علی شمس اردکانی در نشستی خبری در تشریح مهمترین برنامههای توسعه صنعت CNG ایران به ویژه در دوران پساتحریم، گفت: در حال حاضر ایران یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر گاز طبیعی و شبکه انتقال و توزیع گاز در بین کشورهای جهان است.
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اعلام اینکه وجود شبکه گسترده و ذخایر عظیم گاز طبیعی مهمترین مزیت توسعه صنعت CNG در کشور است، تصریح کرد: در شرایط فعلی یکی از مهمترین برنامههای توسعه انرژی ایران افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی و جایگزین کرده این انرژی پاک با انواع سوخت مایع به ویژه فرآوردههای مختلف نفتی همچون گازوئیل، بنزین، نفت سفید و نفت کوره است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه افزایش سهم CNG در سبد سوخت خودروها علاوه بر دستاوردهای زیست محیطی مزیت اقتصادی و صرفهجویی ارزش حاصل از کاهش واردات بنزین را به همراه دارد، اظهار داشت: هم اکنون به طور متوسط روزانه بیش از ۲۱ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در جایگاههای CNG کشور مورد مصرف قرار می گیرد.
این کارشناس اقتصاد انرژی با یادآوری اینکه قیمت گاز طبیعی به مراتب ارزان تر از نفت خام و فرآوردههای نفتی است، بیان کرد: از این رو، با افزایش گازرسانی و به ویژه رشد سهم CNG در سبد سوخت خودروها امکان افزایش صادرات فرآوردههای نفتی برای کشور فراهم می شود.
شمس در تشریح مهمترین چالشهای پیش روی توسعه صنعت CNG در کشور، توضیح داد: هم اکنون در اکثر کلانشهرهای کشور با کسری و کمبود جایگاههای CNG روبرو هستیم به طوریکه دست کم باید یکهزار جایگاه جدید عرضه CNG در کشور احداث شود.
این کارشناسن اقتصاد انرژی با یادآوری اینکه سال گذشته بیش از چهار میلیارد لیتر بنزین وارد کشور شد، گفت: در صورتی که توسعه صنعت CNG در ایران انجام نمی شد، حجم واردات بنزین به بیش از ۲۵ میلیون لیتر در روز افزایش پیدا می کرد.
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه هم اکنون راهبری و بهرهبرداری از جایگاههای CNG برای سرمایه گذاران بخش خصوصی فاقد توجیه اقتصادی است، اظهارداشت: در حال حاضر روش انگلیسی حدود ۵۰ سال قبل در مدیریت جایگاههای سوخت کشور به ویژه مجاری عرضه CNG حکمفرما بوده که اجرای این نظام عرضه و توزیع فاقد سودآوری بالا برای سرمایه گذاران جایگاه های CNG کشور است.
وی با اعلام اینکه انتقال دانش و فن آوری در بخشهای مختلف طراحی و تولید موتورهای پایه گازسوز، کیت و نسل جدید مخازن کامپوزیتی و ساخت برخی از تجهیزات جایگاه ها همچون کمرپرسورها مهمترین پاشنه آشیل توسعه صنعت CNG ایران در سال های پیش روی است، گفت: در طول حدود یک دهه گذشته تاکنون با ساخت و توسعه صنعت CNG ایران به بزرگترین تولید و مصرف کننده این انرژی پاک در جهان تبدیل شده است.
این مقام مسئول با یادآوری اینکه در شرایط فعلی پس از جمهوری اسلامی ایران، کشورهایی همچون پاکستان، آرژانتین، آمریکا و استرالیا بزرگترین شبکه های عرضه و توزیع CNG جهان را در اختیار دارند، تصریح کرد: توسعه صنعت CNG یک مزیت نسبی برای صنعت گاز و اقتصاد کشور به شمار می رود و از این طرح افزایش دو برابری حجم عرضه این حامل انرژی پاک در دستور کار دولت قرار گرفته است.
وی با اشاره به آغاز عرضه آزمایشی CNG به شناورها در منطقه خلیج فارس توسط ایران، اظهار داشت: با توجه به بالا بودن حجم قاچاق سوخت مایع، اولین طرح عرضه CNG به شناورها به صورت پایلوت و آزمایشی در قشم آغاز شده است.
این مقام مسئول، مهمترین دلیل توسعه سهم CNG در ناوگان دریایی و شناورهای کشور به ویژه در منطقه خلیج فارس و دریای عمان را مقابله با قاچاق سوخت عنوان کرد و یادآور شد: با توسعه سهم CNG در ناوگان دریایی کشور به تدریج سهمیههای گازوئیل شناورها برای مقابله با قاچاق سوخت حذف میشود.
شمس با تاکید بر اینکه هم اکنون قیمتهای عرضه CNG را منطقی عنوان کرد و افزود: فاصله قیمتی ۴۰ درصدی بین قیمت CNG و بنزین عرضه شده در جایگاههای سوخت وجود دارد که به نظر می رسد این فاصله قیمتی منطقی است.
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه به منظور توسعه کمی و کیفی صنعت CNG، دی ماه سال جاری هفتمین کنفرانس و نمایشگاه بینالمللی سوختهای جایگزین، خودرو و CNG در تهران برگزار می شود، تاکید کرد: هم اکنون سناریوهای جدیدی به منظور توسعه کمی و کیفی توسعه صنعت CNG همزمان با برگزاری این کنفرانس بین المللی تدوین و ارائه خواهد شد.
وی از جایگزین کردن مخازن کامپوزیتی با مخازن فلزی در خودروها، توسعه ناوگان اتوبوسرانی گازسوز و ورود کامیونهای CNG سوز به عنوان دیگر سناریوهای در دست اقدام نام برد و خاطرنشان کرد: علاوه بر این، استفاده از CNG به منظور گازرسانی به روستاهای دور افتاده از دیگر برنامههای در دست اقدام برای توسعه این صنعت استراتژیک در کشور است.