کد خبر: ۴۸۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - 09 August 2015
شرایط تحریمی بانک ها و کارگزاران خارجی عمدتاً اعتبارات اسنادی بانک های ایرانی را نمی پذیرفتند و بر این اساس، عمده واردات از طریق حواله های ارزی بود که با توجه به ماهیت حواله ها 100 درصد وجه ریالی در همان زمان در ابتدا باید پرداخت می شد.
بانکداری ایرانی –  وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: شرایط تحریمی بانک ها و کارگزاران خارجی عمدتاً اعتبارات اسنادی بانک های ایرانی را نمی پذیرفتند و بر این اساس، عمده واردات از طریق حواله های ارزی بود که با توجه به ماهیت حواله ها 100 درصد وجه ریالی در همان زمان در ابتدا باید پرداخت می شد.

علی طیب نیا روز یکشنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال مهرداد بذرپاش در خصوص علت اجرا نشدن مصوبه گشایش اعتبار با پیش پرداخت 30 درصدی بانک ها اظهار داشت: در شهریورماه 92 و همزمان با آغازین روزهای فعالیت دولت، هیأت وزیران مصوبه ای در خصوص حل مشکل اعتبارات اسنادی بنگاه ها و واردکنندگان از نظر گذراند، قبل از تحریم ها واردات عمدتا از طریق گشایش اعتبارات اسنادی و با پرداخت کمتر از 30 درصد وجوه ریالی انجام می شد، اما پس از تحریم ها به دلیل محدودیت های موجود استفاده از این روش محدود شد.

وی افزود: در مواردی هم که بانک ها از طریق گشایش اعتبار میزان پیش پرداخت را به 130 درصد وجه واردات افزایش دادند، همزمان نرخ ارز نیز سه برابر شد؛ این دو عامل با هم سبب ساز فشار سنگین به نقدینگی بنگاه های اقتصادی شد و معضلات بنگاه های اقتصادی را تشدید کرد.

طیب نیا ادامه داد: در روزهای ابتدایی فعالیت دولت مصوبه ای از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی به هیأت وزیران تقدیم شد که بر اساس آن مقرر شد بانک ها حداکثر 30 درصد وجه واردات را در زمان گشایش اعتبار دریافت و امر واردات را عملی کنند و وزارت اقتصاد به عنوان رییس مجمع بانک های دولتی کشور از مدیران عامل بانک ها خواست به این مصبه عمل کنند و بانک مرکزی نیز بر اجرای آن نظارت داشته باشد.

وی تصریح کرد: گزارش ها حاکیست در اکثر مواردی که بانک ها از طریق گشایش اعتبارات اسنادی عمل کردند، مصوبه و بخشنامه دولت کاملا رعایت شده است، اما مشکل آنجاست که به دلیل شرایط تحریمی بانک ها و کارگزاران خارجی عمدتاً اعتبارات اسنادی بانک های ایرانی را نمی پذیرفتند و بر این اساس، عمده واردات از طریق حواله های ارزی بود که با توجه به ماهیت حواله ها 100 درصد وجه ریالی در همان زمان در ابتدا باید پرداخت می شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ابراز امیدواری کرد که با حل و فصل تحریم های ظالمانه تحمیل شده، واردات بتواند به روال طبیعی و عادی خود از طریق ال سی برگردد که سالم ترین شیوه است و در عین حال کمرتین فشار را به سیستم تولید کشور وارد می کند.

گفتنی است؛ نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر اقتصاد قانع نشدند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: