کد خبر: ۵۰۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۱ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - 16 September 2015
وی با یادآوری این‌که ارزش ریالی صادرات پسته از ایران به دیگر نقاط جهان از یک میلیارد دلار فعلی به یک و نیم میلیارد دلار رسیده است، خاطرنشان کرد: شهرستان دامغان با ۱۰۰ واحد فراوری پسته فعال توانسته رتبه اول کشور در تولید این محصول را به خود اختصاص دهد.
 قائم‌مقام معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی از رشد ۵۰ درصدی صادرات پسته ایران به دیگر نقاط جهان خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۲۰ هزار تن پسته صادر شد که این مقدار افزایش خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، جهانگیر عرب در دومین جشنواره ملی پسته ایران که با حضور تجار، بازرگانان و کارشناسان و صاحب‌نظران کشور بعد از ظهر چهارشنبه در تالار همایش‌های جمعیت هلال‌احمر دامغان آغاز بکار کرد با اشاره به رشد ۵۰ درصدی صادرات پسته ایران افزود: سال زراعی ۹۳-۹۲ رشد و تولید پسته نسبت به سال گذشته افزایش شش درصدی داشته است.

وی با یادآوری این‌که ارزش ریالی صادرات پسته از ایران به دیگر نقاط جهان از یک میلیارد دلار فعلی به یک و نیم میلیارد دلار رسیده است، خاطرنشان کرد: شهرستان دامغان با ۱۰۰ واحد فراوری پسته فعال توانسته رتبه اول کشور در تولید این محصول را به خود اختصاص دهد.

قائم‌مقام معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با اشاره به این‌که دامغان با تولید ۳۵ هزار تن پسته توانسته در تولید این محصول در کشور نقش خود را به‌خوبی ایفا کند، تصریح کرد: معرفی پسته دامغان در بازارهای داخلی و خارجی نیازمند دانش فنی، فنّاوری و تولیدات کیفی است و می‌طلبد تولیدکنندگان به این سمت‌وسو گام بردارند.

کشاورزی یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی در حفظ جمعیت‌های شهری و روستایی

استاندار سمنان نیز در این مراسم جشنواره پسته را شکرگزاری به درگاه خداوند متعال برای این طلای سبز منطقه که نقش استراتژیکی در اقتصاد کشور دارد دانست و عنوان کرد: محصولات کشاورزی استان به دلیل تنوع  آب‌وهوا و خاک ویژگی‌های خاصی در کشور دارد و می‌تواند به‌عنوان مهد پرورش و بهره بردای محصولات کشاورزی قرار بگیرد.

محمد وکیلی بابیان این نکته که از ۱۶ هزار هکتار باغات پسته استان سمنان سالانه ۳۵ هزار تن محصول برداشت می‌شود، ابراز داشت: کشاورزی و باغداری یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی در حفظ جمعیت شهر و روستا مهم و تأثیرگذار است.

وی یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی را ایجاد اشتغال پایدار که موجب ایجاد ارزش‌افزوده قابل‌توجه می‌شود، معرفی کرد و اظهار داشت: ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد پسته دامغان با تلاش پسته کاران و کشاورزان فراهم‌شده و ده برابر میزان بودجه ملی و استانی در سمنان است.

نیروی انسانی، تحقیقات و فنّاوری بومی عامل توسعه کشاورزی

نماینده عالی دولت در استان سمنان برداشت محصول پسته را عامل جذب کارگر و ایجاد اشتغال و کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی خواند و تأکید کرد: داشت و برداشت و بازار خوب این محصول باعث اشتغال بیشتر جمعیت بیکار استان خواهد شد.

وکیلی با اشاره به این‌که باید در مسیر توسعه کشاورزی به نیروی انسانی، تحقیقات و فنّاوری بومی بیش از گذشته اعتماد کنیم، بیان داشت: استقرار گمرک پسته در شهرستان دامغان و فراوری بالای این محصول در منطقه می‌تواند در بالا بردن ارزش‌افزوده پسته نقش مهمی ایفا کند و امیدواریم با اجرای این جشنواره به رشد و توسعه بخش کشاورزی کمک کرده و دستاوردهای خوبی داشته باشیم.

همه نعمت‌های خدا را قدر بدانیم

امام‌جمعه دامغان نیز بابیان اینکه انسان انقدر عزیز و شریف است که خداوند او را مخاطب خود قرار داده است، گفت: با قدردانی نعمت‌های خداوند بهتر می‌توانیم به خداشناسی خداوند رحمان و رحیم پی ببریم.

حجت‌الاسلام سید محمود ترابی بابیان این مطلب که باید خود را شکرگزار نعمت‌های خداوند بدانیم تا از این طریق ارزش‌های دینی، معنوی و مادی بهتر در جامعه جاری و ساری شود، افزود: همه انسان‌ها باید نعمت‌های خدا را پاس بدارند و برگزاری جشنواره پسته نمونه‌ای از شکرگزاری انسان به درگاه خداوند است.

حضور ۲۲ شرکت در ۴۵ غرفه نمایشگاه دومین جشنواره ملی پسته ایران

دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی پسته ایران هم  با ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات انجام‌شده در برگزاری این جشنواره خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی با باغداران درزمینهٔ استفاده مناسب از کودها، سموم و ادوات کشاورزی، ارائه مقالات علمی از طریق سایت جشنواره، برگزاری تورهای گردشگری از اماکن تاریخی و تفریحی شهرستان، بررسی زمینه‌های اشتغال جوانان با تهیه و واگذاری دستگاه‌های فراوری پسته از برنامه‌های کلی دومین جشنواره ملی پسته ایران در دامغان است.

رضا زارع زاده تصریح کرد: ۴۵ غرفه با حضور ۲۲ شرکت از استان‌های کشور در برگزاری دومین جشنواره ملی پسته ایران در دامغان حضور دارند.


وجود هفت هزار هکتار باغ پسته در تاجیکستان

سفیر کشور تاجیکستان در ایران نیز همکاری کشور خود در کشاورزی به جمهوری اسلامی ایران یادآور شد و عنوان کرد: همکاری‌های تاجیکستان با ایران در تمامی ابعاد و زمینه‌ها بیش از گذشته تقویت می‌شود.

نعمت امامزاده با اشاره به این‌که کشور تاجیکستان با نظر داشتن موضوعات مشترک همچون دین و زبان تلاش می‌کند در ارتباط با ایران این ابعاد تقویت شود، ابراز داشت: هفت هزار هکتار باغ پسته در کشور تاجیکستان وجود دارد که سه هزار هکتار آن را پسته جنگلی تشکیل می‌دهد.

به گفته وی برگزاری جشنواره ملی پسته ایران در شهرستان دامغان فرصتی مغتنم است که از تجربیات یکدیگر در بحث تولید پسته استفاده شود و این حرکت به رشد و توسعه بخش کشاورزی دو کشور کمک کند.

اجرای برنامه‌های هنری توسط گروه‌های هنری گرمسار و کردستان، برنامه هنری تک‌خوانی و اجرای برنامه آئین شکرگزاری نونهالان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) دامغان از دیگر برنامه‌های نخستین روز برگزاری دومین جشنواره ملی پسته ایران در دامغان بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: