عباس آخوندی در پاسخ به خبرنگار ایسنا در جریان نشست خبری تصریح کرد: یکی از حوزههایی که ما برای آن برنامهریزی جدی داشته و در همایش آینده سرمایهگذاری روی آن تاکید خواهیم داشت، بحث نوسازی ناوگان کشور در عرصههای مختلف جادهای، ریلی و هوایی خواهد بود و اکنون در کشورمان حدود 122 هزار کامیون فعال هستند که عمر تعداد قابل توجهی از آنها به بالای 20 سال میرسد، قطعا بحث نوسازی آنها به منظور ارتقاء کیفیت و کاهش مصرف سوخت جزو اولویتهای غیرقابل کتمان است.
وی در پاسخ به دیگر سوال ایسنا دربارهی امکان فراهم شدن شرایط لیزینگ هواپیما در ایران نیز اظهار کرد: طبق قوانین کشوری سازمان هواپیمایی کشوری تنها به ایرلاینهایی اجازه فعالیت میدهد که با آوردن حداقل سرمایه ارائه خدمات به مسافران را تضمین میکند. بحث قوانین مربوط به هواپیماهای ملکی از اینرو مطرح است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از مسائلی که برای ما در بحث نوسازی ناوگان اهمیت دارد در کنار حفظ قوانین موجود بحث استفاده از روشهای نوین برای تامین هواپیماهای جدید خواهد بود که لیزینگ نیز جزیی از آن به حساب میآید. ما قطعا برای شرکتهای خارجی که قصد ورود به ایران را داشته و توانایی فعالیت در این عرصه را دارند برنامهریزی میکنیم و نسبت به شرایطی که بتوان از این امکانات در جهت نوسازی ناوگان هوایی کشور بهره برد تمام تلاش خود را خواهیم کرد.
آخوندی با اشاره به اهمیت همایش جذب سرمایهگذاری خارجی در حملونقل و مسکن و شهرسازی که به زودی در ایران برگزار خواهد شد، اعلام کرد: در این زمینه ما 121 پروژه را با ارزش 25 میلیارد یورو عرضه خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه پس از به نتیجه رسیدن توافق هستهای ایران با کشورهای 1+5 فصل جدیدی از امنیت منطقهای و جهانی کلید خورد، اظهار کرد: بعد از سالها کشمکش سرانجام جهان شرایط ایران را پذیرفت و ما در این بین میتوانیم براساس احترام متقابل با یکدیگر فعالیت کنیم.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ایران به عنوان یک قدرت منطقهای نسبت به شرایط و حقوق ملت خود واقف است و در جهت بهبود شرایط و رفع نیازهای مردم برنامهریزی میکند. این نشانه قدرت مردم ایران بود که در صحنه زورآزمایی جهانی به مذاکره با قدرتهای دنیا انجامید و ما امیدواریم به شکرانه این وضعیت بتوانیم در جهت شکوفایی و رشد اقتصاد کشور گام برداریم.
آخوندی با بیان اینکه ایران به هیچ عنوان به دنبال انتقامجویی نیست، اظهار کرد: ما بر مبنای احترام متقابل در چارچوب فرصتهای اقتصادی طرحهای خود را ارائه خواهیم داد. در این راستا وزارت راه و شهرسازی به عنوان نخستین وزارتخانه پیشگام شده تا مقدمات جذب سرمایه خارجی در این عرصه را فراهم کند.
وی با اشاره به ارائهی فرصتهای سرمایهگذاری در هشت زمینهی مختلف گفت: حوزههای ریلی، جادهای، هوایی، دریایی، توسعه شهری، صرفهجویی انرژی، صنایع بندری و صنایع فرودگاهی اصلیترین حوزههای سرمایهگذاری کشور خواهند بود که در این مرحله ارائه میشوند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در کنار این 121 پروژه که ارزشی در حدود 25 میلیارد یورو خواهند داشت ما طرحها و فرصتهای دیگری نیز داریم که در دیگر موقعیتها و در قالب پروژههایی جداگانه به سرمایهگذاران عرضه خواهند شد.
آخوندی مبنای اصلی وزارت راه و شهرسازی را مشارکت بخش خصوصی و عمومی عنوان کرد و گفت: در این راستا چهار حوزه مختلف تعریف شده که در آن سرمایهگذاری صورت گیرد. روشهای BOT، BLP، اجاره و اجاره به شرط تملیک روشهایی هستند که ما تلاش میکنیم در جهت ایجاد شرایط لازم برای جذب سرمایه در اختیار بخشهای خصوصی و خارجی قرار دهیم.
وی دربارهی جزییات طرحهای ارائه شده در همایش آتی فرصتهای سرمایهگذاری نیز توضیح داد: 35 پروژه در حوزه شرکت عمران شهرهای جدید، سه پروژه در فرودگاه امام خمینی (ره)، شش پروژه در حوزه ریلی، پنج پروژه در حوزه آزادراهی و 23 پروژه در حوزه فرودگاهی بخش عمدهای از این طرحها را میسازد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین ادامه داد: سازمان راهداری با سه پروژه، سازمان بنادر و دریانوردی با 22 پروژه، شرکت راهآهن با 15 پروژه در این زمینه حضور خواهند داشت. در توسعه شهری و بازسازی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز هر یک سه پروژه مجزا ارائه خواهند شد.
آخوندی در پاسخ به این سوال که آخرین مذاکرات ایران با شرکتهای بزرگ هواپیماساز در چه مرحلهای قرار دارد نیز اظهار کرد: ما برآوردی از نیاز ناوگان هوایی کشورمان تا سال 2020 داشتهایم و در مذاکرات و پیگیریها نیز براساس همین مساله عمل میکنیم. در این زمینه مذاکراتی با ایرباس و بویینگ صورت میگیرد که در صورت نهایی شدن در رابطه با آنها جزییتر صحبت خواهیم کرد.
وی همچنین دربارهی مذاکره با شرکت سوخو برای خرید هواپیماهای مسافرتی این شرکت نیز گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان مسوول بررسی صلاحیت هواپیماهای جدید فعال است و این سازمان هنوز هیچ بررسی دربارهی صلاحیت و ویژگیهای هواپیمای سوخو نداشته است. این احتمال وجود دارد که در برنامههای آتی بررسی این هواپیما نیز در دستور کار قرار گیرد، اما در حال حاضر در این زمینه هیچ صحبتی مطرح نیست.
وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت آزادراه تهران – شمال نیز تاکید کرد: این آزادراه از همان ابتدا یک دندان کج بود که برای تعداد زیادی از دولتها مشکلآفرین شد. البته ما برنامهریزیهای لازم در این زمینه را انجام دادهایم تا این کار با سرعت بیشتری تکمیل شود.