کد خبر: ۵۳۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۲ - ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - 28 October 2015
در سه ماهه دوم سال شاهد کاهش چشمگیری در تولید ژاپن بوده‌ایم که ممکن است در سه ماهه سوم سال نیز ادامه پیدا کند؛ این مشکل در حقیقت به دلیل کاهش رشد اقتصادی چین رخ داده‌است.
 صدای اقتصاد نوشت:رشد تولید ناخالص داخلی ژاپن از سال 1990 تا کنون نزدیک به صفر است.

اقتصاد ژاپن طی چندین سال گذشته بارها دچار کندی و مشکل شده‌است و آن را به آستانه رکود کشانده‌است. اکنون به نظر می‌رسد اقتصاد این کشور دوباره در حال سقوط است.

در سه ماهه دوم سال شاهد کاهش چشمگیری در تولید ژاپن بوده‌ایم که ممکن است در سه ماهه سوم سال نیز ادامه پیدا کند؛ این مشکل در حقیقت به دلیل کاهش رشد اقتصادی چین رخ داده‌است.

کارشناسان اقتصاد بر این باورند که رکود اقتصادی ژاپن کوتاه‌مدت و کم‌عمق خواهد بود. این مشکلات در حالی است که شینزوآبه نخست‌وزیر ژاپن به مدت سه سال وعده بهبود اوضاع اقتصادی را داده‌است.

ماسامیکی آداچی کارشناس ارشد اقتصاد ژاپن در جی‌پی مورگان می‌گوید: «پتانسیل نرخ رشد نزدیک به صفر است و هر شوک کوچکی می‌تواند اقتصاد را به بحران بکشاند. انتظار می‌رود رشد اقتصادی چندان چشمگیر نباشد.»

برخی کارشناسان اقتصادی روی بانک مرکزی ژاپن شرط‌بندی کرده‌اند؛ این بانک حجم بالایی از پول را روانه اقتصاد کشور کرده‌است و بدهی‌های دولتی را خریداری کرده‌است. احتمالاً اقدامات بیشتر نیز در دستور کار جلسه روز جمعه آنها قرار خواهد گرفت. دخالت‌های این بانک جزو اصلی‌ترین سیاست‌های آبه بوده‌است. اقتصاد شینزوآبه به آبه‌نامیکس معروف است.

کاهش رشد اقتصادی چین بیشترین تأثیر را روی اقتصاد ژاپن داشته‌است. چینی‌ها اصلی‌ترین خریداران دستگاه‌های تولید ژاپنی بوده‌اند که اکنون تقاضای آنها کاهش یافته‌است.

البته پایه‌ای‌ترین مشکل به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این است که اقتصاد ژاپن به خودی خود رشد نمی‌کند.

رشد پایه در این کشور صفر است. رشد تولید ناخالص داخلی از دهه 90 میلادی تا کنون در همین محدوده بوده‌است. یکی از دلایل آن نیز این است که نیروی کار رو به کاهش است.

تا کنون سیاست‌های آبه تغییر چشمگیری در اقتصاد این کشور ایجاد نکرده و پویایی لازم را ایجاد نکرده‌است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: