کد خبر: ۵۰۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - 18 September 2015
معاون وزیر نفت از پیشی گرفتن عرضه از تقاضا و بحران اقتصادی در چین و احتمال سرایت آن به سایر کشورها به عنوان مهمترین عامل کاهش قیمت جهانی نفت یاد کرد و افزود: با ایجاد بحران اقتصادی در چین، ارزش بورس‌های این کشور حدود ۳ هزار میلیارد دلار کاهش یافت که این موضوع در کاهش تقاضای نفت چین و حتی سرایت بحران اقتصادی این کشور به سایر کشورها تاثیرگذار بوده است.
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه ورود یک میلیون بشکه نفت ایران عامل تعیین کننده‌ای در کاهش قیمت نفت نیست، از توقف کاهش قیمت نفت سخن گفت و عنوان کرد: پیشی گرفتن عرضه از تقاضا عامل کاهش قیمت نفت است.

به گزارش خبرنگار مهر، رکن‌الدین جوادی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش مهر با اعلام اینکه روند کاهش قیمت جهانی نفت مستقل از بازگشت بشکه‌های نفت ایران به بازار است، تصریح کرد: بازگشت یک میلیون بشکه نفت ایران به بازار، تعیین کننده در قیمت نیست و عوامل دیگری در کاهش قیمت نفت تاثیرگذار هستند.

معاون وزیر نفت از پیشی گرفتن عرضه از تقاضا و بحران اقتصادی در چین و احتمال سرایت آن به سایر کشورها به عنوان مهمترین عامل کاهش قیمت جهانی نفت یاد کرد و افزود: با ایجاد بحران اقتصادی در چین، ارزش بورس‌های این کشور حدود ۳ هزار میلیارد دلار کاهش یافت که این موضوع در کاهش تقاضای نفت چین و حتی سرایت بحران اقتصادی این کشور به سایر کشورها تاثیرگذار بوده است.

وی با اعلام اینکه چین تمهیداتی را به منظور افزایش مصارف داخلی و جبران بحران اقتصادی در دستور کار قرار داده است، تاکید کرد: قطعا قیمت نفت به بشکه‌ای کمتر از ۴۰ تا ۴۵ دلار در بازار کاهش نمی‌یابد.

جزئیات ذخیره‌سازی نفت ایران بر روی آب

جوادی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگر مهر در خصوص میزان ذخیره‌سازی نفت خام ایران بر روی آب توضیح داد: میزان ذخیره نفت ایران بسیار کمتر از آن عددی است که در برخی از رسانه‌های خارجی مطرح می‌شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه هم‌اکنون حجم ذخیره نفت خام ایران کمتر از ۱۰ میلیون بشکه برآورد می‌شود، گفت: به عبارت دیگر، حجم ذخیره نفت خام ایران بر روی دریا طبیعی و عادی است و هم‌اکنون مشکلی در فروش و صادرات نفت وجود ندارد.

این عضو هیات مدیره شرکت نفت با یادآوری اینکه ذخیره‌سازی نفت خام بر روی دریا و یا مخازن ذخیره‌سازی پایانه‌ها و یا کشورهای مقصد توسط تولیدکنندگان بزرگ نفت امری طبیعی و عادی است، تاکید کرد: ذخیره‌سازی نفت خام در راستای پشتیبانی از روند تولید و صادرات نفت انجام می‌شود.

قول و قراری با خارجی‌ها نگذاشته‌ایم

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر قول و قرار ایران با شرکت‌های خارجی به منظور واگذار طرح توسعه میادین نفت و گاز در دوران پساتحریم، گفت: تاکنون به استثنای هند، هیچ‌گونه قول و قراری با کشورهای خارجی به منظور واگذاری طرح توسعه میادین نفت و گاز نگذاشته‌ایم.

جوادی با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات نفتی ایران و هند، تصریح کرد: هند پس از مدت‌ها متوقف ساختن روند مذاکرات به منظور مشارکت و سرمایه‌گذاری در طرح توسعه میدان گازی فرزاد B اظهار تمایل کرده که مذاکرات با این شرکت‌ها ادامه یابد.

وی همچنین از رونمایی قراردادهای جدید نفتی ایران در کنفرانس تهران به جای لندن در آبان‌ماه سال‌جاری خبر داد و  افزود: قرار است کنفرانس نفتی تهران اواسط آبان‌ماه سال‌جاری به منظور معرفی قراردادهای نفتی ایران در دوران پساتحریم برگزار شود و به فاصله چند ماه کنفرانس مشابه دیگری در لندن برگزار خواهد شد.

معاون وزیر نفت در خصوص برنامه‌های افزایش تولید نفت خام ایران در منطقه خلیج فارس، توضیح داد: در شرایط فعلی، حجم ذخایر نفت ایران در خلیج‌فارس بیش از ۱۰۰ میلیارد بشکه برآورد می‌شود که با افزایش هر یک‌درصد ضریب بازیافت، یک میلیارد بشکه به ظرفیت تولید نفت خام ایران افزوده می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پایان با بیان اینکه قصد داریم تولید نفت در خلیج‌فارس را از ۵۰۰ هزار بشکه فعلی به بیش از ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون پایانه‌های نفتی کشور دوران بازسازی و نوسازی خود را پشت‌سر گذاشته و آماده میزبانی کشتی‌های نفتکش خارجی در دوران پساتحریم هستند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: