توافق هستهای هرچند از نظر سیاسی قطعی و نهایی شد، اما برای اجرایی شدن بندهای اقتصادی آن و البته با مشخص شدن نتایج قطعی بر اقتصاد ایران به زمانی چند ماهه احتیاج دارد.
روشنشدن تکلیف این توافق در ایران و آمریکا که پروسهای زمانبر پیشبینی میشود، اصلیترین عاملی است که باعث شده بسیاری از شرکتهای بزرگ تجاری دنیا نسبت به بستن قراردادهای قطعی با ایران تردید داشته باشند.
این موضوع باعث شده بسیاری از مذاکرات فعلی ایران پشت درهای بسته و بدون اعلام جزییات صورت گیرد تا فشارهای بینالمللی مانع از رسیدن به یک توافق قطعی نشود، البته فضای مطلوب اقتصاد برای جذب سرمایههای جدید باعث شده حتی کشورهای بزرگ اروپایی نیز برای گرفتن سهمی از بازار ایران به صف شوند و در این بین، ایرباس و بویینگ نیز با توجه به رقابت گستردهای که با هم دارند از هماکنون برنامه ویژهای را برای آسمان ایران تدارک دیدهاند.
با وجود این برخی ابهامها درباره وضعیت اقتصاد ایرلاینهای ایرانی و توان آنها برای خرید هواپیماهای نو و دست اول جهانی باعث به وجود آمدن برخی تردیدها شده و کار را برای پیشبینی آینده دشوار کرده است.
با این وجود وزیر راه و شهرسازی بار دیگر مانند وعدهای که در طول چند ماه گذشته داده، باز هم اعلام کرده که مذاکرات با طرفهای خارجی و سازندگان درجه یک هواپیمایی مستقیما ادامه داشته و ایران سعی میکند در این زمینه بهترین انتخابها را داشته باشد.
آخوندی برای نخستینبار یک زمانبندی در این زمینه ارائه کرده و گفته صنعت هوایی ایران میتواند در سال آینده خبرهای خوشی به همراه داشته باشد. مسالهای که هرچند هنوز جزییاتی درباره آن منتشر نشده و مشخص نیست تا چه میزان این خبرهای خوش در حوزه نوسازی ناوگان انجام خواهد شد، اما به نظر میرسد حداقل بخشی از مذاکرات ایران با طرفهای خارجی به نتایج مثبت رسیده و میتوان در سال 1395 شاهد ورود تعداد هواپیماهای جدید زیادی به ناوگان ایران بود.