کد خبر: ۴۷۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - 28 July 2015
از آنجا که اکنون برخی از شرکت ها و موسسات مالی دنیا، منابع لازم را برای تهیه هواپیمای استیجاری در اختیار شرکت های حمل و نقل هوایی قرار می دهند، شرکت های ایرانی نیز می توانند از این فرصت برای بهبود فعالیت خود در پساتحریم استفاده کنند.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: با توجه به هزینه بالای بازسازی ناوگان و تامین قطعات مورد نیاز برای توسعه صنعت هوانوردی کشور ، تشکیل بانک توسعه صنعت حمل و نقل هوایی ضروری است.

مقصود اسعدی سامانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: ساز و کارهای گذشته دیگر بنیه مالی شرکت های هوایی را تقویت نمی کند لذا برای خرید و نوسازی ناوگان و قطعات مورد نیاز باید شرکت های هوایی بنیه و توان مالی خود را بیش از پیش تقویت کنند.

وی با بیان آنکه دولت باید با تامین منابع مالی مورد نیاز شرکت های هوایی، از این شرکت ها حمایت کند، یادآور شد: بری تحقق این امر بهره گیری از منابع صندوق توسعه ملی، فاینانس خارجی و منابع مالی موسسات و بانک ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

سامانی اظهار داشت: از آنجا که اکنون برخی از شرکت ها و موسسات مالی دنیا، منابع لازم را برای تهیه هواپیمای استیجاری در اختیار شرکت های حمل و نقل هوایی قرار می دهند، شرکت های ایرانی نیز می توانند از این فرصت برای بهبود فعالیت خود در پساتحریم استفاده کنند.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی تاکید کرد: تامین منابع مالی برای نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی بسیار ضروری است لذا تشکیل این بانک تا حدودی کمبود منابع مالی را در این بخش برطرف می کند.

سامانی با بیان اینکه قیمت هواپیماهای نو بسیار گران است و شرکت های هوایی توان خرید هواپیماهای نو را ندارند، افزود: در صورتی که شرکت ها بتوانند هواپیماهای جدید خریداری کنند، باید بسترها نیز برای عدم تعیین نرخ های تکلیفی فراهم شود.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی اضافه کرد: خرید هواپیماهای جدید زمانی مقرون به صرفه است که شرکت ها بتواند هزینه خود را تامین کنند زیرا تعیین قیمت تکلیفی بلیت جوابگوی هزینه های شرکت های هوایی نخواهد بود.

در همین زمینه یک کارشناس ارشد صنعت هوانوردی گفت: با فرض بر اینکه همین امروز راه خرید هواپیما برای خطوط هوایی ایرانی باز شود و هر نوع هواپیما با هر سنی اجازه ورود به ایران پیدا کنند، آیا شرکت های هوایی یک فروند هواپیمای MD سه میلیون دلاری را با 168 صندلی و درآمد ساعتی 45 دلاری را رها خواهند کرد تا یک جت737 - 600 جدید 160 میلیون دلاری را با همان قیمت بلیت صندلی خریداری کنند؟

میلاد باستانی افزود: بیشتر ناوگان شرکت های هواپیمایی ایران در مجموع 30 میلیون دلار هم ارزش مالی ندارند، یعنی اگر 5 ایرلاین ایرانی تمام داشته های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، تنها یک هواپیما می توانند خریداری کنند.

این کارشناس صنعت هوانوردی گفت: به لحاظ اینکه متوسط ساعت پروازی در ایران یک ساعت و سی دقیقه تخمین زده می شود، بهترین ظرفیت برای حمل و نقل داخلی ایران، یک هواپیمای 100 تا 150 نفره از جمله بوئینگ 737-400 و 500، ایرباس 320، امبرائر 195، بمباردیر CRJ1000 و سوخو 100 است.

وی افزود: هواپیمای امبرائر 195 ساخت شرکت برزیلی امبرائر، با قیمت تقریبی 47 میلیون دلار، اولین پرواز خود را در سال 2004 انجام داده و اگر در سال 2016 اقدام به خرید شود، عمر این هواپیما در آن سال 12 ساله است و حداقل حدود 18 میلیون دلار هزینه دارد، بنابراین به لحاظ سرمایه و با این درآمد ساعت صندلی، توجیه اقتصادی و بازرگانی برای ایرلاین نداشته و این گزینه احتمالا حذف می شود.

باستانی در خصوص ایرباس 320 نیز گفت: این نوع هواپیما از ناوگان محبوب خانواده ایرباس است که خرید این هواپیما با سن پایین، توجیه بازرگانی برای ایرلاین ندارد و هواپیمای با سن بالاتر که اکنون هم در کشور ایران پرواز می کنند، به لحاظ هزینه تعمیرات و نگهداری سنگین بوده و درآمد خط هوایی را نسبت به هر ساعت صندلی کاهش خواهد داد، با این حال به لحاظ مهندسی و فنی تعمیرات این تایپ هواپیما در کشور ایجاد شده و می تواند گزینه مناسبی برای پروازهای داخلی و منطقه ای خطوط هوایی ایران باشد.

این کارشناس صنعت هوانوردی به هواپیمای سوپر جت سوخو 100 اشاره کرد و افزود: اولین جت تجاری فوق پیشرفته شرکت هواپیماسازی سوخوی روسیه، گزینه دیگری برای آسمان ایران است که هواپیمایی با کاکپیت شبه غربی و دو موتور جت در زیر بالها و صندلی های زیبا و کابین دلنواز، می تواند انتخاب خطوط هوایی ایرانی باشد.

وی یادآور شد: به لحاظ فنی و نوع گواهینامه، این هواپیمای روسی تاییدیه آژانس امنیت پروازی اروپا (EASA) داراست، اما با توجه به اینکه ایرانیان دل خوشی از هواپیمای روسی از جمله توپولوف ندارند باید گفت این نوع هواپیما از سایر هواپیماهای روسی پیشی دارد.

به گفته وی، تاکنون بیش از 300 فروند از این هواپیما توسط کشورهای بلوک شرق و برخی از کشورهای قاره امریکا از جمله مکزیک سفارش شده که تعدادی از آنها در ایرلاین هایی مثل ایرفلوت روسیه عملیاتی هستند.

باستانی گفت: این هواپیمای 30 میلیون دلاری، در اولین پرواز نمایشی خود در سال 2011، در اندونزی به کوه های اطراف جاکارتا برخورد کرد و همه سرنشینان آن که از مدیران سوخو و خبرنگاران بودند، جان خود را از دست دادند. اگرچه علت سانحه کشیدن فیوز هشدار توسط خلبان و کاهش ارتفاع غیرمجاز عنوان شد، نگرانی اهالی هوانوردی را در خرید این هواپیما به دنبال داشت و از معایب این هواپیما نیز می توان به اشکال در مدارک و کتاب های هواپیما و هزینه بالای قطعات آن و همینطور ارائه خدمات سوخو با تاخیر زمانی طولانی اشاره کرد.

این کارشناس هوانوردی در خصوص هواپیمای بمباردیر CRJ1000 نیز گفت: هواپیمای محبوب کانادایی ساخت شرکت بمباردیر که اولین پرواز خود را در سال 2010 انجام داده با قیمت تقریبی 46 میلیون دلار، یکی از بهترین هواپیماها به لحاظ عملکرد و کارایی برای آسمان ایران است و به دلایلی که برای هواپیمای امبرائر ذکر شد، خطوط هوایی توانایی مالی خرید این هواپیما را ندارند و اگر هم داشته باشند، با درآمد هر ساعت صندلی حال حاضر، توجیه بازرگانی نخواهد داشت.

باستانی به بررسی هواپیمای بوئینگ 737 اشاره کرد و گفت: اما محبوبترین جت تجاری جهان، بوئینگ 737، از آنجا که مدل 400، 500 و 600 آن به سن اقتصادی برای ورود به بازار ایران رسیده اند، بهترین گزینه برای تسخیر آسمان ایران است و بهترین گزینه به لحاظ فنی، سازگاری با آب و هوا، تأمین قطعات (در صورت لغو تحریم ها) و محبوبیت در بین جامعه خلبانان، همین جت 737 خواهد بود.

باستانی افزود: از هواپیماهای مناسب خرید برای انجام پروازهای خارجی دور برد خطوط هوایی ایران، می توان به ایرباس 330، ایرباس 340، ایرباس 380، بوئینگ 747 (800)، بوئینگ 777 و بوئینگ 787 اشاره کرد.

وی گفت: از آنجا که توانمندی هواپیمای دوربرد بوئینگ 747 در ایران ایجاد شده و از نخستین هواپیماهای با برد طولانی ایران نیز بوده، هواپیماهای ساخت شرکت بوئینگ گزینه مناسبی خواهد بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: