کد خبر: ۴۹۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۲ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - 29 August 2015
معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ديروز بعد از ظهر پس از شرکت در جلسه اي که به طور مجازي پاسخ گوي کاربران شبکه‌هاي اجتماعي کلوب، توييتر و تلگرام بود، در جمع فعالان فضاي مجازي در سالن همايش‌هاي سازمان حفاظت محيط زيست حضور يافت و پس از انجام مراسم و سخنراني فعالان هنري، اجتماعي و مجازي به سوالات مطرح شده، پاسخ گفت.
برخورد نامناسب با حيوانات رها شده در خيابان‌ها از سوي شهرداري‌ها و نحوه جلوگيري از اين اقدام‌ها، همچنين مسووليت سازمان در اين امر از جمله اين سوالات بود که ابتکار در پاسخ به آن گفت: اين موضوع يکي از پر کامنت ترين مباحث منتشر شده در فضاي مجازي است که نگراني‌هاي بسياري را براي دوستداران حيات وحش به همراه داشته است.

وي افزود: اگرچه سازمان محيط زيست هيچ مسووليت مستقيمي در اين زمينه ندارد و اين موضوع از تکاليف و وظايف شهرداري‌هاست که به صورت مستيقم زير نظر وزارت کشور فعاليت دارند، ولي؛ نخست آن که چنين رفتارهاي قساوت باري خلاف حقوق حيوانات در قوانين بين المللي و ملي و مهم تر از آن خلاف آموزه‌هاي ديني و فرهنگي ايرانيان است.

معاون رئيس جمهور با بيان اينکه به منظور جلوگيري از چنين اقداماتي دستورالعمل‌ها و ضوابطي خاص اين موضوع از سوي سازمان حفاظت محيط زيست تهيه و يا مورد بازنگري واقع شده و به وزارت کشور ابلاغ شده است، اظهار کرد: در اين دستورالعمل‌ها قيد شده است که براي مديريت حيوانات رها شده يا خياباني از روش‌هايي بهره گرفته شود که مصداق حيوان آزاري نباشد و بر طبق اصول و استانداردهاي جهاني باشد.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با تاکيد بر اين موضوع که شهرداري‌ها وظيفه نظارت بر اين مهم را دارند، تصريح کرد: البته مديران کل استاني سازمان حفاظت محيط زيست حسب اطلاع رساني‌هاي دقيق و درست با شهرداران متخلف برخورد قانوني خواهند کرد.
ابتکار تهيه و تدوين پيش نويس قانون حمايت از حيوانات خياباني حسب پيشنهاد فعالان محيط زيست براي تقديم به مجلس را از ديگر اقدامات در اين راستا برشمرد و گفت: پيش از اين هيچ قانوني براي حمايت از حيوانات رها شده در خيابان‌ها وجود نداشته است و به زودي و پس از طي مراحل نهايي اين قانون با حضور فعالان محيط زيست و براي جلب نظرات و پيشنهادات آن‌ها بررسي خواهد شد.

وي ضمن يادآوري اين موضوع که مواردي که داراي اطلاعات کامل، دقيق و درست باشند قابل پيگيري هستند، اظهار کرد: متاسفانه برخي موارد منتشر شده در فضاي مجازي از صحت و اعتبار زماني و مکاني برخوردار نيستند.
معاون رئيس جمهور اشاره اي هم به ايجاد اورژانس حيات وحش در برخي نقاط کشور با همکاري فعالان حقوق حيوانات داشت و افزود: برخي از اين اورژانس‌ها براي حمايت از حيوانات خياباني نيز اعلام آمادگي کرده‌اند.

تأمين 100 کيلووات برق مورد نياز مجموعه پرديسان از نيروگاه خورشيدي اين مجموعه/ پروژه اي بدون ارزيابي زيست محيطي دولت يازدهم وجود ندارد
سؤال در خصوص نيروگاه خورشيدي پارک پرديسان از سوي يکي از فعالان حوزه تغييرات آب و هوا نيز با اين پاسخ از سوي معاون رئيس جمهور مواجه شد که از طريق همين نيروگاه، 100 کيلووات برق مورد نياز در مجموعه پرديسان تأمين مي‌شود که البته به دنبال افزايش ميزان برق توليدي از اين طريق هستيم.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در پاسخ به سؤال ديگر اين فعال فضاي مجازي، تاکيد کرد: سدسازي از جمله مهم‌ترين مواردي است که الزاماً نياز به ارزيابي زيست دارد.
وي خاطرنشان کرد: فرآيند دقيق و علمي و نظارت کامل بر روند ارزيابي زيست محيطي پروژه‌هاي در حال انجام وجود دارد به نحوي که هيچ پروژه اي در دولت يازدهم بدون ارزيابي زيست محيطي وجود ندارد.

ابتکار با ابراز تأسف از غفلت سال‌هاي گذشته از روند مهمي چون ارزيابي زيست محيطي، اظهار کرد: تلاش کرديم با اصلاح روندها و بازنگري در قوانين، روند کاملاً منظم و علمي و دقيقي ايجاد کنيم. ضمن اينکه لايحه ارزيابي زيست محيطي نيز در همين راستا تهيه و تدوين شده است.

مشارکت با وزارت راه و شهرسازي براي رفع مشکل کشکان
معاون رئيس جمهور در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر تشکيل يا عدم تشکيل کارگروه مازوت و نفتکش ها حوزه کشکان در استان لرستان، گفت: براي رفع مشکل، مکاتبات عديده اي با وزارت راه و شهرسازي صورت گفته است ولي مسئله بسيار پيچيده تر از شکل ظاهري است.

وي افزود: بخشي از مشکل به دليل فرسودگي نفتکش هاي عراق و ترانزيت نفت از آن مسير و بخشي ديگر به دليل فرسودگي خودروهاي سنگين در کشور و استاندارد نبودن اين خودروها و در نهايت بخشي از مشکل به دليل فقدان مسير مناسب جاده اي است که رفع آن‌ها حتي در مورد مسائل داخلي زمان بر است و نياز به اعتبارات زيادي دارد.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: در همين راستا مقرر شد در کوتاه مدت با نصب علايم راهنمايي و رانندگي و کنترل سرعت نفتکش ها، موضوع مورد پيگيري قرار گيرد و به مرور زمان اقدامات بلند مدت نيز در دستور کار قرار گيرد.
ابتکار تاکيد کرد: تمام اين موارد علاوه بر پيگيري سازمان محيط زيست براي اجراي دقيق و درست، نياز به پيگيري و نظارت فعالان محيط زيست منطقه دارد.

فضا براي طرح ديدگاه‌ها باز است
معاون رئيس جمهور در پاسخ به سوالي در خصوص برنامه ششم، گفت: فعالان نهادهاي مدني در نشست‌هاي بررسي و تدوين فصل محيط زيست در برنامه ششم حضور و حق رأي دارند و اگر مواردي مد نظر فعالان است مي‌توانند از آن طريق پيگيري کنند.

وي در خصوص درخواست ديدارهاي اشخاص هم با اشاره به حجم فشارها، بحران‌ها، مشکلات و چالش‌هاي محيط زيست کشور پاسخگويي به تمامي اين درخواست‌هاي ديدار حضوري را غير ممکن دانست و اظهار کرد: خوشبختانه فضا براي طرح ديدگاه‌ها و حتي نقدها در فضاي مجازي بسيار باز است و من نيز تلاش مي‌کنم تمامي اين ديدگاه‌ها را رصد کنم. ضمن اينکه اين ملاقات‌ها مي‌تواند به فراخور موضوعات با معاونان و مديران سازمان صورت پذيرد.

ابتکار در بخش ديگري از پاسخ خود به طرح تنفس جنگل‌هاي هيرکاني اشاره داشت و افزود: اين طرح با خواست و تاکيد رئيس جمهور و رئيس مجلس شوراي اسلامي در حال پيگيري مشترک توسط دو سازمان حفاظت محيط زيست و جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري است.

معاون رئيس جمهور تاکيد کرد: به رغم مسئوليت‌هاي فراوان که فراتر از توان سازمان محيط زيست است، حاضر به همکاري و نظارت در طرح تنفس جنگل‌هاي هيرکاني شديم و دستورالعمل و مصوبه دولت در اين خصوص شديم در حالي که مسئوليت مستقيمي در اين زمينه نداشتيم.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست خاطرنشان کرد: مقررات جاري کشور لازم الاجراست.

آموزش کودکان از اولويت‌هاي مهم سازمان محيط زيست است
ابتکار در پاسخ به خانم محمدي کوچک‌ترين عضو حاضر در جلسه که از وي در خصوص تأثير فرهنگ سازي و آموزش کودکان و اقدامات صورت گرفته در اين زمينه سؤال کرد با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده ميان سازمان حفاظت محيط زيست و آموزش و پرورش و فعاليت‌هاي صورت گرفته در راستاي اين تفاهم نامه، گفت: آموزش کودکان به دليل اهميت اصلاح رفتاري آن‌ها، همچنين تأثير کودکان بر اصلاح رفتار والدين از اولويت‌هاي مهم سازمان محيط زيست است.

معاون رئيس جمهور آموزش معلمان، ترويج مدارس سبز و افتتاح 2400 مدرسه زيست محيطي در سال تحصيلي جديد، افزوده شدن محيط زيست به عنوان يکي از مهم‌ترين محورهاي آموزشي و اجرايي مربيان پيشاهنگي را از جمله مهم‌ترين اقدامات در اين راستا برشمرد و افزود: اين اقدامات در سطوح گسترده تري در حال پيگيري است.

وي از تلاش‌هاي مدير روابط عمومي و مجموعه همکاران خود در سازمان محيط زيست نيز تقدير کرد و موفقيت‌هاي حاصله را نتيجه فعاليت جمعي همکاران خود دانست.

مخالف کمپين سازي براي محيط بانان دربند هستم/ همه پيگیري ها بايد در مجراي قانوني شکل بگيرد
سؤال در خصوص ضرورت کمپين سازي براي محيط بانان دربند از سوي يکي از حاضرين با واکنش منفي رئيس سازمان حفاظت محيط زيست مواجه شد. زيرا وي معتقد بود که غوغاسازي رسانه اي و مجازي تنها منجر به پيچيده تر شدن موضوع مي‌شود و ضرورت دارد هر اقدامي در اين زمينه در مجراي قانوني پيگيري شود.

معاون رئيس جمهور با ابراز خرسندي از اعلام رضايت خانواده شاکي از محيط بان اسعد تقي زاده، گفت: اين موفقيت را مرهون تلاش دو سالانه همکارانم در محيط زيست ستاد و استان، نماينده ولي فقيه در استان و مقامات محلي مي دانم ولي هرگونه اطلاع رساني در خصوص محيط بانان دربند، تنها بايد از طريق سازمان و در چارچوب قانوني باشد.

يکي ديگر از حاضرين در نشست هم خواستار توجه بيشتر رئيس سازمان حفاظت محيط زيست به فعاليت‌هاي کاربراني در فضاي مجازي شد که به صورت ناشناخته و به دور از مرسومات رايج اين فضاها همچون انتشار کليپ و فيلم و عکس سعي در کاشت بذر اميد در دل‌ها براي رفع بحران‌هايي همچون درياچه اروميه از طريق ارائه راه کارهاي علمي و تخصصي و ايجاد تالارها و اتاق‌هاي گپ و گفت با حضور عموم جامعه دارند.

مدير انجمن پرندگان شکاري ايران نيز يکي ديگر از فعالان مجازي حاضر در جلسه بود که ضمن تشکر از همکاري‌هاي صورت گرفته از سوي مديران کنوني سازمان، خواستار افزايش اين حمايت‌ها براي حفظ گونه‌هاي شکاري ايران شد.

طرح درخواست‌ها و انتقاداتي در خصوص توجه بيشتر به سرچشمه‌هاي آب شيرين خزر از رودخانه البرز که به دليل سرريز شدن فاضلاب طي سال‌هاي اخير، کارکرد خود را از دست داده‌اند، درخواست بهره گيري از پايش آنلاين و مداوم براي ورودي‌ها و خروجي‌هاي خزر، تدوين و اجرايي کردن راه کارهايي براي جلوگيري از کاهش سطح آب خزر، جلوگيري از گسترش تبديل بي ضابطه مناطق ويژه اقتصادي به مناطق آزاد تجاري که به ويژه تهديد بزرگ براي جزاير خزر و ميانکاله محسوب مي‌شود از ديگر مباحث مطروحه در اين نشست چهار ساعته بود.
بحرآسمان و جلوگيري از معدن کاوي در اين منطقه از ديگر خواسته‌هاي فعالان حاضر در نشست ابتکار با فعالان فضاي مجازي بود. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: