کد خبر: ۵۰۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - 17 September 2015
پلیس مجارستان با آوارگان در نزدیک مرزهای این کشور با صربستان درگیر شد.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، پناهجویان نزدیک مرزهای مجارستان روز چهارشنبه به مقامات این کشور و صربستان دو ساعت فرصت دادند تا موانعی مانند سیم خاردار را از مقابل ورودی مرزها بردارند، وگرنه آنها تلاش خواهند کرد به زور از مرزها عبور کنند. درگیری ها زمانی آغاز شد که مسئولان، درخواست مهاجران را رد کردند. نیروهای پلیس ضد شورش نیز به سوی مهاجران گاز اشک آور شلیک کردند و همین مسئله اوضاع را وخیم تر کرد.

بن ویدرمن خبرنگار شبکه گزارش داد ؛ بسیاری از پناهجویان گمان کردند مقامات به آنها اجازه عبور از مرزها را می دهند، برای همین مهاجران در بین آنها زن و کودک دیده می شود به نزدیک مرزها هجوم آوردند. اما در این زمان، پلیس مجارستان به سوی آنها گاز اشک آور شلیک کردند و مهاجران نیز سراسیمه از محل گریختند.

پیتر سیارتو Peter Szijjarto وزیر امور خارجه مجارستان از واکنش کشور خود به این بحران دفاع کرد و گفت: بگذارید صراحتاً بگویم که ما در مرزهای خود دیوار احداث نکرده ایم، بلکه تنها حصاری را بین مرزهای صربستان و مجارستان قرار داده ایم. می دانید که مرز صربستان و مجارستان، جزء مرزهای خارجی پیمان شنگن است. در پیمان شنگن نیز به صراحت قید شده است که عبور از مرزهای کشورهای عضو این پیمان تنها در ساعات کاری از طریق گذرگاه های مرزی رسمی امکان پذیر است. این وظیفه اساسی کشورهای عضو پیمان شنگن در امتداد مرزها خارجی است که از این موضوع اطمینان حاصل کنند».

خبرنگار شبکه افزود : پلیس مجارستان بسیاری از مهاجران را نزدیک مرزهای ورودی این کشور بازداشت کرد و دیگر برای پناهجویان محرز شده است که این گذرگاه مرزی به این زودی ها باز نخواهد شد. به همین علت آنها قصد دارند از مسیر دیگری عازم کرواسی شوند. دولت کرواسی اعلام کرده است از پناهجویان استقبال خواهد کرد، اما مشخص نیست بعد از آن چه خواهد شد. ما هنوز نمی دانیم مقامات اسلوونی با مهاجران یا پناهجویانی که قصد دارند وارد خاک این کشور شوند، چگونه برخورد خواهند کرد. نکته دیگر اینکه، برخی مهاجران که مسیر طولانی را از کشور افغانستان تا نزدیک مرزهای مجارستان پیموده اند، منابع و توانایی لازم را برای آغاز سفر تازه ندارند. آنها که شنیده اند آلمان، درهای خود را به روی پناهجویان باز کرده است، امیدوار بودند از داخل خاک مجارستان عبور کنند و خود را به اتریش، آلمان یا سوئد برسانند.

نیروهای امدادی همچنین درباره خطر مین های زمینی باقی مانده از دوران جنگ بالکان و خطر آن برای پناهجویانی که قصد دارند خود را به کرواسی برسانند، هشدار دادند. با وجود این، دولت کرواسی می گوید میدان های مین کاملاً پاکسازی شده است. هم اکنون بسیاری از مهاجران به همراه فرزندان و خانواده خود در مناطق مرزی صربستان چادر زده و آنجا مستقر شده اند.

بسیاری از کشورهای اروپایی هنوز درباره بحران مهاجران تصمیم قطعی نگرفته اند: هم اکنون واکنش های آلمان با مجارستان یا دیگر کشورها تفاوت آشکار دارد. ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا حتی نتوانسته است کشورهای اروپایی را در زمینه اختصاص سهمیه پذیرش مهاجران مجاب کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: