کد خبر: ۴۹۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - 29 August 2015
مدیرکل گمرک سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: برای کاهش زمان توقف ناوگان ترانزیت عبوری نیاز به دستگاه‌های کنترلی روزآمد است که موجود نیست و برای پیشگیری از صف‌های کیلومتری کامیون، سیستم مکانیزه نوبت‌دهی در دست راه‌انداری است.
بانکداری ایرانی ـ سرویس گردشگری و مناطق آزاد: اکبر نوبخت به آخرین تغییرات گمرکی در مرز بازرگان به عنوان یکی از بزرگترین ورودی‌های مرزی گفت: با توجه به اینکه قرار است حجم مبادلات تجاری ایران با ترکیه به 30 میلیارد دلار برسد، باید تلاش کنیم تا زیرساخت‌هایی همچون تردد کامیون‌های ترانزیتی، پایانه صادراتی و کنترل غیرمحسوس توسعه یافته و به روز شود.

وی از ساخت پایانه صادراتی به مساحت 16 هزار مترمربع در منطقه آزاد ماکو خبر داد و گفت: این پایانه دارای انبار و امکانات تهویه و بارگیری 500 کامیون است که کار حمل و نقل را انجام می‌دهند.
نوبخت به آمار گمرکی در سال 93 اشاره کرد و گفت: طبق اطلاعات گمرکی، 136 هزار و 262 تن کالا به ارزش 85 میلیون و 495 هزار دلار از گمرکات منطقه ماکو صادر شده است که عمده آن، مواد غذایی، البسه و محصولات پتروشیمی بوده است، همچنین در چهار ماه ابتدای سال 94، 48 هزار و 543 تن کالا به ارزش 29 میلیون دلار از این منطقه صادر شده است.

مدیرکل گمرک منطقه آزاد ماکو به آمار واردات از طریق گمرک بازرگان و منطقه آزاد ماکو به سرزمین اصلی اشاره کرد و گفت: در سال 93، 366 هزار و 666 تن کالا به ارزش 492 میلیون دلار و در چهار ماهه ابتدای امسال 118 هزار و 782 تن کالا به ارزش 157 میلیون و 250 هزار دلار از این منطقه وارد کشور شده است.

وی به این نکته هم اشاره کرد که بخش واردات مربوط به ترانزیت خارجی و ورود به کشورهای ترکمنستان و عراق است که حجم آن 3 میلیون و 164 هزار و 357 تن بوده است.

وی بیشترین حجم کالاهایی که از جمهوری اسلامی ایران به کشورهای خارجی ترانزیت می‌شود، را البسه، مواد خوراکی و آرایشی و بهداشتی عنوان کرد و گفت: بزرگترین مشکل در ترانزیت، ارزان نرخ بودن سوخت در داخل کشور است که معمولاً طرف خارجی مایل است از سوخت ارزان ما استفاده کند، اما ما اجازه نمی‌دهیم.

وی در تشریح این موضوع گفت: همواره با طرف ترک و کامیون‌های ترانزیتی این کشور این مشکل را داریم که سوخت کم با خود به همراه می‌آورند تا از سوخت ارزان ما استفاده کنند، در صورتی که قرار است ماشینی که از ترکیه به مقصد ترکمنستان ترانزیت می‌کند، سوخت 1700 کیلومتر مسیر را با خودش داشته باشد.

نوبخت در مورد تشکیل صف‌های کیلومتری کامیون‌ها که روزها سرعت تردد تجاری را کند می‌کند، گفت: پایش‌های مکرر و کنترل مجدد توسط دستگاه‌های نظارتی مختلف، ایستایی مرز را زیاد می‌کند و طرف ترک هم نمی‌تواند روزانه بیش از 350 کامیون را پذیرش کند، کار به جایی رسیده بود که گاهی کامیون‌ها تا 7 روز در کنار جاده می‌ماندند و در عین حال هیچ‌یک از ارگان‌ها مسئولیت این امر را به عهده نمی‌گرفت، اما از زمان تشکیل منطقه آزاد ماکو و یک سال گذشته، به عنوان متولی مسئولیت کار را برعهده گرفته‌ایم و دیگر چندان خبری از صف‌های کیلومتری نیست.

وی از ایجاد یک توقفگاه و سیستم مکانیزه نوبت‌دهی برای کامیون‌ها در مرز بازرگان خبر داد و گفت: در سیستم نوبت‌دهی، راننده می‌داند که چه روز و ساعتی زمان خروج او از مرز خواهد بود و در این مدت برنامه‌ریزی خواهد کرد، مضاف بر آنکه تعداد لاین‌های خروجی کامیون‌ها را به دو لاین رفت و دو لاین برگشت رسانده‌ایم تا سرعت عبور کامیون‌ها بیشتر شود.

نوبخت در مورد تشکیل پنجره واحد در مرز برای پیشگیری از موازی‌کاری و زمانبر بودن کار گفت: این کار تا حد زیادی انجام شده است، اما بسته به نوع کالا باید مجوزهای بهداشت، قرنطینه و انرژی دریافت شود، در عین حال برای کنترل و پایش باید از دستگاه‌های به روز و پیشرفته استفاده کنیم که متأسفانه آن را نداریم.

منطقه آزاد ماکو به عنوان هفتمین منطقه آزاد در سال 1390 تصویب و از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری در هیأت دولت تصویب و ابلاغ شد که از سال 91 کار خود را آغاز کرده است، این منطقه از لحاظ جانمایی بهترین منطقه برای دسترسی به بازارهای اروپا و کشورهای شمال حاشیه دریای خزر است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: