کد خبر: ۴۸۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - 20 August 2015
دستورالعمل بانکداری برون مرزی در مناطق آزاد کشور، توسط شورای پول و اعتبار تصویب و ابلاغ شد.
بانکداری ایرانی ـ سرویس گردشگری و مناطق آزاد:  ناصر خرمالی مدیر بانک و بیمه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با اعلام این خبر افزود: در انتهای سال 1392 با هدف بهره مندی از شرایط تحریم و آماده سازی برخی بسترهای قانونی در مناطق آزاد کشور، پیش نویس دستورالعمل بانکداری برون مرزی با همکاری بانک مرکزی، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی( در قالب ایجاد کارگروه تخصصی بانک در این مناطق) نهایی شد.

وی افزود: پیش نویس یاد شده پس از طی مراحل اداری مربوطه در بانک مرکزی، در دستور طرح در شواری پول و اعتبار قرار گرفت. کلیات این مقررات در ابتدای سال 1394 توسط شورای پول و اعتبار تایید شد. به دلیل برخی اختلافات موجود فیمابین برخی از اعضای شورا در تصویب مقررات مزبور، موضوع اختلاف به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارجاع و جلسه ای با مشارکت مسئولان معاونت حقوقی، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، تشکیل و پس از طرح موضوع و ابعاد حقوقی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایتاً در اولین جلسه رفع مشکل شد لذا پس از ابلاغ نظریه معاونت حقوقی به رییس شورای پول و اعتبار، دستورالعمل بانکداری برون مرزی (Offshore banking )، در تاریخ ششم مردادماه سال جاری توسط شورای پول و اعتبار تصویب و ابلاغ شد. 

بانک های خارجی فضای کسب و کار را رونق می دهند 
به گفته این مقام مسئول در شورای عالی مناطق آزاد کشور توسعه و ارتقای نقش آفرینی مناطق آزاد در اقتصاد کشورمان و زمینه‌سازی ورود بنگاه‌های خارجی و تسهیل تعاملات تجاری بین‌المللی با رویکرد صادرات‌گرا  تنها با وضع مقررات پولی و بانکی به‌ روز و مترقی، امکان پذیر بوده تا بستر ایجاد، بهبود و توسعه فضای کسب‌ وکار  فراهم شود.
خرمالی گفت: بانکداری برون‌مرزی (Offshore Banking) به عنوان نخستین و به تعبیری موثرترین گام اجرایی برای حصول اهداف متصور در مفاد اقتصادی، تجارت و سرمایه گذاری های خارجی در مناطق آزاد و سرزمین اصلی، به موازات مفاد سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و در راستای برنامه ششم توسعه، می تواند در پسا تحریم، تلقی شود. 

بانکداری برون مرزی در مناطق آزاد
مدیر بانک و بیمه دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با اشاره به تعاریف بانکداری برون مرزی در مناطق آزاد گفت: این نوع از بانکداری در واقع به عملیات بانکی اطلاق می‌شود که توسط یک بانک واقع در منطقه یا سرزمینی غیر از سرزمین اصلی و با پول خارجی و در مقیاس بزرگ انجام می‌شود. در تعاریف کلاسیک، این دسته از بانک ها صرفاً توسط اشخاص غیر مقیم انجام می شود. 

خرمالی تاکید کرد: در حال حاضر به موازات توسعه صنعت خدمات مالی در جهان، مراکز بانکی برون‌ مرزی متعددی در قلب شهرها و مناطق مهم اقتصادی جهان و در قالب مراکز مالی بین‌المللی شکل‌گرفته و رشد پیدا کرده که البته بسیاری از آن ها علاوه بر خدمات بانکی برون مرزی، به ارائه انواع گوناگونی از خدمات مالی بین المللی نظیر سرمایه گذاری، خرید و فروش سهام و سایر ابزارهای مالی، بیمه و حتی خدمات مالی اسلامی می‌پردازند. 

وی افزود: اکثر مراکز مالی بین المللی که امروزه خدمات متنوع را در مکانی ثابت و در شکل و شمایل خاصی ارائه می کنند که عملاً به مراکز مالی بین المللی تبدیل شده اند. در این مراکز قوانین مستقل و متفاوت از سرزمین اصلی در زمینه‌هایی چون قانون نظارت بازار مالی، قانون تجارت، قانون مدنی، قانون قراردادها، قانون ورشکستگی، قانون داوری، قانون دادرسی، قانون استخدام، قانون مالکیت اشخاص، قانون تراست و قانون املاک و مستغلات حاکم است و نهاد نظارتی مستقل و خاص با اختیارات گسترده بر کسب‌ و کار بنگاه‌های اقتصادی نظارت دارد و رشد و توسعه و موفقیت این گونه مراکز تا جایی بوده است که هم‌اکنون سهم عمده‌ای از داد و ستدها و تراکنش‌های مالی بین‌المللی به مراکز مزبور اختصاص دارد.

مقررات بانکداری برون مرزی در کشور تا پیش از دستور العمل جدید محدود به چند ماده بود
خرمالی در این خصوص گفت: تا پیش از این مقررات بانکداری برون‌مرزی به صورتی پراکنده محدود به چند ماده در آیین‌نامه و دستورالعمل عملیات پولی و بانکی در مناطق آزاد بود که در مقررات پیشنهادی تلاش شده تمامی احکام و ضوابط ناظر بر این نوع بانکداری به صورت منسجم و یکپارچه آورده شود.

وی اظهار داشت: مناطق آزاد ایران با توجه به داشتن شرایط لازم و قوانین و مقررات خاص، می تواند در راستای ایجاد بانکداری برون مرزی و تبدیل آن به مرکز مالی بین المللی در طی سالیان آتی، نقش عمده ای را ایفاء کند.

انواع عملیات مجاز بانک های برون مرزی
خرمالی انواع عملیات مجاز بانک های برون مرزی در چاچوب رویه ها و استانداردهای بانکی بین المللی را برشمرد و گفت: انجام عملیات ارزی نظیر خرید و فروش ارز، انتقال ارز، صدور حواله های ارزی، ارائه انواع ابزارهای پرداخت، گشایش انواع اعتبارات اسنادی ارزی، صدور انواع ضمانت نامه های ارزی، خرید، تنزیل و تضمین انواع اوراق تجاری، ارائه انواع خدمات بانکی الکترونیکی، ارائه خدمات مشاوره ایی در زمینه های خدمات مالی ، سرمایه گذاری ، مدیریت دارایی ها به مشتریان، حفظ، برقراری و ایجاد رابطه کارگزاری با موسسات اعتباری ایرانی و خارجی، قبول و نگهداری اشیاء گرانبها، اسناد و اوراق بهادار و اجاره صندوق امانات به  مشتریان، انتشار یا عرضه اوراق مالی ارزی ( اوراق قرضه ، اوراق مشارکت، صکوک و ...، انجام سفارشات مستمر مشتریان (دستور پرداخت مستمر)، انجام وظایف قیمومیت، وصایت، وکالت و نمایندگی مشتریان طبق مقررات، سرمایه گذاری از طریق خرید سهام، اوراق قرضه، اوراق مشارکت ، اوراق صکوک و سایر اوراق بهادار، وصول مطالبات اسنادی، دریافت انواع وام و اعتبار و انجام سایر عملیات و خدمات بانکی مجاز به ارز را می توان نام برد. 

مدیر بانک و بیمه دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور سایر موارد با اهمیت در بانکداری برون مرزی را چنین بر شمرد:  
- نرخ سود سپرده ، تسهیلات و کارمزد انواع خدمات بانکی واحد بانکی برون مرزی و همچنین نرخ خرید و فروش ارز  بر اساس شرایط عرضه و تقاضا در بازار تعیین می شود.
- نقل و انتقال کلیه ارزها از خارج از کشور به منطقه ( مناطق آزاد  ) و از هر منطقه به سایر مناطق و خارج از کشور آزاد است. 
- نقل و انتقال ارز به هر شکلی از منطقه به سایر نقاط کشور و بالعکس توسط واحد بانکی برون مرزی تابع ضورابط و مقررات ارزی کشور خواهد بود.
- واحد بانکی برون مرزی مجاز به اخذ سپرده از اشخاص مقیم نیست.
- واحد بانکی برون مرزی مجاز به انجام عملیات و معاملات به ریال نبوده و معاملات و عملیات خود را صرفا با پول های خارجی انجام می دهد .
- افتتاح حساب سپرده یا هرگونه حساب مشابه که امکان برداشت آن از طریق چک فراهم باشد  توسط واحد بانکی برون مرزی ممنوع است .
- اعطا و ایجاد تسهیلات و اعتبار به اشخاص اعم مقیم و غیر مقیم توسط واحد بانکی برون مرزی مجاز است. 
- اعطای هرگونه تسهیلات و یا قبول تعهدات توسط واحد بانکی برون مرزی با اعتبارسنجی مناسب متقاضی و اخذ تامین کافی می بایست انجام شود. 

گفت و گو: میثم غلامی

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: