کد خبر: ۴۸۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۴ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - 02 August 2015
 بانکداری ایرانی – سرویس بورس ؛ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در هفته آینده سیستم جدید کدال با قابلیت اجرا بر روی تمام مروگروهای بازار و امکان انتقال اطلاعات راه‌اندازی خواهد شد.

محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، در دومین نشست خبری خود در سال جاری در جمع خبرنگاران در خصوص شرایط شاخص‌های مورد توجه در بازار سرمایه گفت: در حال حاضر یکی از شاخص‌های مورد توجه در بازار سرمایه P/E یا همان نسبت قیمت به درآمد شرکت‌ها است که به طور جدی مورد پیگیری قرار می‌گیرد که رقم P/E در بورس تهران 5.5 و در فرابورس نیز 5.5 برآورد شده است.

وی در ادامه افزود: مجموع کل دارایی‌های بورس و فرابورس 943 هزار میلیارد تومان است که 80 درصد این دارایی‌های شرکت بورس و فرابورس از طریق بدهی تأمین مالی شده و 20 درصد از آن از طریق حقوق صاحبان سهام تأمین شده است.

فطانت در توضیح ارزش بازار بورس و فرابورس تصریح کرد: ارزش بازار بورس 281 هزار میلیارد تومان و ارزش بازار فرابورس 58 هزار میلیارد تومان است که ارزش کل این دو بازار به 341 هزار میلیارد تومان رسیده است؛ عدد حقوق صاحبان سهام به 1.7 رسیده است و زمانی که دارایی شرکت‌ها در دفاتر با قیمت تاریخی و بر اساس روش‌های منطبق بر گذشته با کسب سود مورد محاسبه قرار می‌گیرد اعداد بدهی‌ها بسیار کمتر است که شرکت‌های بورسی و فرابورسی در این شرایط به سر می‌برند.

وی در توضیح اعداد و ارقام قیمت دفتری بورس یادآور شد: در شرایط فعلی بورس و اوراق بهادار تهران 70 درصد نسبت به قیمت دفتری تفاوت دارد و این نشان از پتانسیل بالا از لحاظ بنیادی است گرچه اطلاعات مربوط به سود هم باید بنیادی شود.

فطانت با بیان درآمد شرکت‌های بورسی و فرابورسی ادامه داد: مجموع درآمد شرکت‌های بورس 247 هزار میلیارد تومان و سود پیش‌بینی شده این شرکت 50 هزار میلیادر تومان بوده و در کنار آن درآمد فرابورس ایران 67 هزار میلیارد و سود خالص آن 8 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی با اشاره به بازدهی کل شاخص بورس اظهار داشت: بازده کل شاخص بورس 7 درصد و در فرابورس 17 درصد بوده  است و در کنار آن ارزش معاملات بورس 13 هزار و 500 میلیارد تومان و در فرابورس 13 هزار و 300 میلیارد تومان برآورد شده است.

فطانت در خصوص حجم معاملات بورس کالا گفت: در بورس کالا معاملات آتی چهار ماه ابتدایی سال 3 هزار و 700 هزار میلیارد تومان بوده کل معاملات بورس کالا به جز معاملات آتی 11 هزار و 300 میلیارد تومان بوده است که جمع کل معاملات بورس کالا به 15 هزار میلیارد تومان رسیده است و این نشان‌دهنده کاهش 23 درصدی معاملات بورس کالا نسبت به زمان مشابه در سال 93 است و دلیل آن را می‌توان در کاهش تقاضا و کاهش معاملات پتروشیمی جستجو کرد.

وی در توضیح ارزش معاملات بورس انرژی خاطرنشان کرد: 208 هزار میلیارد تومان اوراق مشتقه مشتمل بر معاملات برق و نفت کوره بوده است که ارزش کل معاملات بورس انرژی به 908 هزار میلیارد تومان رسیده است.

فطانت در خصوص راه‌اندازی سیستم کدال جدید از هفته آینده ادامه داد: سیستم کدال جدید از هفته آینده راه اندازی خواهد شد که این سیستم قابلیت نصب بر روی تمام مرورگرهای بازار را دارد و تمام کاربرا ن به راحتی می‌تواند از این سیستم استفاده کنند علاوه بر این امکان نصب بر روی سیستم عامل‌های IOS  اپل و آندروید وجود دارد و از سایر امکانات این سیستم می‌توان به استفاده هر فرد به صورت جداگانه و روزانه از آن اشاره کرد.

وی در این باره تأکید کرد: از هفته آینده سیستم کدال جدید با آدرس codal.ir در کنار سیستم قدیم codal.ir/old قابلیت مشاهده را خواهد داشت که آدرس قدیم تا سه ماه آینده قابلیت استفاده را دارد و بعد از این مدت سیستم کدال جدید جایگزین سیستم قبل خواهد شد و سایت کدال گذشته به طور کل برداشته خواهد شد.

** برگزاری نمایشگاه وظیفه سازمان بورس اوراق بهادار نیست

فطانت در خصوص علت لغو نمایشگاه بورس در سال‌جاری بیان کرد: برگزاری نمایشگاه وظیفه سازمان بورس نبوده و این امر باید توسط نهادها و کانون‌های سرمایه‌گذاری صورت گیرد البته در کنار آن حمایت‌های لازم از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار صورت خواهد گرفت تا بتوان شاهد بهترین نمایشگاه با بهترین بهره‌وری باشیم.

وی با تأکید بر این موضوع ادامه داد: امکان برگزاری نمایشگاه بورس در سال جاری وجود دارد و ما درصدد هستیم یک همایش بین‌المللی در کنار نمایشگاه راه‌اندازی کنیم تا به بهترین نحو از وجود این نمایشگاه استفاده شود.

** واکنش مثبت بازار در بلندمدت به مذاکرات

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در علت عدم واکنش مثبت بازار در بلندمدت به مذاکرات گفت: توافقات هسته‌ای یک اتفاق مهم در اقتصاد کشور به وجود آورده و در واقعیت بازار در شرکت‌ها و اتفاقات پیرامون به خوبی نشان می‌دهد که توافق هسته‌ای بزرگترین دستاوردی است که بازار سرمایه محقق شده؛ تحلیل این روزها را باید بر عهده مشاورین و سرمایه‌گذاران عمده این بازار گذاشت ولی به هر حال جمع نظرات اصحاب بازار به شرایط خوب بورس می‌انجامد.

فطانت در ادامه اظهار داشت: توافقی که صورت گرفته یک اتفاق مهم و بسیار مثبت برای بازار سرمایه است و ما در جلسات، سمینارها و تحلیل‌های خود که در سازمان برگزار کرده‌ایم به بررسی ظرفیت‌های بالای بازار سرمایه با اجرایی شدن توافقات پرداخته‌ایم.

وی ادامه داد: شرایط فعل بازار مناسبت بوده و با اجرایی شدن مفاد توافقنامه در بلندمدت شاهد ورود ظرفیت‌های خوب به بازار خواهیم بود و در حال حاضر بازار سرمایه ظرفیت رشد و رسیدن به روزهای طلایی را در خود دارد.

** فصل برگزاری مجامع علت عدم واکنش مثبت شاخص به نتیجه مذاکرات

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در توضیح علت عدم واکنش شاخص به مذاکرات تصریح کرد: همزمان با اجرایی شدن توافقات هسته‌ای با فصل مجامع روبرو بوده‌ایم که در این فصل 363 شرکت در مجمع حضور پیدا کردند که 58 درصد آن که حدود 212 مجمع هستند در حال برگزاری است و از این 212 مجمع 169 شرکت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به دلیل اتفاقات خاصی که در این دوره صورت گرفته نتوانسته‌ایم شاهد رشد شاخص باشیم ولی چشم‌انداز آتی بازار سرمایه با وجود اقدامات بانک مرکزی در بخش سیستم بانکی پتانسیل و ظرفیت‌های بالایی برخوردار خواهیم بود که آثارش در آینده در بازار مشخص خواهد شد.

فطانت در ادامه بیان داشت: علت دیگر عدم تأثیرپذیری شاخص را در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نرخ قیمت نفت خام و موارد دیگر می‌توان جستجو کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: علاوه بر موارد ذکر شده با وجود کاهش سود سپردهای بانکی هنوز تدبیر مناسبی برای رعایت واقعی این نرخ ها در بانک‌های صورت نگرفته و مهاجرت پول‌ها به سمت سیستم بانکی همچنان ادامه دارد که امیدواریم با همکاری سایر ارگان‌ها بتوانیم نظارت کافی را بر اجرای کاهش نرخ سود بانکی داشته باشیم تا از این طریق بتوانیم کمکی برای فراگیری جریان نقدینگی به بازار سرمایه کنیم.

** راه‌اندازی روش ثبت سفارش

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص راه‌اندازی سیستم ثبت سفارش گفت: عرضه‌های اولیه را با دو روش ثبت سفارش که نرم‌افزار آن در حال آماده شدن است از ابتدای شهریور ماه راه‌اندازی می‌شود که عرضه‌های اولیه شرکت‌های کوچک از طریق سیستم ثبت سفارش صورت می‌گیرد که بعد از آماده شدن کامل سیستم ثبت سفارش کلیه عرضه‌های اولیه با حجم کم در این سیستم اجرایی خواهد شد.

** علت ضرر سهامداران با وجود توافقات هسته‌‌ای

فطانت در بیان علت روند منفی بازار و تأثیر آن بر سوددهی سهامداران گفت: عوامل متعددی بر روند بازار تأثیرگذار است و در حال حاضر با توجه به رسیدن سهامداران به بلوغ فکری می‌توان انتظار رفتار معقولانه‌تری را از آنها در معاملات داشت.

وی بیان کرد: در حال حاضر بازار در انتظار اجرایی شدن توافقنامه‌ها است و با اجرایی شدن آن شاهد رشد در روند بازار خواهیم بود و در کنار این عوامل ریسک‌های سیستماتیک نیز می‌تواند روند فعلی بازار را نزولی کند که سهامداران باید با دیدگاه معقولانه‌تری نسبت به معاملات بازار داشته باشند به علاوه بازار سرمایه دچار کم یا عدم واکنش نسبت به اخبار پیش رو شده است که عواملی چون کاهش قیمت نفت، شرایط اقتصادی، کسری بودجه و تحلیل‌های نادرست می‌تواند این شرایط را تشدید کند طبیعتا دستاورد توافق هسته‌ای ثبات در بسیاری از بازارها از جمله بازار سرمایه است که توانسته بازار طلا و نرخ ارز و ... را تا حدودی به ثبات رساند و از دغدغه‌ها دور سازد.

** برنامه دوران پساتحریم

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در توضیح برنامه‌های سازمان بورس در دوران پساتحریم تصریح کرد: سازمان بورس یک سلسله برنامه طراحی و ترسیم کرده تا در زمان پساتحریم با استفاده از آنها بتواند در جهت رشد بازار سرمایه، جذب سرمایه‌گذاران خارجی، ارائه مجوز نهادهای خارجی، سرمایه گذاری‌های عمده در این بازار کارساز باشد به علاوه این عوامل وابسته به ایجاد زیرساخت‌ها و نرم‌افزارهای پیشرفته است تا بتوان فرآیند سرمایه‌گذاری خارجی را به صورت آنلاین در بخش‌های مختلف بازار سرمایه فراهم کرد و برنامه گسترده سازمان بورس در دوران پساتحریم به صورت ویژه منتشر می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: