مدیرعامل بانک انصار گفت: ضعف سامانههای موجود الکترونیکی، ناهماهنگی میان سیستمها و دشواری حرکت از یک محیط به محیط دیگر و آموزش ندادن به مشتریان موجب شده اکه آنان رغبتی به استفاده از سامانههای الکترونیکی موجود نشان ندهند.
مدیرعامل بانک انصار به اتفاق مدیرانعامل بانکهای آینده، صادرات و شهر در میزگردی تحت عنوان چالشهای نوآوری در بانکهای کشور در نمایشگاه بینالمللی تراکنش شرکت کردند.
آیتالله ابراهیمی، مدیرعامل بانک انصار، به عنوان اولین سخنران، چالشهای نوآوری و خلاقیت در بانکها را معلول ضعف بانکداری الکترونیکی کشور دانست و گفت: بانکهای ما به علت روزمرگی ناشی از حل مسائل مختلف، هوشمندانه اداره نمیشوند و کندی تحول، مانع خلاقیت و نوآوری آنان شده است.
وی ضمن اشاره به چالش مدیریت اخلاق در بانکداری کشور افزود: مسابقه کنونی بانکها به علت نداشتن روحیه مشارکت، نه براساس نیاز مبرم آنها به همکاری و اقدامات مشترک، بلکه افتادن در چرخه اضمحلال، تمرکز بر رقابت ناسالم و افزایش هزینه برای یکدیگر است.
وی ادامه داد: نوآوری و خلاقیت با اخلاق حرفهای ملازمت دارند و محورهای اصلی پارادایم آینده کسب و کار، مدیریت اخلاق و توجه به عدالت است.
ابراهیمی، به ویژگیهای رفتاری مشتریان نسل دیجیتال اشاره کرد و ضمن تأکید بر مهارتهای این مشتریان درکاربرد اپلیکیشنهای موبایلی و سامانههای الکترونیکی گفت: در این شرایط ارتقاء و روزآمدی سامانههای الکترونیکی، گسترش عملیات بانکی در شبکههای اجتماعی، مدیریت اطلاعات مبتنی بر توسعه زیرساختها، هوشمندسازی منابع انسانی و تسریع روندهای تغییر، ضرورتی انکارناپذیر در شبکه بانکی کشور است.
ابراهیمی به موضوع چالش امنیت، نظارت و کنترل در بانکداری دیجیتال پرداخت و ارتقای توانمندیهای بانکها را در مقابله با حملات و تهدیدهای سایبری، تنظیم مقررات نظارتی، حیطهبندی، دسترسی و محرمانگی اطلاعات ضروری دانست.
وی به ضرورت یکپارچگی شکلی، کاربرد آسان و سرعت استفاده از سامانههای دیجیتال، انعطافپذیری و سادگی تغییر در محیطهای فناوری اشاره کرد و گفت: ایجاد سوپرمارکتهای مالی و تأمین نظامهای مالی در پارادایم جدید، نیازمند امنیت دیجیتالی، تسریع فرایندهای توسعه فناورانه و همچنین یکپارچگی و روزآمد شدن سیستمهای الکترونیکی است.
تاکید بر ضررت همکاری بانکهای با یکدیگر
در ادامه این میزگرد اسماعیل للهگانی، مدیرعامل بانک صادرات به تعریف چالش، نوآوری و مبانی، انواع، پایهها و حوزههای آنها در دنیای کسب وکار امروزی پرداخت و نوآوری را عامل ایجاد ارزش، مزیت رقابتی و راه مدیریت چالشهای موجود توصیف کرد.
حسینمحمدی پور زرندی، مدیرعامل بانک شهر سخنران بعدی میزگرد بود.
وی همکاری و مشارکت همه بانکها را در فرایندهای توسعه بانکداری الکترونیکی خواستار شد.
پورزرندی در ادامه، چابکی، همکاری و هماهنگی، ایجاد مرکز دادههای مشترک و فضای مشترک برای کارتهای شهروندی، رواج پول الکترونیکی و پرکردن فاصله میان مشتریان و ارایهدهندگان خدمات را راهحلهای مقابله با چالشهای پیش روی بانکها دانست.
جلال رسولاف، مدیرعامل بانک آینده آخرین سخنران میزگرد چالشهای نوآوری در بانکهای کشور بود.
وی به تحولات گسترده در دنیای کسبوکار اشاره کرد و بهرهمندی کامل مشتریان بانکها را از دستاوردهای فناورانه، یک حق انکارناپذیر دانست.
رسولاف نوآوری را لازمه مدیریت تغییر در پارادایم بانکداری برشمرد و با شرح ویژگیهای نسل دیجیتال، تحول و توانمندسازی منابع انسانی، تغییر نگرش، تغییر ساختار سازمانی، تحول در مقرراتگذاری و آزادسازی ایدههای محبوس را به عنوان راهحل های مقابله با چالشها و استفاده از فرصتها ذکر کرد.
به گزارش ایسنا همایش و نمایشگاه سه روزه تراکنش با هدف فرهنگسازی و استفاده از تجربههای مالی و تخصصی بانکها در حوزه فناوری برگزار شد.