مجله تخت گاز:
JAGUAR E-TYPE
اگر
از یک نوجوان یا حتی جوانان زیر 30 سال سوال کنید که زیباترین خودرویی که
دیده چیست، بیتردید شاهد جوابهایی چون لامبورگینی اونتادور، پورشه کررا
جیتی، بوگاتی ویرون و یا پاگانی هوآیرا خواهید بود. مطمئنا اگر در این سن
باشید و یک خودرو کلاسیک قدیمی ببینید چندان هیجانزده نمیشوید. اما
ئیتایپ از آن استثناهای روزگار است.
در
ملاقات چند دقیقهای و کوتاهی که با یکی از ئیتایپهای موجود در ایران
داشتیم ماتومبهوت این گربه دوستداشتنی شده و در خیابان شاهد بودیم که
نوجوانان 15 ساله هم به خوبی آنرا میشناسند و ارزشاش را درک میکنند.
اتومبیلی
که توسط «مالکوم سایر» طراحی شده، بین سالهای 1961 تا 1975 به مدت 14 سال
در کاونتری انگلستان ساخته میشد و در دسته خودروهای اسپرت قرار میگرفت.
در حالیکه ارزش مادی و معنوی یک خودرو و خاص بودن آن به تولید کم بستگی
دارد، ئیتایپ با فروش بیشتر از 70هزار دستگاه در کل دنیا نشان داد که
میتواند همه قانونها را جابهجا کند. ملاک انتخاب ما برای قرار دادن آن
در صدر لیست به مطلب دیلیتلگراف در مارس 2008 بازمیگردد. مطلبی که در آن
ئیتایپ به عنوان زیباترین خودرو دنیا در تمام تاریخ در صدر جدول 100 تایی
قرار گرفت. همچنین مجله بینالمللی خودروهای اسپرت در سال 2004 ئیتایپ
را به عنوان بهترین خودرو اسپرت در دهه 1960 میلادی معرفی کرد.
اگر
بخواهیم به مشخصات فنی ئیتایپ نگاهی بیاندازیم باید از 2 نوع موتور 3.8 و
4.2 لیتری شروع کنیم. اما این 2 نوع موتور به جز گشتاور که در نوع 3.8
لیتری برابر 325 نیوتنمتر و در گونه 4.2 لیتری برابر 384 نیوتنمتر بود در
بقیه مشخصهها همچون قدرت موتور 265 اسببخاری در 5400 دوربردقیقه،
حداکثر سرعت 241 کیلومتربرساعت و صفرتاصد 7 ثانیهای با هم برابر بودند.
گشتاور و قدرت نیز توسط 2 نوع گیرباکس 3 سرعته اتوماتیک و 4 سرعته دستی به
چرخهای عقب انتقال پیدا میکرد.
FERRARI 250 GTOبگذارید
کل مطلب را اینگونه در یک جمله بیان کنیم. با برچسب قیمتی که 250
جیتیاو در سال 2014 خورد میتوانید 26 دستگاه بوگاتی در کلکسیون تان جای
دهید. بله! در حراجی سال گذشته جیتیاو به قیمت 52 میلیون دلار فروخته شد.
اتومبیلی که در رده خودروهای اسپرت قرار دارد و تنها 39 دستگاه به صورت
دستساز تولید و به مشتریهای همیشگی فراری سپرده شد که بعدها به
«مونالیزای ماشینبازها» تبدیل شود.
طراحان
این مدل 2 نام آشنا در خودروسازی یعنی جیوتو بیزارینی و سرجیو اسکاگیلتی
بودند که هردو کار خود را به نحو احسن انجام دادند. تا آنجایی که این خودرو
با وزن خالص 880 کیلوگرم که توسط نیرودهنده وی12 و 4 لیتری که مجددا طراحی
شده بود توانست در مسابقات جیتی برنده 3 دوره پیاپی شده و افتخاری جهانی
برای انزو فراری بیافریند.
نیروی
300 اسببخاری آن برای رساندن خودرو از سکون به 100 کیلومتربرساعت با کمک
گرفتن از گیرباکس 5 سرعته دستی تنها به 6 ثانیه زمان نیاز داشت تا هر
پیرمردی به دوران جوانی بازگردد.
هرچند
بعید میدانیم که هیچ کسی دیگر جرات تختگاز رفتن با این جواهر نایاب را
داشته باشد. پس باید فراری 250 جیتیاو را خاصترین خودرو جهان بدانیم.
چرا که هم یکی از سریعترین خودروهای زمان خود بوده و هم یکی از زیباترین
بدنههای دنیا را دارد.
ASTON MARTIN DB5دیگر
شرکتکننده بریتانیایی در مسابقه زیبایی و فخرفروشی آستونمارتین است.
آستون بهخودیخود به عنوان جذابترین برند خودروسازی دنیا (به صورت رسمی)
شناخته میشود. پس باید یک نماینده در این لیست داشته باشد. نزدیکترین
رقیب آن هم جگوار ئیتایپ است. با این تفاوت که ئیتایپ در دستهبندی
خودروهای اسپرتی قرار دارد اما دیبی5 به عنوان یک گرند تورر یا خودرو با
قابلیتهای مسافرتی و 2+2 به حساب میآید. آستون ساخت 1023 عدد از آن را در
برنامه داشت و آنها را بین سالهای 1963 تا 1965 تولید کرد.
13
مدل خاص آن به صورت شوتینگبریک، 123 مدل به صورت روباز یا کانورتیبل و
887 نمونه باقی مانده به صورت کوپه تحویل مشتریان خاص آستون شد. اگر به
مشخصات فنی آن توجه کنیم متوجه میشویم که یکی از موتورهای حجیم خطی در
دوره خود را در سینه دارد.
یک
موتور 4 لیتری که مقایسه آن با موتور تویوتا مانند مقایسه فیل و فنجان
میماند. حاصل آن 282 اسببخار در 5500 دوربردقیقه و گشتاور عظیم 390
نیوتنمتر برای 1502 کیلوگرم وزن خالص است که وقتی با گیرباکس 5 سرعته
زد.اف همراه شود باعث میشود از سکون تا صد کیلومتر را در کمتر از 8 ثانیه
طی کند و خودرو به حداکثر سرعت 230 کیلومتربرساعت دست یابد.
این
مدل به سرعت محبوبیت فراوانی کسب کرد که تا همین امروز هم در بازیهای
ویدیویی مانند DRIVER SAN FRANCISCO و فیلمهای مشهوری چون جیمز باند انگشت
طلایی و سقوط آسمان شاهد این محبوبیت بودیم.
LAMBORGHINI MIURAنام
لامبورگینی همیشه ضربان قلب عشاق خودروی را بالا میبرد. مخصوصا که هدف
همیشگی کارخانه ساخت خودروهایی سریع و عصبانی بوده و همیشه ظاهر هر لامبو
در همان لحظه اول انسان را به طرف خود جذب میکند. میورا آخرین خودرویی بود
که فروچیو لامبورگینی در ساخت آن نقش مستقیم داشت و پس از آن به شغل
بازنشستگی روی آورد! اتومبیلی کوپه و اسپرتی که مثل همیشه مشخصه موتور وی12
و 4 لیتری را داشت.
سومین
خودرو موتور میانی این لیست به تعداد دقیق 764 دستگاه مابین سالهای 1966
تا 1973 از محل تولد در بولونیا به سراسر دنیا صادر شد. نمونهای سفیدرنگ
از مدل محدود میورا اسوی در موزه «تماشاگهخودرو» در ایران موجود است که
متعلق به شاه مخلوع ایران بوده. مدل اسویجی تنها در یک مدل تولید شده بود
که متاسفانه از کشور خارج شد و هم اکنون در مالکیت تاجری ایرانی در سوییس
قرار دارد.
وزن
خشک میورا 1125 کیلوگرم و موتور380 اسببخاری آن به یک گیرباکس 5 سرعته
دستی متصل بود که میتوانست در فاصله 6.7 ثانیه خودرو را به سرعت 100
کیلومتربرساعت برساند و در نهایت راننده لذت 276 کیلومتربرساعت را در یک
لامبورگینی اصیل بچشد.
میورا
یکی از پرخورترین پیشرانهها را داراست که میتواند 21 لیتر بنزین اعلا را
در 100 کیلومتر مسافت به انرژی خالص تبدیل کند و نشان دهد ضدطبیعتترین
برند دنیا لامبورگینی است!
FERRARI 250 GT CALIFORNIAتنها
برندی که 2 بار در لیست دهتایی ما حضور دارد فراری، اسب چموش ایتالیاست.
همیشه از فراری به عنوان عضو خاص دنیای اتومبیل یاد میشود. هیچکس
نمیتواند از فراری ایراد بگیرد. این درباره مدلهای کلاسیک آن هم صدق
میکند. دومین فراری سری 250 مدل خاص و محدود کالیفرنیا است که حتی صاحبان
آنها هم انسانهای خاص و متفاوتی بودند.
برای
مثال میتوان از «جیمز کوبرن» و «آلن دلون» 2 ستاره سینمای هالیوود نام
برد. البته به گفته سرجیو اسکاگیلیتی هیچ 2 کالیفرنیایی شبیه هم نیستند.
همان شیوهای که در ساخت آستونمارتین one-77 بهکار گرفته شد.
مدلی
که متعلق به جیمز کوبرن بود هماکنون در مالکیت «کریس ایوانز» مجری رادیو
بیبیسی قرار دارد و نمونه متعلق به آلن دلون هم به تازگی در یک حراجی به
قیمت 18 میلیون دلار فروخته شد. جالب است بدانید نمونه دوم پس از سالها و
در شرایطی بد پیدا شد که احتمالا اگر وضعیتی بهتر داشت بهایی بالاتر از 18
میلیون دلار مییافت. این مدل 250 به موتور وی12 سه لیتری همیشگی و یک
گیرباکس 4 سرعته دستی مجهز شده که حاصل آن 240 اسببخار و صفرتاصد 8
ثانیهای است.
فرم کلی بدنه نسبت به مدل مسابقهای جیتیاو تغییر
داشته و تنها مشخصه برابر چراغهای بیضوی و درهای ورودی کوچک کابین است.
در بخش انتهایی هم دو جفت اگزوز استیل درشت در تضاد با صندوق بار آن که
نشان از مسافرتی و روزمره بودن خودرو میدهد کنار هم قرار گرفته است. کابین
نیز به روزرسانی شده و دیگر خبری از کابین زشت و معمولی در مدل جیتیاو
نیست. در برخی نقاط مثل غربیلک فرمان هم از چوب واقعی استفاده شده است.
ALFA ROMEO TIPO 33 STRADALEبا
پیوستن آلفا به هموطنان ایتالیایی خود دیگر هیچکس نمیتواند در برابر
آنها قد علم کند. دومین خودرو موتور میانی مثل میورا از موتور وی12 سودی
نبرده بلکه از یک موتور کوچک وی8 با حجم دقیق 1995 قدرت میگیرد که با 230
اسببخار و 200 نیوتنمتر گشتاور به نظر خودرو ضعیفی میرسد.
اما
با تشکر از وزن بسیارکم 700 کیلوگرمی و دور موتوری که تا 8800 دوربردقیقه
ادامه پیدا میکند سریعترین خودرو از نظر شتاب 0 تا 100 در بین 10 خودرو
دیگر است که در 5.5 ثانیه حاصل میشود. کیلومتر شمار آن در 260 کیلومتر
متوقف میشود تا دومین مقام خود در سرعت را بهدست آورد.
طراحی
بدنه زیبا و کمنظیر آن توسط شخصی به نام «فرانکو اسکاگلیونه» انجام شده و
بدنه به دست Carrozzeria Marazzi در میلان ایتالیا به تولید رسیده است.
از تیپو تنها 18 دستگاه ساخته شد تا باعث شود تیپو 33 به عنوان کمتیراژ
ترین خودرو در میان سایرین شناخته شود.
البته
اولین دستگاه تولیدی از آن تا 9400 دوربردقیقه توانایی چرخش داشت و با
استفاده از اگزوز مسابقهای تا 254 اسببخار از موتور بیرون بکشد.
TOYOTA 2000 GTتنها نماینده ژاپنی این گروه
دهتایی تویوتا است. خودرویی که محصول مشترک تویوتا موتورز و یاماها بود و
بخش اعظم طراحی آن توسط یاماها به سرانجام رسید و بین سالهای 67 تا 70
میلادی به تعداد دقیق 351 دستگاه تولید شد. عهدهدار طراحی این مدل آقای
جیرو کاوانو بود. موتور 2 لیتری 6 سیلندر خطی آن هم از قلب برادر سدان خود
یعنی تویوتا کراون پیوند زده شد. اما یاماها تغییراتی در آن داد تا قدرت
موتور به 150 اسببخار افزایش پیدا کند و تبدیل به یک موتور اسپرت شود.
این
تغییرات شامل تغییر حجم به 2.3 لیتر(فقط در 9 مدل مخصوص) و یک میل بادامک
دوبل در بالای موتور بود. برای این موتور دونوع گیرباکس 5 سرعته دستی و 3
سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده بود که این کوپه دو در فست بک 1120
کیلوگرمی در 10 ثانیه به سرعت 96 کیلومتربرساعت و در نهایت به حداکثر سرعت
217 کیلومتربرساعت برسد. همچنین مصرف سوخت آن 7.59 لیتر یا 31 مایل به
ازای هر گالن است که برای یک خودرو اسپرت دهه 60 مناسب به نظر میرسد.
پیکره
آن بهسان خودروهای سوپرکار ممتاز معاصر ایتالیایی میماند که در کل 2 سال
برای ساخت کل 351 دستگاه آن زمان صرف شد. از این تعداد 233 دستگاه با کد
(اماف 10 اس)، 109 دستگاه با کد (اماف 10 الاس) و بالاخره 9 دستگاه خاص
آن که موتور مستقیما توسط یاماها تغییر پیدا کرده بود با کد (اماف 12
الاس) شناخته میشوند و عمده رنگهای آن سفید و قرمز بودند.
2000 جیتی در
آن زمان در آمریکا برچسب قیمتی معادل 6.800 دلار خورد که قیمتی بالاتر از
جگوارها و پورشه مغرور به عنوان خودروهایی جهنمی داشت. «دنیل کریگ»
بازیگر سری جیمز باند هم به 2000 جیتی به عنوان خواستنیترین خودرو
فیلمهای باند در کل تاریخ برای بازی در «تو فقط دوبار زندگی میکنی» رای
داد.
FORD GT 40 MKIمحصولی مشترک از 4 غول مهندسی فورد،
جان وایر، کار گرفت و شلبی بود که برای مسابقات جهانی جیتی به تعداد 107
دستگاه و بین سالهای 64 تا 69 میلادی ساخته شد. سر هم کردن این 107 دستگاه
در 2 کارخانه اسلاگ بریتانیا و ویکسوم میشیگان در آمریکا زیر نظر مستقیم
کارل شلبی انجام شد. موتوری که برای آن استفاده شد همانگونه که از
موتورهای آمریکایی انتظار میروند وی8 و از حجم 4/2 تا 7 لیتری برای
مدلهای مختلف متغیر بود.
مثل تمام همدورهایهای جیتی 40 یک گیرباکس 4
سرعته با وزن 908 کیلوگرمی خودرو ترکیب میشد و به دلیل مسابقهای بودن از
ارتفاع بسیار کم 1029 میلیمتری سود میبرد که ضریب پسا و آیرودینامیک
خوبی را پدید میآورد.
همین دلایل خوبی برای توجیه 4 بار قهرمانی پیاپی در
مسابقات طاقتفرسای 24 ساعته لمانز و افتخار کسب اولین قهرمانی لمانز برای
آمریکاییها در لمانز است. میتوان گفت بزرگترین رقیب فراری در آن دوران
بود که 4بار قهرمانی پیاپی در برابر 6 قهرمانی پیاپی فراری داشت و این
موفقیت بزرگی برای مدل جدید و نوپای فورد به حساب میآمد.
همچنین
یکی از افتخارات دیگر آن حضور در لیست گرانترین خودروهای دنیا با قیمت 10
میلیون دلاری و قرارگیری در کنار انواع ایتالیایی و آلمانی است که در
حراجی خودروهای کلاسیک سال گذشته کسب شد. همچنین فورد جیتی مدرن در 2004
مستقیما از روی طراحی این مدل و با تغییراتی کم به بازار عرضه شد که خودرو
سوپر اسپرت ولی غیر مسابقهای بود.
AUSTIN HEALEY 3000 MARK IIIسومین
نماینده از بریتانیا آستین هیلی 3000 خودرویی نه چندان مشهور از خودروسازی
تقریبا گمنام است. این خودرو از نظر اصالت در برابر رقیبان هموطن خود
تقریبا هیچ حرفی برای گفتن ندارد. اما همچنان خودرویی زیبا و دلنشین محسوب
میشود.
از مدلهای قبلی هیلی که مارک 2 و مارک 1 هستند هر کدام به ترتیب
11564 و 13650 دستگاه ساخته شده است. پس یک اتومبیل تولید انبوه به حساب
میآید.
کل این 3 مدل بین سالهای 1959 تا 1967 در کارخانه بیامسی که در
ابینگدون انگلستان قرار دارد از خط تولید گذشتهاند. بیامسی نام
کارخانهای بود که از ادغام موریس و آستین حاصل شد و سهامدار عمده این دو
به شمار میآمد.
همچنین بدنه هیلی 3000 حاصل همکاری این شرکت با برند جنسن
بود که ماشین خارقالعاده اینترسپتور را در کارنامه دارد. حداکثر سرعت
هیلی چیزی حدود 185 کیلومتربرساعت است که برای رسیدن به آن از موتور 2.9
لیتری 6 سیلندر خود باید کمک بگیرد و صفرتاصد در حدود 11 ثانیه روی
کیلومترشمار قابل مشاهده است.