کد خبر: ۵۲۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۷ - ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - 19 October 2015
وی با بیان اینکه متاسفانه سفره‎های آب زیرزمینی به‎خاطر محصولات کشاورزی آبدوست خالی شدند، ادامه داد: هرچه پیش می‎رویم بحران آب شدت بیشتری می‎گیرد که باید برای برون رفت از این مهم از سال 2015 تا 2030 تلاش جدی صورت گیرد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: چنانچه کف شکنی کنیم و آب‎های زیرزمینی را مصرف و عمق چاه‎ها را بیشتر کنیم به‎جایی خواهیم رسید که سفره‎های آب ریزش کنند و دیگر آبدهی نداشته باشند.

عباس قائدرحمت درگفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه لرستان اظهار کرد: مشکل کمبود آب یک بحث جهانی است که از سال 2000 آغاز شده و این مهم یک سیکل 30 ساله در پیش دارد که 15 سال از آن گذشته است.

وی با بیان اینکه متاسفانه سفره‎های آب زیرزمینی به‎خاطر محصولات کشاورزی آبدوست خالی شدند، ادامه داد: هرچه پیش می‎رویم بحران آب شدت بیشتری می‎گیرد که باید برای برون رفت از این مهم از سال 2015 تا 2030 تلاش جدی صورت گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: صرفه‎جویی صحیح، استفاده از مکانیزم‌های علمی برای استفاده کمتر از آب و بهره‎وری بیشتر، جایگزین کردن روش‏‎های نوین آبیاری به‎جای غرقابی( آبیاری تحت فشار و قطره‎ای) می‎تواند در مدیریت مصرف آب موثر باشد.

این نماینده تصریح کرد: درحال حاضر بیش از 80 درصد آب صرف کشاورزی شده و متاسفانه بخش اعظمی از آن پرت می‎شود که با صرفه‎جویی و جایگزین کردن روش‎‏های نوین آبیاری می‎توان آب را مدیریت کنیم.

قائدرحمت با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم و زیرساخت‌هایی را فراهم سازیم تا مصرف آب شرب و بهداشتی از هم جدا شود، بیان کرد: باید فرهنگ‎سازی شود تا مردم خود رعایت کنند که کمتر مصرف بی‎رویه آب داشته باشند.

وی اضافه کرد: باید بتوانیم پساب را چندین بار به چرخه تولید برگردانیم چرا که در دنیا بین 7 تا 8 مرتبه پساب به چرخه تولید بازگردانده می‎شود که متاسفانه در کشور حتی یک‎بار هم از پساب آبها در چرخه تولید استفاده نمی‎شود و از آنها استفاده مطلوب نمی‎شود.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس با تاکید بر اینکه باید این اتفاق رخ دهد و از پساب در چرخه تولید استفاده شود و گرنه کشور با بحران مهار جدی آب مواجه می‎شود، یادآورشد: باید الگوی کشت را تغییر دهیم و فرهنگ‎سازی شود تا مردم خود بدانند که کشت برنج و هندوانه درجاهایی که کم آب است، انجام نشود.

قائدرحمت گفت: دراطراف دریاچه ارومیه، کمک هزینه کشت به کشاورز پرداخت می‎شود تا اکوسیستم، دریاچه و رودخانه خشک نشود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه 6 هزار روستا در کشور با مشکل کم‎آبی و بی‎آبی مواجه هستند، افزود: این درحالی‎‌است که مبلغ قابل توجهی از صندوق ذخیره ارزی برای آبرسانی به روستاها اختصاص یافته و ظرف امسال و سال آینده این مشکل حل خواهد شد.

وی بیان کرد: رسانه‎ها می‎توانند در فرهنگ سازی و نهادینه کردن فرهنگ صحیح مصرف، کمک کننده باشند، چنانچه فرهنگ‎سازی صورت گیرد بخش اعظمی از مصرف کنترل و مدیریت خواهد شد.

قائدرحمت خاطرنشان‎ کرد: چنانچه کف شکنی کنیم و آب‎های زیزمینی را مصرف و عمق چاه‎ها رابیشتر کنیم به جایی خواهیم رسید که سفره‎های آب ریزش کنند و دیگر آبدهی نداشته باشند.

وی تصریح کرد: چنانچه آب‎های زیرزمینی ذخیره نشوند بیابان‎زایی ایجاد می‎شود هرچند هم‎اکنون شاهدیم که حاشیه کلان‎شهرها به کویر تبدیل شده پس بیاییم با درست مصرف کردن و با رعایت اصول علمی این بحران را پشت سرنهیم.

کانال اختصاصی بانکداری ایرانی در تلگرام: https://telegram.me/bankdariirani
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: