کد خبر: ۵۳۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - 01 November 2015
هر چند در طول ماه‌های گذشته با توجه به برنامه‌های تشویقی راه‌آهن بخش قابل توجهی از سهم قطارها در ترانزیت افزایش پیدا کرده اما هنوز جایگاه صنعت ریلی در این حوزه چندان گسترده نیست. جایگاهی که به نظر می‌رسد تحریم‌ها نیز در آن نقش بسزایی داشته است.
هر چند در طول ماه‌های گذشته با توجه به برنامه‌های تشویقی راه‌آهن بخش قابل توجهی از سهم قطارها در ترانزیت افزایش پیدا کرده اما هنوز جایگاه صنعت ریلی در این حوزه چندان گسترده نیست. جایگاهی که به نظر می‌رسد تحریم‌ها نیز در آن نقش بسزایی داشته است.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، سهم راه‌آهن در ترانزیت کالا در سال 93 رشدی 52 درصدی را داشت و در ماه‌های ابتدایی امسال نیز با ثبت آمار رشدی 92 درصدی نشان داد نسبت به سال‌های ناامیدکننده قبل عملکرد مثبت قابل توجهی از خود به جای خواهد گذاشت.

با وجود ثبت این عملکرد مثبت اما هنوز راه‌آهن نتوانسته حتی 10 درصد از سهم کل ترانزیت کشور را در اختیار بگیرد و در این زمینه جاده‌ها هنوز حرف نخست را می‌زنند. هر چند نمی‌توان ضعف‌های زیرساختی راه‌آهن و نرسیدن خطوط ریلی بسیاری از نقاط اقتصادی و پرجمعیت کشور را در پایین بودن این آمار بی‌تاثیر دانست اما معاون شرکت راه‌آهن اخیرا صحبتی کرده که نشان می‌دهد تحریم‌ها نیز در این آمار نقش مهمی داشته‌اند.

بر اساس صحبت‌های عاشوری در طول سال‌هایی که تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران اعمال می‌شده‌اند بسیاری از صاحبان کالا از ترس اینکه کالاهایشان و یا نام خودشان در لیست تحریم‌ها قرار گیرد نسبت به ورود به عرصه ترانزیتی ایران احساس خطر می‌کردند از این رو شرکت راه‌آهن مجبور شده با اتخاذ روش‌هایی این نگرانی‌ها را برطرف کند.

از سوی دیگر محدودیت ایران در جابجایی ارز و تبادلات بانکی نیز باعث شده راه‌آهن در برخی حوزه‌ها نسبت به پیشنهاد تهاتر با کشورهای منطقه کار خود را به پیش ببرد و این موضوع محدودیت‌هایی را به وجود آورده است.

بحث بیمه کالاهای وارد شده به ایران و مشکلات موجود بر سر راه آنها نیز دیگر نگرانی بوده که به نظر می‌رسد راه‌آهن در طول ماه‌های گذشته با آن دست و پنجه نرم می‌کرده است.

هر چند طبق اعلام معاون این شرکت با اقدامات صورت گرفته آمار ترانزیتی ریلی رشد پیدا کرده و در سال جاری نیز به همین روند ادامه داده است اما شاید لغو تحریم‌ها بتواند در کنار تکمیل زیرساخت‌ها و اتصال مرزهای ایران به کشورهای همسایه راه ترانزیت ریلی را بیش از پیش هموار کند.

هر چند عاشوری درباره جزئیات برنامه‌ریزی راه‌آهن ایران برای استفاده ترانزیتی از روزهای پس از تحریم سخنی نگفته اما به نظر می‌رسد لغو محدودیت‌های اقتصادی در کنار برداشتن جو ترس موجود در اقتصاد ایران راه‌های قانونی نقل و انتقال پول و جذب صاحبان کالا را نیز باز کند. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: