می‌کنند و مشتری هم در حالتی که توان دریافت منابع خود را ندارد ناگزیر به بازکردن حساب می شود.

به هر حال سود بالای پرداختی در موسسات غیرمجار که عمده دلایل مردم برای رفتن به سمت آنهاست شاید دو تا سه درصد سود بیشتری در اختیار مشتری قرار دهد، ولی در مقابل آن نه تضمینی برای بقای موسسه وجود دارد و نه در هنگام هر گونه اتفاقی برای موسسه بانک مرکزی مسوولیت آن را می‌پذیرد و تنها ممکن است از میلیون‌ها تا میلیاردها سرمایه یک سپرده‌گذار در نهایت به سرنوشتی مانند سرمایه سپرده‌گذاران موسسه منحل شده میزان دچار شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: