کد خبر: ۵۰۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - 11 September 2015
شاوارش کوچاریان، معاون وزیر امور خارجه ارمنستان، اعلام کرد که حدود سه ماه است که این کشور پیشنهاد داده است که اتحادیه اقتصادی اورآسیا تجارت آزادتری را با ایران پایه ریزی کند.
مقامات ایروان اعلام کردند، اتحادیه اقتصادی اورآسیایی، پیشنهاد این کشور برای بررسی طرح تشکیل یک منطقه آزاد تجاری با ایران را پذیرفته است.

به گزارش  فارس به نقل از مسیپوست، مقامات ارمنستان اعلام کردند، اتحادیه اقتصادی اورآسیایی که توسط روسیه مدیریت می‌شود، پیشنهاد این کشور برای بررسی طرح ایجاد یک منطقه آزاد تجاری با ایران را پذیرفته است.

مدت هاست که ایران و ارمنستان در حال تلاش برای رسیدن به یک توافق هستند، تا تعرفه‌های گمرکی بین دو کشور برداشته شده و یا حداقل کاهش یابد، اما در حال حاضر ارمنستان به دلیل عضویت در اتحادیه اقتصادی اورآسیا دیگر حق مذاکره مستقل برای تجارت آزاد با کشور دیگری را ندارد که این مسئله از ابتدای سال 2015 اجرایی شده است.

این کشور تنها همراه روسیه و سه کشور دیگر عضو شوروی سابق و عضو کنونی اتحادیه اقتصادی اورآسیایی می تواند اقدام به چنین کاری کند.

شاوارش کوچاریان، معاون وزیر امور خارجه ارمنستان، اعلام کرد که حدود سه ماه است که این کشور پیشنهاد داده است که اتحادیه اقتصادی اورآسیا تجارت آزادتری را با ایران پایه ریزی کند.

این مقام ارمنی تأکید کرد که اعضای این اتحادیه توافق کردند، تا پیشنهاد  این کشور با هدف ارزیابی منافع و مخاطرات گسترش تجارت با ایران را مورد بررسی قرار دهند.

کوچاریان تأکید کرد: ایران همواره نسبت به این مسئله از خود تمایل نشان داده است.

یکی از مشوق های اصلی ارمنستاان در پیشبرد این اقدام، گسترش دسترسی تولید کنندگان ارمنی به بازار داخلی بزرگ ایران است که سال های به دلیل اعمال تعرفه های گمرکی بالا از دسترس این تولیدکنندگان دور مانده بود.

در سال گذشته میلادی ارزش مبادلات دوجانبه ایران با ارمنستان در حدود 291 میلیون دلار برآورد شده است که حدود 70 درصد از این میزان مربوط به صادرات کالاهای ایرانی به این کشور می شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: