عابدزاده ادامه داد: آزادسازی قیمت بلیت هواپیما تکلیف قانون برنامه پنجم توسعه است که براساس آن باید نرخ بلیت هواپیما از ابتدای سال سوم برنامه پنجم توسعه یعنی از ابتدای سال 1393 آزادسازی میشد اما به دلیل آماده نبودن زیرساختها تاکنون به طور کامل اجرایی نشده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : اختیار اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بر اساس قانون به سازمان هواپیمایی کشوری محول شده و با برنامهریزیهای صورت گرفته اجرا میشود.
طبق بند «ب» ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه دولت مکلف است تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوع سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی بار و مسافر اقدام کند و از ابتدای سال سوم برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، خدمات فرودگاهی و شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهرهبرداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط نسبت به واقعیکردن نرخ آنها اقدام کند.
از سال گذشته نرخ بلیت هواپیما در گام نخست متنوع سازی شد و بر اساس آن به شرکتهای هواپیمایی اجازه داده شد تا بسته به نوع و میزان ارائه خدمات حداکثر تا سقف 30 درصد نسبت به افزایش نرخ بلیت اقدام کنند.