کد خبر: ۴۹۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - 03 September 2015
اداره مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر پاکستان اعلام کرد این کشور با بحران فزاینده اعتیاد به مواد مخدر روبروست اما بودجه اندکی را به مقابله با این معضل اختصاص می دهد.
خاور هنیف مدیر کل اداره مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر پاکستان گفت دولت سالانه برای هر فرد معتاد چهار سنت هزینه می کند که این رقم برای هشت میلیون و نهصد هزار معتاد معادل 265 هزار دلار است.
هنیف افزود سیاست جدی برای حفظ و نگهداری مراکز بازپروری معتادان به مواد مخدر و مشروبات الکلی در سراسر کشور وجود ندارد.

اعتیاد به مواد مخدر در پاکستان به ویژه در ایالت خیبر پختونخوآ در شمال غربی این کشور بسیار شایع است.
دفتر مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرم و جنایت سازمان ملل متحد سال 2013 میلادی در گزارشی درباره مصرف مواد مخدر در پاکستان اعلام کرد ده و نه دهم درصد از جمعیت 15 تا 64 سال ایالت خیبر پختونخوآ به مواد مخدر اعتیاد دارند.

بر اساس این گزارش که سال گذشته منتشر شد ، آمار استفاده از حشیش ، افیون و تسکین دهنده های مخدر در این ایالت بسیار بالا و میزان استفاده از آنها به ترتیب چهار و هفت دهم درصد ، پنج و هشت دهم درصد و دو و چهار دهم درصد است.

در این گزارش همچنین آمده است حدود یک و چهار دهم درصد جمعیت این ایالت از افیون استفاده می کنند که بر این اساس ، 140 هزار نفر به هروئین و 84 هزار نفر به تریاک اعتیاد دارند.
یکی از مقامات مبارزه با مواد مخدر در پیشاور گفت برای مبارزه با معضل اعتیاد تسهیلات کافی در اختیار نیست.

این مقام افزود : « نبود مراکز بازپروری و درمان معتادان در ایالت خیبر پختونخوآ به این معناست که جان حدود یک میلیون و 600 هزار معتاد در معرض خطر است.»
بنیاد دوست ، تنها مرکز مجهز برای بازپروری معتادان در این ایالت است و از زمان راه اندازی این مرکز در سال 1992 میلادی 26 تا 27 هزار نفر در آنجا درمان شده اند.

این بنیاد 16 شعبه داشت اما تمامی این شعب به دلیل کمبود بودجه بسته شدند و تنها یک شعبه در پیشاور با ظرفیت درمان 350 معتاد باقی مانده است.
طول درمان معتادان بزرگسال 45 تا 75 روز و طول درمان کودکان و نوجوانان هشت تا 18 ساله سه ماه است.
این افراد اغلب به دلیل اعتیاد به مواد مخدری چون حشیش ، تریاک و هروئین درمان می شوند.
کودکان معتاد در پاکستان اغلب کودکان خیابانی هستند.

بنیاد دوست که با کمک خیرین اداره می شود 50 کودک معتاد و 200 معتاد بزرگسال را تحت درمان دارد که از این تعداد 150 بزرگسال و 15 کودک به ویروس اچ آی وی آلوده هستند.
مقامات مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر در پیشاور اعلام کردند اغلب معتادان به مواد مخدر که شامل آوارگان افغان ، مهاجران و پاکستانی های اخراج شده از سایر کشورها می شوند اچ آی وی مثبت دارند.

بر اساس آمار سازمان مبارزه با مواد مخدر و جرم و جنایت سازمان ملل متحد ، میزان مصرف هروئین در پاکستان سالانه 44 تن است و سالانه حدود 110 تن هروئین و مرفین از افغانستان با عبور از خاک پاکستان به بازارهای بین المللی قاچاق می شود.

در این گزارش آمده است 74 درصد تریاک جهان در افغانستان تولید و 40 درصد از طریق خاک پاکستان به سایر نقاط جهان عرضه می شود.
به گزارش یونایتدپرس از پیشاور ، حدود 34 درصد دیگر از طریق خاک ایران و بقیه از طریق روسیه و سایر کشورهای آسیای مرکزی قاچاق می شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: