کد خبر: ۴۷۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - 29 July 2015
نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه که از توضیحات اخیر رئیس بانک مرکزی در رسانه ملی درباره میزان پول‌های بلوکه شده هنوز قانع نشده‌اند از برگزاری جلسه ویژه با ولی‌الله سیف و تشکیل کارگروهی برای حساب‌وکتاب این دارایی‌ها سخن می‌گویند.

ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه اخیر هیأت دولت، وجوه بلوکه شده بانک مرکزی در خارج از کشور را 23 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این منابع در ژاپن، کره جنوبی و امارات متحده عربی بلوکه شده است. علاوه بر این، حدود شش میلیارد دلار از منابع ایران هم در کشور هند وجود دارد که متعلق به دولت است و هنوز به مالکیت بانک مرکزی در نیامده؛ البته بانک مرکزی پنج میلیارد دلار هم بدهی به خارج از کشور دارد.

به گزارش اقتصادنیوز این اظهارات در حالی از سوی رئیس کل بانک مرکزی بیان شد که برخی ‌مقامات غربی و به خصوص باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا میزان پول‌های بلوکه شده را 150 میلیارد دلار اعلام کرد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سناتورهای آمریکایی نیز در جلسه پیشین خود بارها از آزادسازی ١٠٠ میلیارد دلاری سخن گفتند.

با این حال، توضیح در مورد دلایل اختلاف میزان منابع بلوکه شده ارزی، زمان یکسان‌سازی نرخ ارز و نحوه هزینه‌کرد دلارهای آزاد شده از مهمترین محورهای اعلام شده توسط ولی الله سیف در برنامه تلویزیونی نگاه در سوم مرداد امسال بود تا از این طریق به بخشی از ابهامات پاسخ داده باشد. 

مهمترین اظهارات سیف در این زمینه این بود: «منابع بانک مرکزی که بلوکه شده اما قابلیت آزاد‌سازی دارد 23 میلیارد دلار است که باید حدود شش میلیارد دلار از منابع نفتی دولت را نیز به آن اضافه کرد. در کنار این 23 میلیارد دلار نیز به عنوان وثیقه دریافت تسهیلات در چین قرار گرفته که بعد از لغو قرار‌داد به صورت پول به کشور برمی‌گردد. از سوی دیگر 25 میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی نزد شرکت نیکو از زیرمجموعه‌های وزارت نفت قرار دارد که صرف پروژه‌های نفتی شده و قابل استفاده نیست. همچنین 15 میلیارد دلار نزد بانک‌های ایرانی سپرده شده و در مجموع حدود 90 میلیارد دلار را در بر می‌گیرد. منابع صندوق توسعه ملی هم جزوی از حدود 90 میلیارد دلار است به‌طوری که منابع صندوق نزد بانک مرکزی سپرده شده و به‌طور مشاع توسط این بانک در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌شود و منابع جدید دیگری هم وجود ندارد. »

به گزارش اقتصادنیوز، کمی قبل، اسماعیل جلیلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با تسنیم از جلسه اعضای کمیسیون متبوعش با مسئولان اقتصادی دولت برای بررسی میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران خبر داد و اظهار کرد: در هفته‌های گذشته اظهار نظرهایی متعدد در مورد میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران در کشورهای خارجی مشاهده کردیم و اعداد و ارقام متفاوتی از زبان مسئولان کشور و نمایندگان مطرح شد.

 وی برهمین اساس گفت: برای اینکه این موضوع شفاف‌سازی شود و اطلاعات واقعی را دریافت کنیم، از وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی دعوت کردیم تا در  هفته جاری در کمیسیون حاضر شوند و آخرین وضعیت دارایی‌های بلوکه شده و اطلاعاتی را که در مورد آنها دارند، در اختیار نمایندگان و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه قرار دهند.

حال موضع و واکنش نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه نسبت به گفته‌های اخیر سیف راجع به میزان پول‌های بلوکه شده چیست؟ آیا با وجود گفته‌های رئیس بانک مرکزی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، جلسه خود را میان این دو مسئولان دولت برگزار خواهد کرد؟

در این مورد غلامعلی جعفر‌زاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به اقتصادنیوز می‌گوید: ما حدود 150 میلیارد دلار پول بلوکه شده طلب داریم، در این میان کشورهای خارجی کالا و خدمات و پروژه های برای ما اجرا کردند که می‌خواهند آن را حساب کنند اما آن چیزی که مورد بحث است این که در قانون اساسی تمامی این پول‌ها باید در خزانه واریز شود و همه پرداختی‌ها باید درقالب بودجه باشد.رعایت نکردن این موضوع نقض قانون اساسی است. قانون اساسی صراحت دارد در غیر این صورت شفاف‌سازی اتفاق نخواهد افتاد و با این روش نمی‌توان کشور را اداره کرد.

او خاطر نشان می‌کند: اولین کاری که باید انجام شود این است که تمامی این پول‌ها را در خزانه بیاوریم و بعد آن مقداری که بدهکار هستیم را حساب و کتاب کنیم.

جعفر‌زاده‌ایمن‌آبادی ادامه می‌دهد: آن چیزی که مسئولان دولتی می‌گویند این است که ما در سال‌های تحریم از کشورها‌ی خارجی خدمات گرفتیم کسی منکر این قضیه نیست. این موضوع درآمد با هزینه است. اما باید واضح‌تر با مردم صحبت کرد. 

او اظهار می‌کند: البته این را هم باید بگویم که مقدار 120 میلیارد دلار بدهی امکان‌پذیر نیست، یعنی اگر بدهی واقعی ما به این اندازه باشد فاجعه است ما به این مقدار خدمات نگرفته‌ایم، کشورهای خارجی کاری برای ما به آن صورت انجام ندادند که این مقدار بدهی برای ما تراشیده شده است. 

جعفر‌زاده‌ایمن‌آبادی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اظهارات رئیس بانک مرکزی کمیسیون برنامه بودجه جلسه‌ای برگزار خواهد کرد؟ عنوان می‌کند: جلسه برگزار خواهد شد اما این تنها کار کمیسیون نیست، باید کارگروهی از طرف مجلس برای حساب‌وکتاب در این زمینه تشکیل شود.

او تصریح می‌کند: مردم نگران نباشند پولی در این میان گم نخواهد شد، وقتی برنامه‌ریزی درست در این رابطه انجام شود همه چیز به آسانی حل خواهد شد. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین بیان می‌کند: با توجه به بحث میزان پول‌های بلوکه شده و وجود 150 میلیارد دلار ول بلوکه شده شاید بانک مرکزی نگران شده که از این نهاد 150 میلیارد دلار را مطالبه نکنند.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم به اقتصادنیوز می‌گوید: کمیسیون جلسه‌ای با مسئولان مربوطه می‌گذارد تا به یک جمع بندی کلی برسد، زیرا با این نحو برنامه‌ریزی کردن در این زمینه به صلاح کشور نخواهد بود آن هم درباره مسئله به این مهمی که مطالب به صورت پراکنده مطرح شده است.

او تصریح می‌کند: امیدواریم در این رابطه جواب خوبی به مردم بدهیم، زیرا تمامی این دارایی‌ها متعلق به مردم است و مردم به عنوان صاحبان اموال باید در جریان موضوع باشند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: