کد خبر: ۴۷۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - 31 July 2015
در حالی که شاهد نابرابری در ارائه کمک‌های مردمی به شیرخوارگاه‌ها هستیم، «شیرخوارگاه آمنه» به مصداقی بارز از این نابرابری‌ها تبدیل شده است؛ به طوری که همواره نام این شیرخوارگاه با امکانات کامل در منطقه شمالی تهران آشنای بسیاری از خیران است، حجم بالایی از مشارکت‌های مردمی را به خود جذب می‌کند حال آنکه هستند بسیاری از شیرخوارگاه‌ها در مناطق جنوبی و حاشیه‌ای شهر که محتاج دریافت کمک‌های مردمی و منتظر دست پر مهر خیرانند.
حجت‌الاسلام و المسمین عبدالرحیم شهسواری، قائم مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور دراین باره گفت: در حال حاضر برخی از مراکز بهزیستی مانند «شیرخوارگاه آمنه» و «آسایشگاه کهریزک» تبدیل به برند شده‌اند.

وی تصریح کرد: برای مثال درخصوص شیرخوارگاه آمنه هرگاه یکی از مسوولان قصد بازدید از مراکز و یا دیدار با مسوولان بهزیستی را دارد، انتخاب اول خود را شیرخوارگاه آمنه می‌داند و طبیعی است که در چنین شرایطی و با وجود سابقه بسیار زیاد، موقعیت جغرافیایی مطلوب و رفت و آمدهای زیاد مسوولان به این مرکز آن را تبدیل به یک برند کند.

وی در ادامه آسایشگاه کهریزک را از این لحاظ حتی از شیرخوارگاه آمنه نیز برخوردارتر دانست و گفت: در حال حاضر آمنه تبدیل به مرکزی ملی، فرااستانی و فراسازمانی شده است اما شاهد آن هستیم که آسایشگاه کهریزک تبدیل به برندی بین‌المللی شده و حتی اگر فردی از اروپا خواهان کمک به یکی از مراکز بهزیستی باشد نیز به دلیل عدم شناخت از سایر مراکز بهزیستی کمک خود را به آسایشگاه کهریزک و یا شیرخوارگاه آمنه واریز می‌کند.

قائم مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور این وضعیت را نشانه ضعف بهزیستی ندانست و گفت: نباید گمان کنیم که شیرخوارگاه آمنه دارای منابع زیادی بوده و در مقابل شیرخوارگاه‌ها و مراکز دیگر فاقد هرگونه منابع و مشارکتی هستند.

شهسواری ادامه داد: این مساله را قبول داریم که حجم مشارکت‌های مردمی به مرکزی چون آمنه به علت موقعیت جغرافیایی و دسترسی آسان اقشار مرفه و مانورهای تبلیغاتی و فرهنگی خوبی که داشته‌ بالاست، اما در مقابل شاهد آن هستیم که برای مثال در "شیرخوارگاه شبیر" واقع در میدان خراسان نیز در ماه مبارک رمضان با مشارکت چند خیر با هزینه‌ای 12 میلیارد تومانی طرح توسعه را آغاز کرد، در حالی که چنین حجم مشارکتی هیچ‌گاه در آمنه دیده نمی‌شود؛ به همین دلیل معتقدم حجم مشارکت‌های مردمی در مراکز مناطق محروم به مراتب بیشتر از مراکز مناطق برخوردار است.

قائم مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: درخصوص مناطق محروم کشوری نیز برای مثال در چند وقت اخیر شاهد آن بودیم که خیری با صرف هزینه 6 میلیارد تومانی اقدام به ساخت شیرخوارگاه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهسواری در ادامه ضمن بیان آنکه مردم با هدف آنکه کمکی به حق داشته باشند، اغلب به سمت مراکز شناخته شده‌تر گرایش پیدا می‌کنند افزود: در چنین شرایطی وظیفه بهزیستی آن است منابع را به شکل صحیح مدیریت کند آنها را به سمت سایر مراکز سوق دهد.

قائم مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور در پایان با تاکید بر آنکه باید جامعه را نسبت به همه گروه‌های هدف بهزیستی نه فقط شیرخوارگاه‌ها یا گروهی خاص، حساس کرد، درخصوص لزوم اهمیت به سالمندان نیز گفت: مردم باید بدانند فردی که عمری با عزت در جامعه زندگی کرده و حال هیچ حامی ندارد و با زحمت زندگی می‌گذارند، وضعیتی بسیار ناراحت کننده داشته و باید در مشارکت‌ها و اقدامات خیرخواهانه به این گروه نیز توجه ویژه داشته باشیم. /ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: